מאות אלפי בני אדם מילאו הערב (שבת) את מרכז הבירה וושינגטון ב"מצעד למען החיים", אירוע השיא במחאה שמובילים ניצולי מסע ההרג בתיכון בפלורידה בחודש שעבר בדרישה להחמרת הפיקוח על רכישת כלי נשק. "זו תחילתה של מהפכה", הכריז אחד המארגנים. תלמידים מתיכון מרג'ורי סטונמן דאגלס בעיר פארקלנד, שאיבדו 17 חברים ומורים במסע ירי שביצע התלמיד לשעבר ניקולס קרוז ב־14 בפברואר, הובילו את המצעד שהתקיים רחובות סמוכים מהבית הלבן. לצד הצעירים והורים ומורים צעדו גם סלבריטאים רבים, בהם ג'ורג' קלוני ורעייתו אמל, הזמרות מיילי סיירוס ואריאנה גרנדה, השחקנית ג'ניפר הדסון ויוצר המחזמר המצליח "המילטון", לין־מנואל מירנדה.



יותר מ־800 עצרות דומות נערכו בערים נוספות בארה"ב, כמו גם בעשרות ערים ברחבי העולם, כולל לונדון, טוקיו, פרנקפורט, שטוקהולם ובוולינגטון שבניו זילנד. כ־200 מפגינים התאספו גם מול שגרירות ארה"ב בתל אביב ביום שישי, ומול הנוכחים דיברו שלוש תלמידות מהתיכון בפארקלנד ששרדו את הטבח בבית הספר.



נערים מתפנים מזירת הטבח בפלורידה, צילום: AFP
נערים מתפנים מזירת הטבח בפלורידה, צילום: AFP



"נמאס מחוסר המעש בוושינגטון"



"נמאס לנו מחוסר המעש כאן בוושינגטון וברחבי המדינה מצד פוליטיקאים שנחשבים לרכוש של ארגון הרובאים הלאומי", אמר התלמיד דיוויד הוג, ממובילי המחאה שיצאה מפארקלנד. "היום אנחנו עומדים להתחיל מהפכה. אנחנו נשנה את אמריקה עם הפוליטיקאים האלה ובלעדיהם". מאז הטבח בתיכון, פתחו התלמידים מפארקלנד בקמפיין "לעולם לא שוב", והם מובילים את הקריאות להחמרת הפיקוח על רכישת כלי נשק, כאשר הם מתמקדים בעיקר בלובי הנשק החזק של ארגון הרובאים ובפוליטיקאים שמקבלים מימון מהארגון השמרני.



 הנשיא דונלד טראמפ הביע תמיכה בבדיקות רקע הדוקות יותר למי שמבקשים לרכוש כלי נשק ואמצעי לחימה, וגם הורה לאסור על מכירת התקן שהופך רובים למכונות ירייה, אולם הוא חזר בו מקריאתו להעלאת גיל המינימום ל־21. ביום שישי הוא חתם, תוך הבעת חוסר שביעות רצון, על חוק מימון תקציבי חדש בשווי 1.3 טריליון דולר, שכולל גם הגברת בדיקות רקע ומחקר לגבי האלימות שבכלי נשק בתור סוגיה של בריאות הציבור.



עם זאת, הצעירים מפארקלנד ותומכיהם ציינו כי על אף שמדובר בתחילתו של שינוי, עדיין מדובר בצעדים בלתי מספקים והם צפויים להגביר את המחאה לקראת בחירות האמצע לקונגרס בנובמבר הקרוב. 



פול מקרתני בעצרת המחאה בניו יורק. צילום: רויטרס
פול מקרתני בעצרת המחאה בניו יורק. צילום: רויטרס