המאבק על דמותו של בית המשפט העליון מגיע לשיא. הוועדה למינוי שופטים מתכנסת בשעה זו (רביעי) כדי לבחור ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. עד אמש לא הגיעו חברי הוועדה להסכמות ואין שם אחד שנחשב בטוח. שרת המשפטים, איילת שקד, מעוניינת, כצפוי, במינוי שופט המזוהה עם הימין, שמרן ולאומי, נציגי השופטים הציגו התנגדות בבחינת "יהרג ובל יעבור" למועמד המועדף על לשכת עורכי הדין. האם יגיעו היום תשעת חברי הוועדה להסכמה, או שהישיבה תתפוצץ, והקרע בין המערכת הפוליטית למשפטית יעמיק?



הכרעותיה של הוועדה לבחירת שופטים הן בעלות משקל מכריע בעיצוב פניו של בית המשפט העליון. בוועדה, שבראשה עומדת השרה שקד, חברים גם שר האוצר משה כחלון וחברי הכנסת נורית קורן ורוברט אלרוב. בצד השני של המתרס מנציגי המערכת הפוליטית יושבים נציגי מערכת המשפט, הנשיאה, מרים נאור, ושופטי העליון אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן. את הרשימה המפולגת חותמים נציגי לשכת עורכי הדין, אילנה סקר וחאלד חוסני זועבי.



בחודש האחרון התקיימו דיונים רבים בין חברי הוועדה, בהובלת השרה שקד והנשיאה נאור. שקד הייתה רוצה לראות בכס בית המשפט העליון את פרופסור גידי ספיר, תושב גוש עציון, חבר בכיר בפורום קהלת ואיש ימין מובהק. בתמורה, היא מוכנה למינוי נאוה בן אור, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר זוכה לתמיכת השופטים, בראשם הנשיאה נאור. אך מנגד, פרופסור ספיר מעורר התנגדות רבה בקרב השופטים, כך שלא בטוח שהסכמה כזאת תצא לפועל.



מלבד בן אור, תומכת נאור במינוים של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן, והשופט רון סוקול מבית המשפט המחוזי בחיפה, חתנו של שופט העליון בדימוס, תיאודור אור. אלא שלמינויו של האחרון מתנגדת לשכת עורכי הדין. לעמדת שקד, אם מינויו של ספיר לא יעבור, ימונו תחתיו שלושה שמות שמרנים – אלרון ותמר בזק-רפפורט ורם וינוגרד, שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, הנחשבים שמרנים ויכולים למלא את מקומו של ספיר.



שם נוסף שמעורר מחלוקת קשה הוא השופט יוסף אלרון, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. מי שתומכים בו, מלבד שקד, הם לשכת עורכי הדין והשר כחלון. אך מכיוון אחר, קיימת התנגדות קשה למינויו של אלרון, שנחשב ימני ושמרן. מבחינת השופטים, צעד כזה הוא "יהרג ובל יעבור", בראשם נשיאת העליון המיועדת, השופטת אסתר חיות, שאמנם אינה חברה בוועדה, אך רוחה מרחפת עליה מטבע הדברים.



גם שמו של מי שיחליף את השופט ג'ובראן לוט בערפל. על כסאו מתמודדים השופטים חאלד כבוב וג'ורג' קרא, שניהם מבית המשפט המחוזי בתל אביב. קרא זוכה לתמיכת השופטים, בעוד שיתר חברי הוועדה נוטים לכיוונו של כבוב.



עבודתה של הוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון רווית יצרים תמיד, אך הפעם המחלוקות גולשות לדקה ה-90 של זמנה של הוועדה. אם לא תתקבל הסכמה הערב, תוכל שקד לחדש את קידום שינוי החוק בדבר הרוב הדרוש לבחירת שופטים, שהביאה לפיצוץ הגדול ביותר שנרשם בינה לבין הנשיאה נאור ולמעשה, בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטית.