עשרות אלפי בני אדם התאספו הערב (שבת) בכיכר רבין לציון 22 שנים לרציחתו של ראש ממשלת ישראל יצחק רבין בכיכר, בסיומה של עצרת למען השלום באותו המקום, תחת הכותרת "אנחנו זוכרים, אנחנו עם אחד". במהלך העצרת נאמו אמנון רשף וד"ר יעקב ריכטר, יושבי הראש של התנועות המארגנות "מפקדים למען ביטחון ישראל", ו"דרכנו", ד"ר מיכה גודמן, יו"ר זק"א יהודה משי זהב, טל אוחנה, סגנית ראש מועצת ירוחם, תאבת אבו ראס, מנכ"ל משותף קרן אברהם, ראש מועצה מקומית אפרת- גוש עציון עודד רביבי, ראש המוסד לשעבר שבתי שביט, ומנכ"לי התנועות, דן אלון ופולי ברונשטיין. במהלך הנאומים, מאות בני אדם קראו קריאות ביניים ובהם הם אמרו: "ביבי הביתה".

יו"ר "מפקדים למען ביטחון ישראל", אמנון רשף אמר במהלך נאומו: "היום ישראל חזקה מכל איום צבאי. כיום עומד בפנינו איומים מסוג אחר - פנימיים. ויכוח - כן. הסתה ופלגנות - לא. חברות וחברים, לבשתי את מדי צה"ל עשרות שנים. לחמתי במלחמות ישראל. תחת אש אויב, מעולם, לא שאלתי את חברַי לנשק, אם הם ימניים או שמאלנים. מעולם, לא בדקתי בציציות או את גודל הכיפה. גם ארץ המוצָא, צבע העור והמבטא של חיילַי, מעולם, לא היו חשובים יותר. בשדה התופת עמדנו יחד, לחמנו יחד, וניצחנו. אנחנו עם אחד. מדינה אחת לנו. טובתה ועתידה לנגד עיני כולנו".

"יצחק רבין הוביל בנחישות ובבהירות לעבר השלום ולמען הביטחון", המשיך רשף, "לא טִשטש את מחירי הדרך ואת מלוא מַהֲמורותיה. ביושרה האופיינית לו, צעד בה כראוי למנהיג: מבלי לזרות חול בעינינו. 22 שנים מאותו ערב מופלא של תיקווה. וסופו המר והארור. אני מבקש להצדיע לך, בגעגוע, מפקדי, יצחק רבין. הלכנו אחריך באש ובמים, נתמיד בדרכך גם מחר. יהי זכרך ברוך".

"גם בהרי יהודה מתפללים לשלום"

רביבי התייחס בנאומו לפער האידיאולוגי שבין המתנחלים לרוצים בהסדר מדיני, אך אמר שגם בהרי יהודה קוראים לשלום, וטען כי "רק אם נתאחד יחדיו אלו שלא רוצים בטובתנו יבינו שאנחנו כוח אחד". 

"ערב טוב, באתי לכאן הערב כשותף, כבן הארץ הזו, כאיש גוש עציון, כראש מועצה ,כסגן אלוף בצבא הגנה לישראל כאוהב העם והארץ. עומד אני לפניכם כמו שליח הציבור בימים הנוראים, נרעש ונפחד", אמר ראש מועצת אפרת. "נרעש, מכיוון, שבמקום הזה, עמד ראש ממשלת ישראל, דקות לפני שנרצח על ידי בן עוולה בשעה שרצה להגשים את תפילת "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל". 
 

"נרעש מכיוון שלא ניתן להתעלם מהרבבות שהגיעו לכאן. אין זה ברור מאליו לראות אזרחים כה רבים יוצאים מסלון ביתם להביע דעתם ברחובה של עיר. נרעש מהכרזות כן לשלום ולא לאלימות ואני אומר לכם באתי היום מאפרת בירת גוש עציון מלב הרי יהודה וגם שם, כמו כאן, אנשים נשים וטף מתפללים לפחות שלוש פעמים ביום לשלום ולא לאלימות".

