המחבל שפוצץ מטען חבלה מאותר במנהרת הרכבת התחתית במנהטן כתב פוסט בפייסבוק שכוון לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ זמן קצר לפני שביצע את הפיגוע בהשראת דאעש. "טראמפ, נכשלת בהגנה על ארצך", כתב אקייד אוללה בפוסט. אוללה הואשם היום (שלישי) בעבירות של החזקת נשק, תמיכה בפעולת טרור ובאיום טרוריסטי. החקירה המשטרתית נמשכת לאחר שהצעיר בן ה-27 מבנגלדש, פוצץ את המטען במהלך שעת העומס אתמול בבוקר בניו יורק. חמישה בני אדם נפצעו באורח קל באירוע. 

אוללה נשבע אמונים לארגון "המדינה האסלאמית", לפי בכיר במשטרת ניו יורק, ואמר כי הוא פעל בתגובה לפעולות ישראל ברצועת עזה. המחבל נפצע ונעצר על ידי משטרת ניו יורק לאחר הפיצוץ. הוא מאושפז כעת בבית החולים "בלוויו" בעיר, שם הוא מטופל עבור כוויות חמורות בידיים ובבטן, ומצבו מוגדר קשה. אוללה חי בארה"ב כחוק מאז 2011 באמצעות אשרת שהייה משפחתית וגר בברוקלין. למפגע אין רקע פלילי קודם בארה"ב או במולדתו בנגלדש. הוא ביצע לאחרונה עבודות חשמל סמוך למתחם רשות הנמלים בו אירע הפיצוץ, יחד עם אחיו שחי באותו בניין כמותו.
המפגע נסע בספטמבר לדאקה, בירת בנגלדש, שם הוא נולד וגדל. משטרת בנגלדש אמרה כי אין ברשותה מידע על סיבת ביקורו שם. דוברת המשטרה המקומית מסרה כי חוקרים דיברו עם אשתו של אוללה בביתה שבדאקה במאמץ לגלות "איך הוא הושפע ומדוע הוא הצטרף לפעילויות האלה".


למחבל היו לפחות שני מטעני חבלה ברשותו, אמר מקור בצוות החקירה לרשת CNN. רק אחד מהמטענים התפוצץ - מטען צינור שהוצמד לגופו באמצעות סרטי הדבקה. החוקרים לא מסרו פרטים על המטען השני. אוללה הרכיב את המטען בדירתו בברוקלין בשבוע שעבר. המטען התפוצץ חלקית ובשל כך מספר הנפגעים באירוע היה נמוך.

"למזלנו, הפצצה הופעלה חלקית", אמר מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קווומו. "הוא הפעיל אותה, אבל לא היה לה את האפקט שהוא התכוון אליו". הנשיא  טראמפ אמר כי ניסיון הפיגוע בניו יורק ממחיש את הצורך במדיניות ההגירה שלו. הבית הלבן אמר כי מדיניותו של טראמפ הייתה מונעת את כניסתו של המחבל לארה"ב.

משטרת ניו יורק סמוך לזירת הפיגוע. צילום: איי.אף.פי
משטרת ניו יורק סמוך לזירת הפיגוע. צילום: איי.אף.פי