הוועדה המיוחדת שאמורה לבחון את סוגיית קוד הלבוש בכנסת תתכנס היום (שלישי) לראשונה. בין חבריה: חברות כנסת, כמה עוזרות פרלמנטריות, עובדות כנסת, מזכירת הכנסת, מנכ"ל הכנסת וגם אני פרידמן - יועצת אופנה שנשכרה במיוחד לצורך העניין. בראיון לגלי צה"ל אמרה הבוקר פרידמן כי בכוונתה להמליץ על קוד לבוש "ביזנס קז'ואל" והסבירה: לגברים מכנסיים וז'קט באותו הצבע, חולצה מכופתרת ועניבה. לנשים חליפות או מכנסיים, חצאיות או שמלות וז'קט מאותו בד.



"אני אהיה שותפה לוועדה", אמרה פרידמן. "אנחנו נבחן את הדברים, נגדיר את הדברים ואמליץ את מה שיש לי להגיד בנושא קוד לבוש במקום עבודה וביחד אני בטוחה שנצליח לגבש קוד לבוש. אני אהיה הפן המקצועי של הועדה. בסופו של דבר הועדה הזאת יחליטו מה הם רוצים לשדר ואני אהיה שם כדי לעזור", הוסיפה.



ח"כ מנואל טרכטנברג מוחה על עיכוב היועצות הפרלמנטריות. צילום: חני אמיניה
ח"כ מנואל טרכטנברג מוחה על עיכוב היועצות הפרלמנטריות. צילום: חני אמיניה



עוד אמרה פרידמן, כי "אני תופסת את קוד הלבוש בכללותו כמקום עבודה. אנו צריכים להגדיר את סביבת העבודה. בפרלמנטים אחרים בעולם אין כמעט קוד לבוש מכיוון שנהוג להתלבש בצורה פורמלית. חליפות, לבוש ביזנס קז'ואל ומקצועי. קוד לבוש היא שפה מוסכמת בכל העולם וזה צריך להיכנס לתודעה".



לדבריה, קוד ביזנס קז'ואל הוא קוד סמי פורמלי המתאים למדינות יותר משוחררות ונינוחות המנהיגות קוד לבוש פחות נוקשה. "התרגום של ביזנס קז'ואל מותנה באופי החברה. חברי הוועדה יוכלו לבחור. אני אהיה שם כדי לתמוך בעניין".



לא בגופיה. מתוך סרטון ההדרכה לגבי קוד הלבוש בכנסת. צילום: אריק בנדר
לא בגופיה. מתוך סרטון ההדרכה לגבי קוד הלבוש בכנסת. צילום: אריק בנדר



בראיון שהעניקה לאחרונה למגזין טיים אאוט פירטה פרידמן את תפיסתה לגבי קוד הלבוש בכנסת. לדבריה "בישראל, כמו בהרבה מדינות אחרות בעולם, אין חוק מחייב לגבי לבוש בכנסת. הבעיה היא שבניגוד למדינות אירופיות, פה אין תרבות של קוד לבוש. אני מאמינה שיש לאכוף את הנושא, כי אנשים לא יודעים מה מותר ומה אסור ולא מודעים לתדמית שלהם. יש פה גישה של 'היינו בגולני ומותר לנו'. כרגע אין בכלל מודעות לעניין, ואין מישהו שיכול לאכוף את נושא הלבוש של חברי כנסת".



לדבריה, "באופן כללי קוד הלבוש בפוליטיקה קצת פחות ברור כשזה נוגע לנשים, מאחר שעד לא מזמן הן בכלל לא היו מורשות להיבחר. רק ב־1972 חברות פרלמנט בצרפת הורשו להגיע לעבודה במכנסיים, עד אז הן היו חייבות להגיע בשמלות. בכל מקרה, נשים יכולות להרשות לעצמן לשחק עם הצבעים. קח לדוגמה את אנגלה מרקל. היא מתלבשת בהתאם לקוד העסקי, אך מוסיפה ז'קטים ורודים וצהובים. זה תלוי הרבה גם במדינה. בגרמניה הצבעוניות הזאת עוברת, אבל מרגרט תאצ'ר באנגליה הייתה יכולה רק לחלום על שילוב של כאלה צבעים".



ואילו על נתניהו אמרה יועצת האופנה: "ראש הממשלה מתלבש מצוין. יש לו קו ברור, והוא מכיר את חוקי המשחק הבינלאומיים. כשהוא נוסע לכנסים, הוא יודע לבחור ז'קטים בצבעים הנכונים, מאפור כהה ועד שחור".



יודעים להתלבש. מרקל ונתניהו. צילום: רויטרס
יודעים להתלבש. מרקל ונתניהו. צילום: רויטרס



על כינוס ועדת קוד הלבוש הוחלט בעקבות מחאת העוזרות הפרלמנטריות שהפגינו לאחר שורה של מקרים בהם מנעו אנשי משמר הכנסת את כניסתן למשכן בשל הטענה שהגיעו בחצאיות שגובהן 5 ס"מ מעל הברך. במהלך המחאה פשט חבר הכנסת מנואל טרכטנברג את חולצתו ונותר בגופיה בשער פולומבו, שם הפגינו עשרות עוזרות פרלמנטריות, אליהן הצטרפו חברי וחברות כנסת רבים מהאופוזיציה.