העצרת. צילום: ללא קרדיט


"אני נפחד כי שמעתי את הקולות הקוראים למחנאות ולחרמות"
"ואני גם נפחד כי בדרכי לכאן שמעתי את הקולות הקוראים למחנאות ולחרמות קולות, אשר מתוך הרצון לחדד מסרים מביאים לפילוג. קולות שבאים מתוך אמונה בצדקת הדרך. הדרך שלהם.  הערב אנחנו מנסים לשמר את מורשתו של יצחק רבין ז"ל והנה מתברר כי איש אחד השאיר מורשת אשר מתפרשת בדרכים שונות. צריך לומר בקול צלול הרצח של ראש הממשלה הוא פשע נורא שאנחנו מגנים ומוקיעים.  וזיכרון המעשה יהיה לדראון עולם".
"יחד עם זאת עלינו לשאול, כיצד שומרים על אחדות? ונמנעים ממחנאות? בחברה שחיים בה, אנשים המחזיקים בדעות שונות ומגוונות? ביהודה ושומרון חיים היום חצי מיליון אזרחים ישראלים. חצי מיליון אזרחים המהווים טורבינת רוח, שמייצרת הרבה מאוד אנרגיה. טורבינת רוח המחוברת להיסטוריה של עם ישראל עם שורשים עמוקים ברגבי אדמתינו. כן, אנשים המאמינים בשלמות העם והארץ".
"זהו המקום בלב שאנחנו מוצאים למי שאנחנו חלוקים איתם המקום שמביא את השלום והאחדות. רבין ניסה להציע ויתורים מפליגים תמורת השלום, השלום עדיין לא בא. המשימה מוטלת על כתפינו עכשיו. אם אנחנו רוצים להביא את השלום בואו נתחיל בללכת אחד לקראת השני,  בתוך עמנו אנו. הערב צריכה לצאת מכאן קריאה  להפסיק לחפש את המפריד והשונה בינינו, ולהתחיל לחפש את המשותף והמאחד. והאמינו לי, העיניים מוצאות את אשר הלב מבקש".
 
"אני מאמין בישראל של שלום, של שיח מכבד, ולא של שיח חרשים. אני מאמין באידאולוגיה אחראית. אני מאמין שלא צריך להגיד יום יבוא, אלא ממש כמו בשיר שזמזם יצחק רבין, אנחנו צריכים להביא את היום, ולהתחיל כבר הערב. אם נצליח בכך,  השלום בא יבוא אם נעשה שלום בתוכנו,גם מי שאינם רוצים בטובתנו יבינו שאנחנו כוח אחד, עם אחד. "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן".

אלפים הגיעו לכיכר רבין, צילום: אבשלום ששוני
אלפים הגיעו לכיכר רבין, צילום: אבשלום ששוני

 
"רציתי לדבר על אחדות, והפכו אותי לאוייבת"
 
כפי שפורסם לראשונה במעריב, בעצרת הייתה אמורה לנאום גם אסתר ברוט, מתנחלת שפונתה מביתה ביישוב עפרה בהוראת בג"צ, אך לחץ של מפלגת מרצ גרם להסרתה מרשימת הדוברים, ובמקום נאומה - הוקרן סרט עליה. בין הסיבות למחאה נגד השתתפותה היו התבטאויותיה בראיון ל-103FM, שם היא אמרה כי "לימין נמאס לעשות חשבון נפש על רצח רבין", כי הייתה הסתה משני הצדדים.

בתגובה להסרתה מרשימת הנואמים, טענה ברוט בפוסט שהיא פרסמה בחשבון הפייסבוק שלה מעט לפני שבת כי: "ההתנגדות העזה לכך שאביא את דבריי בעצרת, משקפת את הפולמוס בחברה הישראלית, האם נוכל לפתוח את הלב ולהקשיב אחד לשני, או שהשתקה מגורמים קיצוניים תנצח. הוזמנתי לכיכר ביום בו מציינים את הרצחו של ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין ז"ל, בכדי לדבר על אחדות, בכדי לאחות פצעים ולפתוח לבבות. כרגע נראה כי הכיכר אינה בשלה, בימים האחרונים גורמי שמאל קיצוני יצאו נגדי למסע של הכפשה והסתה, הפכו אותי לפורעת חוק שפוגעת בדמוקרטיה, כאשר כל שתכננתי לדבר עליו הוא החשיבות של האחדות למען הדמוקרטיה".

"אותם גורמים שלא מפסיקים ל"הגן" בעיני עצמם על חופש הביטוי, על סובלנות, שמטיפים נגד אלימות ונגד הסתה פשוט לא מסוגלים לקבל דעות שונות משלהם, משתיקים. הם מפספסים שפלורליזם הוא לא רק כלפי הקהילה הלהטבי"ת או זרים. פלורליזם הוא להעריך כל אחד שחושב אחרת ממך. לא מסוגלים להושיט יד לאחדות שהיא אינה אחידות. אני מאמינה שבשמאל יש הרבה מאוד אנשים מתונים שהיו רוצים שאשמיע את דברי, ולו רק בשביל לפתוח פתח לדיאלוג פורה ובונה, אבל קולם לא נשמע".
 
בנוסף לברוט, לעצרת הגיעו שלושה אישים המזוהים עם הימין: שר החקלאות אורי אריאל וח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) והח"כ יהודה גליק (ליכוד). "העצרת היא אירוע לאומי ואחדות העם חשובה ביותר", אמר השר אריאל. "יש פה ניסיון ענק לשנות את השיח תחת הכותרת עם אחד התקדמות השיח היא על ידי למידת ההיסטוריה ויש לשאוף למדינה בה יש דיאלוג מכובד. הכרתי את רבין באופן אישי, הוא היה ראש ממשלה של כולנו, גם אם היו מחלוקות".

