נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, ופרקליט המדינה שי ניצן, מתחו ביקורת חריפה על סדרת הטלוויזיה "צל של אמת", שהעלתה ספקות ותהיות בנוגע להרשעתו של רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה ז"ל. פרקליט המדינה אף אמר שהסדרה מהווה "סכנה אמיתית לדמוקרטיה". השופט בדימוס והקרימינולוג, הרן פיינשטיין, הגיב לדברי ניצן בשיחה עם רינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר: "אין פה סכנה לדמוקרטיה, זה ביטוי שאסור היה להשתמש בו. יש חופש דיבור. לדעתי הם לא היו צריכים בכלל להגיב. תן לבית המשפט לעשות את המשפט ותן לטלוויזיה לעשות טלוויזיה. אין פה ערעור, יש פה הרהור או חשיפה של פן עיתונאי, זה תחקיר. מותר לטלוויזיה לבקר, באופן הגון ומנומס, ובית המשפט ממשיך בדרכו".






"שופטים מפחדים מביקורת שתחשוף טעויות"

פיינשטיין, קרימינולוג ומרצה במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן, הוסיף: "הביקורת לכשעצמה היא חיובית, השאלה היא הטון שאתה עושה את זה. עמוס ברנס הורשע ובסוף התברר שלא, ו'כנופיית מע"צ', ושניהם קיבלו פיצויים כספיים מהמדינה. השופטים מפחדים מביקורת או בגלל שהם מלאכים או כי הם מפחדים מביקורת שתחשוף טעויות". מצליח שאלה איך נוצר המצב שבו "אסור" לבקר את פרקליטות המדינה. "הטריגר הגדול היה המינוי של השופטת גרסטל לנציבת הביקורת על הפרקליטות", השיב פיינשטיין. "מי אוהב ביקורת? אני חסיד גדול של ביקורת וחושב שצריך לבקר את הפרקליטות כמו שמבקרים בצורה מנומסת את בתי המשפט או כל דבר אחר. אני הייתי נותן לגרסטל לעצור מראש הליכים שהפרקליטות יוזמת, למשל כתבי אישום סתם, מעצרים שלא מגיעים לידי כתב אישום או הרשעה, אני חושב שהיא צריכה לדרוש הרבה יותר ממה שיש לה".



"השופטת גרסטל אומרת שהיא לא העלתה בדעתה את הסיאוב שיש בתוך הפרקליטות ושכשופטת היא לא ידעה מה שהולך שם", אמרה מצליח, ופיינשטיין ענה: "לא הייתי משתמש במילה 'סיאוב', זה קיצוני. נכון שהשופטים לא יודעים, אנחנו יודעים רק את החלק החיצוני, אנחנו רואים את הפרקליטים שמגיעים אלינו לבתי המשפט, טוענים ומבקשים בקשות מעצר, שבהרבה מקרים זה לא מבוסס ולא נכון. הפרקליטות ידועה מתמיד, ובצדק אולי, שזה גוף חזק בצורה לא נורמלית. בתי המשפט תמיד היו מאוד עדינים גם כלפי עצמם וגם כלפי הפרקליטות. זה כנראה שבר כללי של התפתחות חברתית. לפני 50 שנה אף שופט של בית המשפט העליון לא היה מעלה על דעתו לבטל חוק".




"ההדלפות כנראה מגיעות מתוך המערכת"


גולן ציין שאמש דלפה החוצה הקלטת שיחת הטלפון של שירי סובול למוקד החירום לאחר שאחותה התאומה נרצחה, והשופט בדימוס הוסיף: "ולמה מפרסמים תוצאות של בדיקות פוליגרף? הרי זה לא חומר קביל בבית משפט. בזמנו כשהייתי שופט תורן חתמתי על צווים נגד אחד האנשים הכי מפורסמים בארץ, צווים שניתנו רק בנוכחות המשטרה, ואחרי יומיים קראתי על הצווים האלה בעיתון". "חלק מההדלפות מגיעות מתוך מערכת אכיפת החוק, בוודאות", אמרה מצליח, והשופט פיינשטיין ענה: "יכול להיות, אני לא יודע, אני רק יודע מצב, את צודקת, כנראה שמשם, אני לא יודע".
 
עריכת תוכן 103FM: אסף נבו