כ-10 אלפים בני אדם התאספו הערב (שבת) בכיכר רבין שבתל אביב, ומחו על מה שהם הגדירו כגירוש "פליטים", בעקבות תוכנית הממשלה לגרש את המסתננים האפריקאים שנכנסו לישראל במהלך העשור האחרון. במהלך ההפגנה נאמו, בין השאר אחד המסתננים, חברת הכנסת מרב מיכאלי, ותושבי דרום תל אביב. במהלך ההפגנה הוצאה מרחבת הכיכר תושבת דרום תל אביב ואחת ממובילות המאבק נגד המסתננים, שפי פז.



שר החינוך נפתלי בנט הגיב להפגנה ואמר כי אסור לישראל להיכנע ללחץ ולשנות את מדיניותה. ״אסור לממשלה להתקפל אל מול הקמפיין להשארת מסתנני העבודה הבלתי חוקיים בישראל. ‏אחרת נהפוך ללשכת העבודה של העולם", אמר בנט והוסיף, "‏הכלל פשוט: פליטים שברחו מסכנה ייקלטו. ‏מסתנני עבודה בלתי חוקיים יוצאו״.



גם שר הפנים אריה דרעי התייחס להפגנה והבהיר כי אין בכוונת המדינה לגרש פליטים, אלא רק מסתננים, ואמר: "מסתנני עבודה יורחקו, פליטי מלחמה וילדים ישארו. אמשיך לדאוג לתושבי השכונות ולצביון מדינת ישראל למרות הלחצים והשקרים".



שפי פז מוצאת מכיכר רבין על ידי המשטרה. צילום: אבשלום ששוני
שפי פז מוצאת מכיכר רבין על ידי המשטרה. צילום: אבשלום ששוני



המדינה הודיעה על גירוש ללא הסכמה, בג"ץ הקפיא המהלך



ח"כ מיכאלי, שדיברה כאמור באירוע, אמרה במהלך ההפגנה כי "האלפים שהגיעו לכיכר מוכיחות ומוכיחים לממשלה שאפשר וצריך לפעול אחרת. חובה לשקם סוף סוף את דרום ת"א וחובה לתת מקלט לאלה שמבקשים מאתנו אותו. אנחנו במחנה הציוני נמשיך לפעול נגד הגירוש ובעד קידום הפיתרון של פיזור הפליטים ברחבי הארץ במקומות שבהם נחוצים עובדים ועובדות בתיירות ובמסעדנות, וכמובן - בקידום התוכנית לשיקום דרום ת"א".


כזכור, בחודש ינואר האחרון הודיעה המדינה כי היא הגיעה להסכם גירוש שיאפשר לה לסלק מסתננים משטח ישראל גם ללא הסכמתם, וזאת בניגוד להסכמים קודמים אשר דרשו את הסכמת המסתננים. בהסכם לא צויינה המדינה אליה יגורשו המסתננים, אך מרבית ההערכות הן כי מדובר ברואנדה ואוגנדה. אך באמצע החודש הקפיא בית המשפט העליון את המהלך, ודרש מהמדינה להגיש תשובה משלימה ולפרט את פעולותיה בנושא הוצאת המסתננים למדינה שלישית.