המהומה בכנסת סביב חברת הכנסת חנין זועבי, שכינתה את חיילי צה"ל "רוצחים", העלתה מחדש את שאלת גבולות חופש הביטוי. גבי גזית שוחח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם פרופסור אריה אלדד, לשעבר יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, שאמר: "יש כמובן גבול לחופש הביטוי, הוא לא מוגדר באיזשהו מילון עם מספר מסוים של מילים שאסור לומר, כמו 'נאצי' או להתייחס למקצוע של אמו של חבר כנסת בנעוריה, זה לא רשימה. אבל ההגדרה היא שאסור לפגוע בכבוד הכנסת. פגיעה בכבוד הכנסת וכבוד חבריה נתון כמובן לפרשנות. כאשר מעל במת הכנסת מושמעת הגדרה כללית לחיילי צה"ל שהם רוצחים, הדבר פוגע בכבוד הכנסת באופן עקיף. לא ראוי שבכנסת ישראל, שתלויה יום יום ושעה שעה בחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו וערי אלוהינו, ישמיצו אותם כך, ולכן זה גם פוגע בכבוד הכנסת".
 
"יש לחברת הכנסת זועבי מנגנון סודי שהיא שומרת עליו בקפדנות, שבו היא מצליחה לגרד עם מברשת ברזל את העצבים החשופים של חברי הכנסת ושל רוב הישראלים שאני מכיר", המשיך אלדד. "היא יודעת, בטון שלה, בקול שלה, ובאוצר המילים שהיא משתמשת בו, מיד לגרד בנקודות הכי כואבות. הח"כים התנפלו עליה אתמול כדי לפרוק עליה את כל התסכול שלהם מההסכם, כי מה שבאמת עצבן אותם, זה שישראל מתנצלת בפני הטורקים ומשלמת 21 מיליון למשפחות של הרוצחים, זה מה שעצבן אותם. אני חושב שהיא צודקת. בעצם העובדה ששילמנו פיצויים, אנחנו מודים במידה כזו או אחרת. אני בעדה. אני רוצה שהיא תמשיך להיות בכנסת, כדי שכל היהודים בישראל יבינו עם מי יש לנו עסק. אני הייתי משעה אותה מהמליאה לחצי שנה ואחר כך עוד חצי שנה, אבל לא מגרש אותה, כדי שהיהודים לא ישכחו את מי הערבים בוחרים כנציגה שלהם".
 

 
"חנין זועבי חצתה את הגבול בכך שהיא מזדהה עם ארגוני טרור", הדגיש אלדד, "לא תפקידה של הכנסת להרחיק אותה. היא יכולה להשעות אותה, אבל לא להדיח אותה. החוק קובע במפורש שמי שתומך בטרור או בארגוני טרור לא יכול לשמש בכנסת. והיא לא היחידה".

"יש לחנין זועבי מנגנו ןסודי לגר את העצבים של חברי הכנסת,, אריה אלדד. צילום: פלאש 90
"יש לחנין זועבי מנגנו ןסודי לגר את העצבים של חברי הכנסת,, אריה אלדד. צילום: פלאש 90

 
לדיון הצטרף חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממפלגת "מרצ", שאמר: "אני לא הייתי משתמש במילים שאמרה זועבי. אני מגנה את זה, אני נגד זה. אני הייתי משעה אותה מנימוק אחר. אני לא חולק שהיא השתמשה והרחיקה לכת בדברים מקוממים, אבל כבוד הכנסת צריך להתבטא גם באלימות שראינו אתמול, אלימות של שיח חדש שמתפתח. צריך לשמור על כבוד הכנסת גם מהצד הזה. אסור לנו להיות חד-צדדיים. אתמול ראיתי איך הדיון התפתח. חנין דיברה ואמרה את הדברים והכל עבר בשקט, עד שאורן חזן הצליח למשוך את כל הח"כים למצב של כמעט אלימות".
 
"אני חושב שחנין זועבי היא לא אויבת", המשיך ח"כ פריג', "היא מייצגת דעה בקרב הערבים, שהם לא מקשה אחת. היא מייצגת נישה ונשלחה לכנסת על ידי אנשים שבחרו בה. כשאנחנו מדברים על דמוקרטיה צריך לתת כבוד גם לחופש הביטוי, אפילו שיש אמירות מקוממות. חנין מייצגת דעה, אבל יש הרבה ח"כים מ'הרשימה המשותפת' שחושבים אחרת ואני מצפה שיבואו, יקומו, ויגידו את דעתם. השתיקה היא בעיני לא טובה".
 
"ואסור להיות חד-סטרי", הדגיש ח"כ פריג', "הימין מציג את זה בחד-סטריות וזה מעצבן. אני, כערבי, כחבר כנסת, כמפלגה ישראלית, כ'מרצ', אני שומע את ההיפראקטיביות של ח"כ חזן, בכל נאום שלו בכנסת, שתפקידו לדאוג איך להראות לנו את הדרך החוצה, אני שומע את שר הביטחון ליברמן אומר 'שמאלנים בוגדים' ו'ערבים מחבלים', אני שומע את ח"כ יוגב אומר שצריך לעלות על בית המשפט עם D9, כל זה בשם חופש הביטוי, וזה מקומם אותי, מה לעשות, אבל לא צריך להוציא אותם מהכנסת. לכל אחד זכות חוקתית להיבחר, אז בואו נירגע מכל ההמולה".

עריכת תוכן: אסף נבו, 103FM