השגרירות האמריקאית בישראל תעבור לירושלים בתוך שנה, כך מעריך הבוקר (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו, הנמצא בהודו, אמר לכתבים בדרכו מדלהי לגוג'ראט, כי "השגרירות האמריקנית תעבור הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים. בטווח של שנה - זו הערכה מוצקה שלי".



לדברי נתניהו, "קורים בארה"ב שלושה דברים שלא קרו מעולם. קודם כל העברת השגרירות. ההערכה שלי היא שהשגרירות תעבור הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים, בוודאי בטווח של שנה. הדבר השני שאני יכול להגיד זה שעושים שינוי דרמטי מאוד מול איראן. מה שהנשיא אמר, הוא קצב בעצם זמן לשינוי המתבקש ביחס לתוכנית הגרעין, הסכם הגרעין. ברור לכם שהדבר הזה יקרה ויש לזה משמעות אסטרטגית עבורנו. תיקון להסכם או ביטול ההסכם. אלה דברים מאוד חשובים, כי אחרת הרכבת האיראנית נוסעת למקום אחד. האם האירופאים יכולים להיות בלי התמיכה של ארה"ב, זו גם שאלה.
נשיא ארה"ב טראמפ מכריז על העברת השגרירות לירושלים

"הדבר השלישי זה האתגור בפעם הראשונה באונר"א. פעם ראשונה שמאתגרים את אונר"א. 70 שנה הגוף הזה שמנציח את הפליטות הפלסטינית ואת הנרטיב של ביטול הציונות - פעם ראשונה שמתייצבים ומאתגרים את הדבר הזה". לדבריו, טוב שהם מתקדמים ועושים משהו שמאתגר את הגוף הזה, שלא אותגר אף פעם. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בעוד 70 שנה… כל צעד שעושים  - תמיד יש בו סיכון מסוים.
ההערכה של ראש הממשלה מנוגדת לגבי השגרירות, לדברים שאמר בחודש שעבר מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, לפיהם ייקח לפחות שנתיים להעביר את השגרירות מתל אביב לבירת ישראל. בביקור בפריז כשבוע לאחר הכרזת טראמפ, אמר טילרסון כי "השגרירות האמריקאית לא תעבור לירושלים בשנה הבאה, וגם לא בשנה שאחריה".

כזכור, בחודש שעבר הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הורה להתחיל בהכנות להעברת השגרירות מתל אביב והכיר בירושלים כבירת ישראל. המהלך עורר זעם רב בקרב הפלסטינים ובמדינות מוסלמיות באזור.  
 

"ההודעה שלי מסמנת את הגישה החדשה לסכסוך בין ישראל לפלסטינים", אמר אז טראמפ, והוסיף: "במשך יותר מ-20 שנה כל נשיא אמריקאי סירב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים או להכיר בירושלים כבירת ישראל. הנשיאים הנפיקו את הוויתורים תחת האמונה שעיכוב ההחלטה יביא לשלום. לאחר יותר משני עשורים של וויתורים איננו קרובים יותר לשלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים. זו תהיה טעות לחשוב שחזרה על אותה נוסחה תביא לתוצאות אחרות. לכן, הגיעה העת, והחלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל".



מהמורות מדיניות


אתמול הודיעה ארצות הברית כי החליטה לעכב מחצית מן הסיוע האמריקאי לארגון אונר"א - כ-60 מליון דולרים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסכים לא לקצץ את כל התקציב, כפי שתכנן בתחילה, אלא רק את מחציתו, זאת לאור עמדתם של מזכיר המדינה רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר ועמדת מממשלת ישראל. 

המהלך הוא מכה נוספת ליחסים בין וושינגטון לרמאללה. על פי פרסום ב"החדשות" מספר ימים לפני הנאום המדובר של אבו מאזן בו תקף את הנשיא טראמפ, הגיע מקורב של אבו מאזן לערב הסעודית, שם הוצגו לו לראשונה פרטי תכנית השלום, שלכאורה מתכוון ממשל טראמפ להציג. על פי הפרסום זאת הסיבה בגינה נשא אבו מאזן את נאומו התוקפני ביום ראשון האחרון במהלך כינוס הוועד המרכזי של אשף ברמאללה. 



על פי התכנית המדינה הפלסטינית תהיה מדינה מינוס, השליטה הביטחונית תישאר בידי ישראל, תהיה נוכחות ישראלית קבועה על נהר הירדן, יבוצעו חילופי שטחים אבל לא על בסיס קווי 67', לא דובר על פינויי יישובים והמעמד הסופי של ירושלים ייקבע רק בהסכמת הצדדים, כלומר לישראל תהיה זכות וטו. על פי הפרסום אותו בכיר מקורב ניסה לנהל משא ומתן, אך הובהר לו כי זאת התכנית הסופית. עם המידע הזה חזר הבכיר לרמאללה ובעקבות כך על פי ההערכות החליט אבו מאזן על הנאום התוקפני.



על רקע ההתפתחויות האלה, יגיע היום לארץ ג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ למזרח התיכון. גרינבלט צפוי להיפגש עם דיפלומטים מרוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם, במסגרת מה שמכונה ה"קוורטט". על פי גורמים אמריקנים, הפגישה בין הצדדים תעסוק בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים והעובדה כי כעת נותר משבר עמוק בין הרשות הפלסטינית לממשל האמריקני. גרינבלט צפוי להישאר בישראל עד להגעתו בשבוע הבא של סגן הנשיא מייק פנס לארץ.