מוחמד א-זווארי, מהנדס תעופה תוניסאי, נמצא ביום שישי ירוי וללא רוח חיים במכוניתו בעיר ספקס שבדרום המדינה. בלוגר מקומי וכמה כלי תקשורת בתוניסיה מיהרו לקבוע כי הוא חוסל בידי המוסד. אך ככל שעבר הזמן, מתרבים הסימנים שמעידים כי מדובר בחיסול לא מקצועי, שאינו עומד באפיונים של התנקשות קודמות המיוחסות לישראל.

א-זווארי עזב את תוניסה לפי הדיווחים ב-1991, בעקבות זיהויו עם תנועת האחים המוסלמים. הוא הגיע לדמשק, והיה ככל הנראה מקורב למפקדת החמאס ששהתה באותו זמן בסוריה. חמאס אישר הערב כי א-זווארי היה חבר בארגון. לאחר המהפכה במולדתו, הוא שב אליה ב-2011 ועסק בעיקר בהדרכה להטסת טיסנים וכלי טיס זעירים ללא טייס. פעילות זאת, למרות שחמאס עושה בה שימוש, לא נחשבת מסוכנת במיוחד לישראל.

שלטונות תוניסיה פתחו בחקירה, עצרו כמה אזרחים זרים, מצאו כלי נשק, ביניהם אקדחים עם משתיקי קול, וכן מכוניות שכורות. הם גם טענו כי לפחות חשוד אחד הצליח להימלט מהמדינה. עם זאת, טוניסיה החליטה להטיל את מלאכת החקירה על יחידת משטרה המטפלת בעניינים פליליים ולא ביחידה ללוחמה בטרור – דבר שמעיד גם הוא שאפשר כי המניע הוא פלילי-אישי ולא פוליטי.

גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של החמא"ס, הודיעו כי המהנדס מוחמד א-זווארי, שחוסל אמש בתוניסיה, הוא אחד מאנשיהם ואמרו כי "יד הבוגדנות הציונית" אחראית להתנקשות. בהודעה נאמר כי "זווארי היה אחד המנהיגים שפיקחו על פרוייקט המל"טים 'אבביל'", כמו כן, בחמאס הגדירו את א-זווארי כ-"שאהיד, מהנדס ומנהיג של האומה האסלאמית", והוסיפו כי הוא הצטרף לגדודי אל קסאם לפני 10 שנים "כמו רבים מבני האומה האסלאמית, שמטרתם הייתה פלסטין, ירושלים ואל אקצא".

בהודעה נאמר עוד כי "דמו של המנהיג א-זווארי לא נשפך לחינם, שכן ההתנקשות בחייו היא תמרור אזהרה לאומה הערבית והאסלאמית שהאויב הציוני וסוכניו עושים במדינות האזור פעולות 'מלוכלכות והגיע העת לחתוך את היד הבוגדנית והפחדנית הזו".

כמו כן, בחמאס הודיעו כי יקימו סוכת אבלים מחר בשעות אחר הצהריים בעיר עזה לזכרו.

אובמה: עשינו מה שאפשר בחלב 

הסכם הפסקת אש חדש נחתם במהלך השבת, במסגרת הקרבות הקשים בעיר הסורית חלב. מטרתו היא להשלים את פינוי השכונות שבשליטת המורדים במזרח העיר הנצורה, והוא הושג בחסות סוריה ואיראן. עם זאת, המורדים הנצורים בעיר דורשים ערבויות בינלאומיות להסכם, מכיוון שצבא רוסיה הצהיר כי מבחינתו "הפינוי בחלב הושלם".

ילדים בחלב, השבוע. צילום: רויטרס


גם נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה, התייחס במסיבת העיתונאים האחרונה לשנת 2016, לפני שיצא לחופשת חג המולד, לנעשה בחלב ובסוריה. אובמה האשים את רוסיה ואיראן באחריות לטבח בעיר הנצורה, אך גם נטל על עצמו חלק מהאחריות לנעשה בה. "כמו בעיות רבות אחרות בעולם, אלה דברים שאני צריך לחשוב עליהם כשאני הולך לישון בלילה", אמר אובמה. "אני עדיין חושב שעשינו מה שאפשר לעשות, באופן מציאותי. כדי לסיים את המשבר בסוריה נדרשה התערבות צבאית מלאה של ארה"ב והשאלה היא האם הציבור האמריקני מוכן לכבוש את סוריה כולה בניגוד למשפט הבינלאומי".

קלינטון נגד פוטין: "תמך בטראמפ בגלל מה שאמרתי על הבחירות ברוסיה"

ה-FBI תומך בטענת ה-CIA כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב במטרה להטות אותן לטובת טראמפ. "יש קונצנזוס חזק בינינו על היקף, אופי וכוונת ההתערבות מטעם רוסיה בבחירות הנשיאות" כתב ראש ה-CIA ג'ון ברנן במכתב פנימי לעובדי הארגון לאחר ששוחח עם ג'יימס קומי ראש ה-FBI.

