הקרב על בירת דאעש מתקדם, וזוועות נחשפות



המערכה הנרחבת על כיבוש בירת דאעש בעיראק, מוסול, ממשיכה להתקדם. המדינה האסלאמית נמצאת תחת לחץ צבאי עצום, וכשגבה אל הקיר מבצעת זוועות מלחמה קשות. בשבת נחשף כי דאעש כינס 284 אזרחים במוסול, רבים מהם ילדים, והוציא אותם להורג. כולם נקברו בקבר אחים. האזרחים הובאו למקום לפני כן כמגן אנושי, על מנת למנוע פגיעה בלוחמי דאעש ולעכב את שחרור העיר, כמו גם מתוך מה שנראה כמדיניות מתוכננת של נקמה באזרחים ומניעת בריחה שלהם. דיווחים טוענים הערב כי דאעש הצית מפעל כימי בעיר, מה שהוביל למאות נפגעים.



המערכה לשחרור העיר נמשכת במלוא עוזה. לוחמים עיראקיים הסתערו הבוקר על אזור נוצרי בשם קרקוש שהיה תחת שליטת דאעש מאז 2014. במקום, הנמצא כ-20 קילומטרים דרומית-מזרחית למוסול, מתבצעים מבצעי טיהור נגד כוחות המדינה האסלאמית שנשארו במקום. הצבא האמריקאי מעריך כי באזור נותרו כמה מאות בודדות של פעילי דאעש. הצבא העיראקי השתלט על מתקן ממשלתי באחת העיירות באזור והניף גם בה חזרה את דגל המדינה. 

אזרחים חוזרים לכפרים ששוחררו מדאעש באזור מוסול. צילום: רויטרס


על רקע המלחמה, שר ההגנה האמריקאי, אשטון קרטר, הגיע לביקור פתע בבגדאד, כדי לפגוש את ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, ולהשתתף בהערכות מצב בנוגע למערכה. כוחות אמריקאים מגבים את הצבא העיראקי מהאוויר. לדיווח נרחב
 

תאונה קטלנית בצפון 


שני נערים בני 18 נהרגו ביום שישי בערב בהתהפכות רכב בכניסה לכפר דבורייה הסמוך להר תבור. ההרוגים הם הנהג, סאמי אכתילאת, ונוסע נוסף, ג'ופא אחמד, שניהם תושבי הכפר. נוסע נוסף ברכב נפצע באורח קשה והוא מאושפז בבית החולים "העמק".

תאונת הדרכים בדבורייה. צילום: אחמד עזאיזה

לפי הודעת המשטרה, נראה שהצעירים נסעו במהירות שאינה תואמת לתוואי הדרך. הנהג איבד שליטה והרכב התהפך. הנוסעים לא היו חגורים בחגורות בטיחות, עפו מהחלונות וספגו את הפציעות הקשות. 


טראמפ מתחזק בסקרים, וגם קבלת טענותיו של "בחירות מכורות"

 


המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, מתחזק בסקרים מול יריבתו הדמוקרטית, הילרי קלינטון. לפי סקר רויטרס/איפסוס, טראמפ צמצם בחצי את הפער מקלינטון ברמת האהדה הארצית .קלינטון הובילה על טראמפ השבוע ב-44% מול 40% לעומת הובלה של 44% מול 37% בשבוע שעבר. 

דונלד טראמפ. טענותיו תופסות תאוצה. צילום: רויטרס
מהסקרים עולה כי טיעוניו של טראמפ כי הבחירות "מכורות" התקבלו היטב בקרב חברי מפלגתו. "תזכרו חברים, מדובר במערכת בחירות 'מבוימת'", אמר טראמפ בעצרת תמיכה בפנסילבניה. "בגלל זה אתם חייבים ללכת להצביע, כי הבחירות מבוימות לגמרי". 
הסקר הראה כי רק מחצית מהרפובליקנים יקבלו את קלינטון כנשיאתם וכ-70% אמרו כי ניצחון של קלינטון יתאפשר רק בזכות הצבעות בלתי חוקיות או "בימוי" של הצבעות. עוד עלה מהסקר כי 63% מהאמריקאים, מהם שליש רפובליקנים,  מאמינים כי טראמפ ביצע עבירות מין. רויטרס יצר קשר עם חלקם ותשובותיהם היו זהות: הדבר לא ישפיע על הצבעתם כיוון ש"מה שטראמפ עולל לנשים בעבר חשוב פחות מהפעולות שיעשה מעת שייבחר".

מתקפת סייבר חסרת תקדים


אחת ממתקפות הסייבר הגדולות בעשור האחרון התרחשה בשישי כאשר הגישה למאות אתרים בחלקים נרחבים בארה"ב שובשה ואף שותקה זמנית בעקבות התקפה מתוזמנת ומתוכננת מראש על ספק שרתים. לא רק בארה"ב הרגישו את השיבושים. גולשים רבים באירופה ואפילו ביפן דיווחו על תקלות בכניסה לחלק מהאתרים שנפגעו.

בעקבות המתקפה הקשה, שהתפרצה בשלושה גלים ביום שישי ובשבת לפנות בוקר, נרשמו שיבושים קשים במשך שעות ארוכות בכניסה לאתרים שונים כולל לאתר PAYPAL, כאשר הגולשים לא יכלו לבצע עסקאות כספיות באמצעותו. גם אתרי החדשות של הניו יורק טיימס ואחרים נפגעו. עוד אתרים שהכניסה אליהם שובשה היו פינטרסט, ספוטיפיי, רדיט, וסטארבאקס.





הבית הלבן פרסם הודעה לפיה המתקפה הייתה "זדונית ומכוונת" והאף.בי.איי בשיתוף המשרד להגנת המולדת פתחו בחקירה בניסיון לברר מי עמד מאחורי המתקפה הגדולה. היום רמזו בוויקיליקס כי תומכיהם היו אלו שעמדו מאחורי הפגיעה.



עשרות שנות מאסר למורסי 

עונש של 20 שנות מאסר הוטל בשבת על נשיא מצרים לשעבר, מוחמד מורסי, בגין הריגת מפגינים בשנת 2012. לפי דיווח, 15 שנים נוספות הוטלו עליו עקב החזקה של "מסמכים סודיים גנובים הנוגעים בענייני ביטחון המדינה". עם זאת הוא זוכה מחשד שהעביר אותם לקטאר. מורסי ממתין לגזר הדין בעניין קשירת קשר עם חמאס במטרה לערער את מצרים, וארגון פריצה מבית כלא בזמן המרד ב-2011 נגד חוסני מובארק.

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי. צילום: רויטרס
מורסי הוא הנשיא הראשון שנבחר באופן דמוקרטי, לאחר המהפכה ב-2011 זה נפל חוסני מובארק. לאחר שנה בה כיהן בתפקיד הנשיא, גם הוא הודח, על ידי עבד אל פתאח א-סיסי כיום נשיא המדינה. מאז ההפיכה בתי משפט הטילו על מאות איסלאמיסטים עונשי מוות, כולל מנהיגי "האחים המוסלמים", שחלקם ערערו על גזר הדין. 

עזרו בהכנת הכתבה: יונתן הללי, יפעת קונפינו-לוי.