יש הרבה מקרים בהם היה נחמד לגלות שאגדות עתיקות הן בעצם אמת לאמיתה, אבל זה כנראה לא המקרה בכל הנוגע ל"שער הגיהינום" בטורקיה. בעבר הרחוק, היוונים והרומאים הקדמונים האמינו שהשער, הקרוי גם "שער האדס" (אל השאול), מוביל הישר אל הגיהינום ושמי שעובר בו מת. בכלל, להסתובב במקום לא נחשב בזמנו לדבר בטוח במיוחד. כעת, מדענים גילו שחלק מהאגדה הזו היא אמת, לפחות בכל הקשור לסכנה שהמקום טומן בחובו.



על פי מחקר שנערך באוניברסיטת דואיסבורג-אסבג, גרמניה, השער וסביבתו שנמצאים בחורבות העיר הייראפוליס, מפוצצים בגזים טבעיים רעילים. באופן לא מפתיע, נמצא שהמקום עם ריכוז הגזים הגבוה ביותר הוא המערה מתחת ל"שער הגיהינום". החוקרים טוענים שזה קורה בגלל שהמערה יושבת על קו השבר של הרי באבדג, מה שמאפשר לגזים להיפלט מקרום כדור הארץ ולמלא אותה.


 
הדרך אל הגיהינום רצופה גזים טבעיים רעילים. שער הגיהינום, דרך: פייסבוק
הדרך אל הגיהינום רצופה גזים טבעיים רעילים. שער הגיהינום, דרך: פייסבוק


אבל מה שהפתיע את החוקרים יותר מכל הוא, שגם כיום נפלטות בחורבות העתיקות כמויות גבוהות יחסית של גזים, בייחוד פחמן דו חמצני. "במערה מתחת למקדש פלוטו (כינוי נוסף לאל השאול) נמצא פחמן דו חמצני בריכוז קטלני של מעל 91%", נכתב במחקר שפורסם ב-the journal Archaeological and Anthropological Sciences. "באופן מדהים, הגזים האלו עדיין נפלטים ביימנו בריכוזים שמסוגלים להרוג חרקים, ציפורים ויונקים".

 
בעבר האמינו שהשער הורג את מי שעובר בו. שער הגיהינום, דרך: פייסבוק
בעבר האמינו שהשער הורג את מי שעובר בו. שער הגיהינום, דרך: פייסבוק


במילים אחרות, בימינו ביקור במקום כנראה לא יהרוג אתכם, אך הוא כן יגרום לכם להרגיש לא טוב. אולי כדאי לבוא עם מסכות?