קורבנותיו של דוד יוסף, ראש עיריית אור יהודה לשעבר שנידון היום (ראשון) לשתי שנות מאסר, מתכוונים לפנות לפרקליט המדינה, שי ניצן, ולקרוא לו לערער על קולת העונש. המדינה ביקשה כי יוטלו עליו בין חמש לשש שנות מאסר, אך העונש שקיבל קל בהרבה. יוסף הורשע בשורה ארוכה של עבירות בתחום המין והשחיתות. הוא אמור להתחיל לרצות את עונשו ב-15 בפברואר, אולם גם סנגורו שוקל לערער על הרשעתו.



עורכת הדין רוני אלוני סדובניק, שמייצגת 13 מעובדי העירייה, חלקם נכללו בכתב האישום והעידו במשפטו, מציינת כי "כולם טוענים למסכת התעמרות קשה מצד ראש העירייה לשעבר. הוא עשה בעובדי העירייה כרצונו. אי אפשר להעלות על הדעת שדבר כזה התרחש במשטר דמוקרטי". לדבריה, "מרגע שפורסם גזר הדין היום, העובדים הביעו בפני זעם ותרעומת על העונש הקל והבלתי מידתי, לעומת כמות המעשים וחומרתם, וכן ריבוי הנפגעים. זה נראה להם מוזר, מקומם ובלתי מתקבל על הדעת שזה עונשו". על פי עורכת הדין, חששם של העובדים הוא כי יוסף ישתחרר שחרור מוקדם בניכוי שליש.


"בעוד חצי שנה מתחיל הקמפיין לראשות העירייה – והוא יצא ישר לשם. הכרעת הדין לא מפרטת מה יהיה עליו לעשות, כשיסיים לשלם את חובו לחברה. האם הוא יחזור לזירת הפשע, כמו אריה דרעי?"



"תמונה קשה וקודרת"



בכוונת אלוני סדובניק, כאמור, לפנות לפרקליט המדינה: "נפגעי העבירה אינם צד להליך ולכן אין להם אפשרות לערער. הכתובת היא פרקליטות המדינה. המסר לרשויות המקומיות שעולה מגזר הדין הוא שגם כאשר מדובר במעשים כה חמורים, שנעשו בשיטתיות - אין הלימה בינם לבין העונש". בפרקליטות שוקלים לערער על קולת העונש. התובעת, עורכת הדין רחלי חזן פלדמן מפרקליטות מחוז תל אביב, מסרה כי "דרשנו עונש של בין חמש לשש שנות מאסר וסברנו כי זה העונש הראוי, בהתחשב בפסיקה ובנסיבות. נלמד את גזר הדין ונשקול את עמדתנו. חשוב לזכור כי גם בהכרעת הדין וגם בגזר הדין אמר בית המשפט אמירות נוקבות ביחס להתנהגותו של הנאשם ולניצול כוחו ומעמדו בעיר".



"עשה בעירייה כברצונו". צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90
"עשה בעירייה כברצונו". צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90



גם בסביבתו של יוסף לא מרוצים מסיומו של המשפט: "העונש נראה קל, אבל מדובר בעונש חמור", מסר סנגורו, עורך הדין אבי אודיז. "הוא בא כתוצאה מהעובדה, שהשופט רוזן יודע הכי טוב מהם המעשים האמיתיים שביצע מרשי. למרות כל התיאורים והסופרלטיבים שמודבקים לעניין, עדיין מדובר בעונש חמור יחסית למעשים האמיתיים שהוכחו כביכול במשפט. אנחנו שוקלים האם לערער על חלק מהעבירות שבהן הורשע, שלדעתנו ההרשעה בהן אינה מוצדקת. נגבש החלטה בימים הקרובים".



יוסף הורשע ב-16 סעיפים של עבירות מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה, הטרדה מינית, גניבה בידי עובד ציבור ועוד. "התמונה שנצטיירה בבית משפט הינה קשה וקודרת", כתב השופט, דוד רוזן, בגזר הדין. "נראה כי הנאשם ביצע את העבירות המיניות, מעל לתאווה המינית, לשם הפגנת כוחו והבעת שליטה על סביבתו. במהלך המשפט היה נדמה לעיתים כל כי אישה, שנקלעה לסביבתו במהלך מילוי תפקידו כראש עיר סומנה על ידו, ובהמשך שימשה עבורו בבחינת 'אובייקט מטרה' להטרדה או תקיפה מינית".



קרא לרחוב על שם מאהבת



בשל כלל העבירות המיניות - מעשים מגונים והטרדות המיניות – נידון יוסף ל-12 חודשי מאסר לריצוי בפועל; בשל ריבוי עבירות של גניבה בידי עוד ציבור – 12 חודשי מאסר לריצוי בפועל, מתוכם שמונה חודשי מאסר מצטברים; בשל עבירות של שימוש לרעה בכוח המשרה ומרמה והפרת אמונים נידון יוסף לשמונה חודשי מאסר לריצוי בפועל, מתוכם ארבעה חודשי מאסר מצטברים ובשל עבירה של הדחה בחקירה – שישה חודשי מאסר לריצוי בפועל, בחופף.


יוסף ניהל את העירייה ביד רמה והטיל חיתתו על עובדיה. בין היתר דרש הנאשם מהם לציית ללא תנאי לדרישותיו. כאשר מי מהעובדים לא נעתר לדרישותיו, פעמים רבות דאג יוסף לבוא עמו חשבון, על ידי כך שביצע כלפיו פעולות נקמניות במסגרתן סילק, פיטר, ביטל פרויקטים, ושלל תקציבים, כדי לפגוע בעובד שהמרה את פיו.



במהלך התקופה האמורה ניסה לקיים, באופן שיטתי, קשרים מיניים עם נשים רבות, אותן פגש במהלך עבודתו. "הנאשם עשה כן על אף שנשים רבות לא הסכימו לביצוע המעשים האמורים ופעמים רבות אף ניסו להניאו מלהמשיך במעשיו. הנאשם ידע והבין כי לאור מעמדו כראש עירייה אשר יכול לחרוץ את עתידן המקצועי של הנשים האמורות, ולאור התנהלותו הכוחנית האמורה, נשים רבות יחששו להתעמת עמו, ולכן לא יורו לו לחדול ממעשיו".



עוד הוא הורשע כי נהג להיטיב עם הנשים שנעתרו לו, על ידי כך שגנב נכסים שהגיעו אליו מכוח תפקידו כראש העיר, ביניהם מחשבים, שוברי שי, וכן טובות הנאה אחרות שנרכשו מתקציב העירייה, וכן העניק "מתנות" כאלה למקורביו ובני משפחתו.



באחד מסעיפי האישום נכתב כי יוסף כינס ישיבת מועצת העיר לקרוא לאחד הרחובות באזור התעשייה "רחוב באלי". "הנאשם לא הסביר מדוע בחר בשמות אלו ולא נשאל על כך". על פי כתב האישום, "באלי" נחשב לשם החיבה שבו נהג יוסף לכנות את אחת המאהבות שלו, כשהגדיל לעשות והבטיח לה כי הוא יסכים לקרוא לשם של רחוב על שמה.