קרוב לשנתיים אחרי הפיגוע במרתון בוסטון, בו נהרגו שלושה בני אדם ויותר מ-260 נפצעו, החל היום (רביעי) משפט של המחבל דז'וחר צרנייב. בפתח הדיונים, הודתה ההגנה כי צרנייב בן ה-21 השתתף בפיגוע, אולם טענה כי הוא עשה זאת בהשפעת אחיו בן ה-26, טמרלן צרנייב.



צרנייב מואשם ב-30 סעיפים, בהם רצח המוני ושימוש בנשק להשמדה המונית, אחרי שלטענת התביעה, הוא ואחיו הגדול פוצצו שני מטעני חבלה שהוסתרו בתוך תיקי גב והתפוצצו סמוך לקו הסיום של המרתון הפופולרי במרכז בוסטון. אחרי מצוד של יותר ממאה שעות, נהרג טמרלן צרנייב בחילופי אש עם השוטרים, וכעבור יומיים נלכד אחיו בעת שהסתתר בתוך סירה בחצר בית בפאתי בוסטון.



התובע הפדרלי, וויליאם ויינרב, אמר בנאום הפתיחה בבית המשפט המחוזי בבוסטון כי האחים ביצעו את הפיגוע כנקמה על הפעילות הצבאית האמריקאית במדינות מוסלמיות. "הוא האמין שהוא היה חייל במלחמת הקודש נגד אמריקאים", הכריז ויינרב. "הוא גם האמין שעם הניצחון הזה, הוא התקדם צעד נוסף לעבר גן עדן. זה היה המניע שלו כאשר ביצע את הפשעים האלה".



ויינרב תיאר כיצד הילד בן ה-8, מרטין ריצ'רד, שהגיע לצפות ברצים, נהרג בפיגוע. "הפצצה קרעה חלקים גדולים מהעור של מרטין והוא דימם למוות", אמר התובע למושבעים, בעוד הוריו של הילד יושבים באולם.



עורכת דינו של צרנייב, ג'ודי קלארק, הכריזה כי ההגנה לא תנסה להסתיר את מעורבותו של הצעיר ממוצא צ'צ'ני בפיגוע, אולם גרסה כי הוא עשה זאת בהשפעת אחיו. "זה היה הוא", אמר קלארק, שידועה בהתמחותה בהגנה על נאשמים שעומדים בפני עונש מוות. "הראיות לא יבססו ואנחנו לא נטען שטמרלן הציב אקדח לרקתו של דז'וחר או שהוא אילץ אותו להצטרף לתוכנית. אבל תשמעו ראיות לגבי סוג ההשפעה שהייתה לאח הגדול".



המשפט צפוי להימשך שלושה עד ארבעה חודשים ובסיומו אמורים המושבעים לקבוע אם צרנייב אשם או זכאי, ואם הוא יורשע, מה העונש שיוטל עליו. התביעה כבר הודיעה כי על אף שאין עונש מוות במסצ'וסטס, היא שוקלת לבקש גזר דין מוות.