סאיב עריקאת, מבכירי הרשות הפלסטינית ומזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, טען היום (שבת) כי סבב השיחות שמקיימים השליחים האמריקאים ג'ייסון גרינבלט וג'ארד קושנר באזור, חותר להפלת ההנהגה הפלסטינית בגדה המערבית ולמחיקת סוגיית הפליטים הפלסטינים. בראיון ששודר ברדיו "קול פלסטין", האשים עריקאת את הממשל האמריקני כי תחת הכותרת של פתרון המשבר ההומניטרי ברצועת עזה, הוא חותר לפרק את אונר"א (סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים) ולהסיר את סוגיית הפליטים הפלסטינים מן התהליך המדיני. זאת באמצעות הצעה להעניק סיוע כלכלי ישירות למדינות המארחות, והרעיון לייסד פרויקטים כלכליים בהיקף של מיליארד דולר ברצועת עזה.

עריקאת טען כי נתניהו הביע בפני קושנר וגרינבלאט בפגישתם ביום שישי האחרון את נכונותו להיענות לצרכים של רצועת עזה באמצעות שימוש בכספי המסים שמעבירה ישראל לרש"פ, במטרה לשמר את שלטון חמאס ברצועה ואת הפיצול הפלסטיני בין הגדה לרצועה. באמצעות מהלך זה חותר נתניהו, לדברי עריקאת, להקים "מדינונת" ברצועת עזה תוך הפלת הרשות הפלסטינית בגדה. על רקע זה דרש עריקאת מחמאס לוותר על שלטונו ברצועה ולהסכים לפיוס פלסטיני, שיהווה לדבריו המחסום היחיד בפני המשך ניסיונות אלו מצד ישראל וארה"ב.

סאיב עריקאת. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

  
עדות ניר חפץ בפרשת המעונות: "שרה נתניהו דרשה שהמדינה תשלם על ערוץ האח הגדול"
חלקים מעדותו של עד המדינה ניר חפץ, בנושא פרשת המעונות שבה הוגש השבוע כתב אישום נגד רעיית ראש הממשלה נחשפו אמש ב"החדשות". על פי הדיווח, חפץ התייחס לגרסת הזוג נתניהו בפרשת המעונות בבחירות 2015 ואמר כי "מרגע שהתברר שמבקר המדינה עומד לפרסם דוח על הוצאות המעונות זה היה הדבר היחיד שעסקתי בו. ראש הממשלה גם הוא עסק כמעט רק בזה, יכול להיות שעסק גם בענייני המדינה. המעורבות של שרה – גם היא מדי פעם אמרה את דעתה בעניין, אבל מי שעסק בזה וניהל את העניין היה ראש הממשלה באופן אישי. שרה הייתה מינורית. אבל דעתה נשמעה".

לשאלה מה נאמר לו על ידי שרה נתניהו הוא השיב כי "היא חזרה ואמרה פעמים רבות וגם בעלה שהעליה בהוצאות התרחשה בגלל הניהול הבזבזני והלא ישר או הנכלולי של מני נפתלי". הוא התייחס לרהיטי הגן והסביר: "ראש הממשלה הזעיק למקום את סיידוף וניסה להבין ממנו, איזה כורסאות הן החדשות מה הוחלף ומה לא הוחלף. ראש הממשלה לא ידע. היה ברור ששרה ועזרא יודעים במה מדובר. הם ביצעו את ההחלפות האלה. שאלתי את עזרא, בשביל מה הוא עשה את ההחלפות האלה והוא אמר לי: מה אני יכול לעשות, זו היא נתנה לי את ההוראות". לדבריו, ראש הממשלה היה מאוד כעוס על סיידוף על כך שבוצעו ההחלפות.

ניר חפץ. צילום: פלאש 90


נבדק חשד לפיו ילדה בת 11 הציתה את בית משפחתה בירושלים
האם השריפה שפרצה אתמול בשעות הערב בבניין ברחוב החומה בירושלים נגרמה כתוצאה מהצתה? גורמים במשטרה טוענים כי אחד הכיוונים שנבדקים, בהקשר לאירוע, הוא כי הגורם לשריפה הוא נרות השבת שדלקו בדירה. עם זאת, גורמים בכיבוי אש העריכו היום בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "נראה שהגורם לשריפה הוא אינו נרות השבת". לדבריהם, נבדק חשד לפיו הילדה בת ה-11 שחולצה מהבית הבוער גרמה לשריפה הזו, ולמספר מקרים נוספים.