הנשיא אובמה הבטיח מוקדם יותר כי ארה"ב תגיב לניסיונות ההתערבות של רוסיה, אותם הקרמלין מצידו הכחיש בתוקף. אובמה אמר כי במצב בו ממשלה זרה מנסה להתערב בבחירות בארה"ב, על האומה לפעול: "נעשה זאת בזמן ובמקום שאנחנו נקבע. עבדנו קשה כדי לוודא שמה שאנחנו עושים יהיה פרופורציונלי ובעל משמעות", אמר אובמה בראיון לסוכנות הידיעות NPR ביום שישי.

הילרי קלינטון. "פוטין נטר לי בגלל שאמרתי שהבחירות שקיים היו מושחתות". צילום: רויטרס


ביום חמישי קלינטון עצמה טענה כי התקפות ההאקרים נועדו "לפגוע בדמוקרטיה" והתרחשו כיוון שלוולדימיר פוטין "יש טינה אישית" נגדה, זאת כיוון שב-2011, בעת ששימשה כמזכירת המדינה, טענה כי הבחירות שנעשו ברוסיה היו מושחתות. "פוטין האשים אותנו בפומבי בזעם שחש עמו, וזה הקשר הישיר בין אמירותיו בזמנו למעשיו בבחירות", אמרה קלינטון. זו הפעם הראשונה שהמתמודדת הדמוקרטית התייחסה בפומבי להשפעת הפריצות למחשבים מאז שקהילת המודיעין הסיקה כי הן נועדו לפגוע בקמפיין שלה.

מתנדב משטרה נפצע קשה במהלך מרדף 

מתנדב משטרה רכוב על אופנוע נפצע באורח קשה לאחר שרכב פרטי התנגש בו באזור צומת גלילות. ההתנגשות ארעה, ככל הנראה, בתום מרדף של איש המשטרה אחרי הרכב שלבסוף פגע בו. כתוצאה מההתנגשות, מתנדב המשטרה בשנות ה-50 לחייו פונה לבית החולים בילינסון כשהוא במצב קשה והוא מורדם ומונשם. 

הדריסה בגלילות. צילום: דוברות המשטרה


נהג הרכב נמלט מהזירה ולאחר מצוד שנמשך כשעה וחצי נלכד כשהוא מסתתר בחדרי השכרה בתחנת דלק סונול שברחוב בן צבי בתל אביב והוא נעצר לחקירה. 

פ"ת: שתי קשישות נפצעו באורח קשה בשריפה

בשריפה שהתרחשה אמש, בבניין דירות בפתח תקווה, נפצעו באורח קשה משאיפת עשן שתי נשים – אחת כבת 70 ואחת כבת 80, והן מטופלות בבתי חולים בעיר. כוחות כיבוי השתלטו על האש, ונפתחה חקירה לנסיבות התפרצותה. 

זירת השריפה בפתח תקווה. צילום: תיעוד מבצעי, מד"א


חובש בכיר במד"א, גנדי דובינסקי, סיפר: "ראינו עשן סמיך יוצא מדירת מגורים בקומה הראשונה בבניין, חלק מהדיירים היו סגורים בדירות בקומות העליונות וחלקם יצאו החוצה. סייענו לכוחות הכיבוי שפעלו במקום לחלץ את הדיירים ומאחת הדירות חולצו שתי נשים שסבלו משאיפת עשן. הן היו מחוסרות הכרה, הענקנו להן טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה, הנשמה ופינינו אותם במהירות לבית חולים כשמצבה של אחת קשה ויציב והשנייה קשה ולא יציב".

מזג האוויר מביא לאופטימיות בצפון

אחרי חודש נובמבר השחון ביותר מאז תחילת המדידות, אי שם בשנות ה-20 של המאה הקודמת, חודש דצמבר מתחיל להשלים פערים. סופת הגשמים שהתרחשה השבוע בשמי הארץ מילאה את נהרות הצפון, את הכנרת והביאה מטיילים רבים לגולן ולגליל.

השירות המטאורולוגי העריך שבמהלך הסופה ירדו באזור הגולן והגליל ירד כ-100 מילימטרים של גשם ומפלס הכנרת עלה בכ-15 סנטימטרים. ברשות הכנרת ציינו כי הם מקווים לעוד אירועי גשם משמעותיים שימלאו את הכנרת, לה חסרים עוד 4.90 מטרים עד למילוייה.

נהרות הצפון, השבת. צילום: רשות הכנרת


מפלס הכנרת. צילום: נוף גינוסר, יח"צ
מפלס הכנרת. צילום: נוף גינוסר, יח"צ


בנוסף לכך, לאתר החרמון המושלג הגיעו במהלך השבת כ-2000 מבקרים, זאת למרות שערפל קל שהיה במהלך היום בהר. גם במהלך השבוע צפוי לרדת בחרמון שלג קל והכניסה לאתר במהלכו תהיה בחינם.

(השתתפו בהכנת הידיעה: יוסי מלמן, יאסר עוקבי, אלון חכמון, יובל בגנו)