קרן אור נכנסה במהלך החודש האחרון לחייהם של אלפי קשישים בישראל, שזכו לביקורים, להתעניינות ולמחוות של תשומת לב. הרעיון להנעים את זמנם של בני הגיל השלישי ולהביע הערכה כלפיהם עומד בבסיסו של פרויקט "מחזירים אהבה", שמקיימת עמותת מטב העוסקת במתן ופיתוח שירותים לקשישים, בשיתוף "מעריב־השבוע", זו השנה השלישית.

אתמול הגיע המיזם לשיאו, ביום בו התבקש הציבור הישראלי להקדיש זמן לביקורים אישיים אצל קשישים. בין האלפים הרבים שנענו לאתגר היו גם עשרות אנשי ציבור, ממלאי תפקידים בכירים וידוענים, שיצאו לבקר קשיש או קשישה וגם תיעדו את המפגש בצילום. במפגשים הבין־דוריים המרגשים שהתקיימו לאורך כל החודש לקחו חלק, בין השאר, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן, חברי הכנסת שולי מועלם, איתן כבל, מירב בן ארי, איציק שמולי וטלי פלוסקוב, וראשי הערים והמועצות המקומיות מוטי ששון (חולון), יאיר רביבו (לוד), ישראל גל (קריית אונו), מיכאל ביטון (ירוחם), איציק ברוורמן (פתח תקווה) רוני מרום (מצפה רמון) ועוד.



האירועים והמחוות כללו פעילויות מקוריות ומגוונות, ובהן קונצרטים שערכו תלמידי מגמת המוזיקה בתיכון בליך ברמת גן לקשישים בבתיהם, ביקור של תלמידי בית החינוך המשותף חוף השרון במרכז לקשישים "הגפן", "בית קפה ליום" שהקימו עובדי חברת אודיוקודס במרכז יום לקשישים ברמלה ואירוח מיוחד בכנסת של אורחים מבוגרים בידי ח"כ נורית קורן.



מבקרים את הקשישים. צילום: שרונה אברהם





בנוסף, זכתה קשישה מאור יהודה להופעה אישית של הזמרת לאה שבת בביתה, מקהלת "שישים" ממרכז יום השלום בבאר שבע הגיעה לשני גני ילדים בעיר, ילדי כיתה ב' בעפולה ביקרו קשישים בבתיהם במסגרת פעילות רב־דורית, וגם בקריית שמונה יצאו ילדים לבקר קשישים בבתיהם וחילקו להם פרחים.


קשישים רבים שהשתתפו בפעילויות ובאירועים הביעו שמחה והתרגשות.



לא פחות מהם עשו זאת המתנדבים, כולל אנשי הציבור שבהם. סגן השר בן דהן, שערך ביקור אצל שלום, קשיש המתמודד עם מחלת ניוון שרירים, התפעל מ"איש שיחה מרתק, חדור תחושת שליחות". ח"כ קורן, שערכה לאורחיה סיור "מאחורי הקלעים של הכנסת", אמרה: "אני מקווה שהצלחתי להעביר אליהם מעט מהכבוד וההערכה שאני רוחשת להם". ח"כ בן ארי, שיצאה לבקר בביתה של ליזה דנינו, אמו של מפכ"ל המשטרה לשעבר, יוחנן דנינו, העלתה רשמים בעמוד הפייסבוק שלה: "הייתה חוויה מקסימה. דיברנו על החיים עצמם. הבטחתי לסייע, אבל בעיקר נהניתי מהישיבה איתה ומחוכמתה".



ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בבית הורים על שם זיגמונד מוזס בירושלים, נפגש עם הקשישים במקום ושוחח איתם ארוכות. "זה משמח להיות פה, לשמוע מכם את סיפורי החיים וגם לקבל עצות טובות של אנשים עם חוכמת חיים", אמר ראש הממשלה לקשישים שביקר, "אני רואה פה רוח מיוחדת וזה מאוד מחמם את הלב".



סיכם את היום המיוחד מנכ"ל עמותת מטב, ליאור שטרסברג: "אנחנו גאים ונרגשים לקבל תגובות חמות מאלפי האנשים שהתחברו לפרויקט ברמה הערכית וברמה הרגשית. המטרה שלנו היא לעורר מודעות לנושא הגיל השלישי ולחשיבות הקשר הרב־דורי בהפגת הבדידות. מובן שאין להסתפק ביום אחד של ביקור, ולכן מדובר במעשה סמלי. אנחנו מתכוונים להפוך את היום הזה למסורת רבת־שנים, ולהמשיך לפתח אותו לעשייה חברתית משמעותית יחד עם שותפים נוספים".