"מחוייבים לדרך השלום, מחוייבים לפתרון מדיני"

לפני תחילת העצרת התכנסו חברי כנסת מהמחנה הציוני, מול האנדרטה במקום בו נרצח רבין ונשאו דברים. יו"ר המפלגה אבי גבאי הודיע כי החל מהשנה הבאה מפלגת העבודה תדאג לארגון בעצרת, וזאת על רקע העצרת המתקיימת הערב, שלא התקיימה בשיתוף המפלגה ונאסר על פוליטיקאים נאום בה. "לפני 22 שנים נרצח כאן ראש הממשלה יצחק רבין בגלל שהלך לדרך השלום, אנחנו מחוייבים לדרך השלום, מחוייבים להגיע לפתרון מדיני. המקום שרבין נרצח בו היה על דרך השלום, הוצא ציין והוסיף. כדי להמשיך את מורשתו, ננצח בבחירות ונוכל להמשיך וללכת הלאה". 

גבאי הוסיף והתייחס לקריאתו של נתניהו לפיוס ואמר כי הוא בעד פיוס, אך דבריו של נתניהו היו ללא כוונה אמיתית. "אני בעד פיוס" אמר גבאי, "אך שעתיים אחרי קריאתו של נתניהו לפיוס, רגב קראה לנו בוגדים. אם כוונתו של נתניהו הייתה אמיתית, הוא היה צריך להתנער מהקריאה מיד".

גם יו"רית התנועה, ציפי לבני דברה במהלך הטקס ואמרה: "מסר הפיוס שיעלה מהכיכר הערב חשוב מאין כמוהו, אבל לא פחות חשוב להבין שהמחלוקות שהיו אז נשארו איתנו. לא צריך להסתיר אותן, כן צריך לדבר עליהן בינינו לבין עצמנו. להתווכח, לשכנע, אבל הכל מתוך הבנה שכל אחד מאיתנו רוצה בטובתה של מדינת ישראל בדרכו. אין בינינו בוגדים - לא היו אז ואין היום", והוסיפה: "לא הייתי אז בכיכר ולא הצבעתי לרבין אבל הייתי חותמת היום על אותן מילים: 'לא לאלימות כן לשלום'״.
 
אבי גבאי לפני העצרת לזכר רבין
אבי גבאי לפני העצרת לזכר רבין

מרכז תל אביב נחסם לתנועה


לקראת העצרת, והחל מהשעה 18:00, נחסמו רחובות רבים סביב הכיכר לתנועת כלי רכב ולחנייה. בין הרחובות שנחסמו לתנועה: אבן גבירול, שדרות דוד המלך, פרישמן, וארלוזורוב. חסימת הרחובות תסתיים בחצות הליל.



רשימת הרחובות המלאה:
אבן גבירול, משד' שאול המלך עד פנקס, בשני הכיוונים.



פרישמן, מכיכר מסריק עד אבן גבירול, בשני הכיוונים.



שד' דוד המלך, מויצמן עד אבן גבירול, בשני הכיוונים.



שד' דוד המלך, מויצמן עד אבן גבירול, בשני הכיוונים.



גורדון, משלמה המלך ועד מלכי ישראל.



מלכי ישראל, מבן גוריון ועד שד' חן, בשני הכיוונים.



שד' חן מנצח ישראל עד פרישמן.



שד' בן גוריון, מריינס עד אבן גבירול, בשני הכיוונים.



הדסה, משלמה המלך עד אבן גבירול.



בלוך, מארלוזורוב עד אבן גבירול, בשני הכיוונים.



ארלוזורוב ייחסם לתנועה לכיוון מערב, מויצמן עד אבן גבירול.




מפת החסימות המלאה
מפת החסימות המלאה



בנוסף לכך, החל משעות הבוקר, נאסרה החנייה ברחובות אבן גבירול, מצייטלין עד בלוך, בשני הכיוונים, מלכי ישראל, בין כיכר מסריק לאבן גבירול, בשני הכיוונים., ומלכי ישראל, בין בן גוריון לפרשימן, בשני הכיוונים. המשטרה קראה לבאים לעצרת להשתמש בחניונים הבאים: בזל, מגדל המאה, בן סרוק, גן העיר, מרכז ויצמן, רידינג, גולדה, מגדל המוזיאון, כנרית, רכבת ארלוזורוב, הבימה-היכל התרבות ודיזינגוף סנטר. כמו כן לא תותר כניסת בעלי חיים ואופניים למתחם האירוע