כזכור, השריפה ברחוב החומה בירושלים פרצה אתמול בשעות הערב. למקום הוזנקו חמישה צוותי כיבוי והצלה ושני מנופי גבהים ותוך זמן קצר חולצו כל הלכודים מהבניין, כשהם במצב קל לאחר ששאפו עשן. בסריקות נוספות שבוצעו בבניין אפוף העשן, ובדירה הבוערת, לא אותרו לכודים או נפגעים, אך נזק כבד נגרם לדירה ולחלק מהבניין. טפסר משנה רוני סונינו מפקד כבאות והצלה תחנת "רימון" מסר בתום האירוע כי "הפעילות המהירה והמקצועית של לוחמי האש בירושלים, אשר הגיעו תוך זמן קצר למקום, פעלו במקצועיות רבה, וחתרו למגע מהיר עם האש תוך כדי סיכון עצמי, מנעה פגיעה בנפש ואת שריפת כל הבניין".

שריפה בירושלים. צילום: כבאות ירושלים


לאחר פרישת ארה"ב: ישראל החרימה דיון במועצת זכויות האדם של האו"ם
משרד החוץ הנחה את שגרירת ישראל למוסדות האו"ם בז'נבה להחרים דיון שהתקיים אמש במועצה לזכויות אדם. ההנחיה פורסמה על רקע פרישת ארצות הברית מהמועצה ביום רביעי השבוע. לדברי בכיר במשרד החוץ, עדיין לא הוחלט על מדיניות קבועה בנושא. כזכור, שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי הודיעה כי ההחלטה נתקבלה, בין היתר בגלל היחס של המועצה לישראל. "כמו שאמרנו ארה"ב פורשת ממועצת זכויות האדם. אנחנו לא פורשים מהמחויבות לזכויות האדם. להפך אנחנו פורשים בגלל זה".

"לפני שנה הגעתי למועצת זכויות האדם בז'נבה והצהרתי כי נישאר במועצה רק אם יהיו רפורמות", אמרה היילי בהצהרה בבית הלבן, "הן נדרשו כדי שהמועצה באמת תגן על זכויות אדם. במשך תקופה ארוכה הם הגנו על מפירי זכויות אדם. לצערנו הרפורמות לא בוצעו. כמו שאמרנו ארה"ב פורשת ממועצת זכויות האדם".
 
"לא קיבלנו את ההחלטה הזאת בקלות", המשיכה, "כשהממשל הזה התחיל לפני 17 חודשים, היינו מודעים היטב לליקויים העצומים במועצת זכויות האדם. יכולנו לסגת מיד. במקום זה עשינו מאמץ לפתור את הבעיות. בספטמבר הנשיא טראמפ קרא לחברי המועצה לתמוך ברפורמות. כמעט כל מדינה שנפגשנו איתה הסכמנו איתנו מאחורי דלתיים סגורות אבל אף מדינה לא הצטרפה אלינו. בינתיים המצב החמיר".

מועצת זכויות האדם של האו


הושגה שליטה על שלוש השריפות שפרצו בעוטף עזה
טרור העפיפונים ובלוני התבערה לא מפסיק: כ-26 שריפות פרצו היום (שבת) באזור עוטף עזה, ביניהם במקומות: בגבעת יהודה, בארי ובכיסופים. הדליקות פרצו בעקבות הפרחת בלוני תבערה מרצועת עזה, צוותי הכיבוי שפעלו באזור השיגו שליטה על השריפות. הגורם לדליקות הוא בלוני תבערה שנשלחו מרצועת עזה.

בתוך כך, אמש התרחשו הפגנות בארבעה מוקדים שונים לאורך גדר המערכת. משרד הבריאות הפלסטיני אישר כי לפחות 200 נפגעו באזור, בהם 44 פצועי ירי, שבעה מהם נפגעו באורח קשה. במהלך יום שישי פרצו כעשר דליקות בעוטף עזה, צוותי הכיבוי וצוותים של קק"ל השיגו שליטה על האש.

אירועי סוף השבוע מתרחשים בצל הפגישה שקיים אתמול בצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יועצו הבכיר של הנשיא, ג'ארד קושנר, השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט ושגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן. בפגישה זו הצוותים דנו בקידום התהליך המדיני, בהתפתחויות באזור ובמצב הביטחוני וההומניטרי בעזה. הארבעה צפויים להיפגש שנית במוצאי שבת.

שריפות בדרום. צילום: טעמה טללקה, קק


סופ"ש קשה בכנרת: תוך יממה אחת ילדה בת 4 וגבר בן 30 טבעו למוות
נקבע מותה של הילדה בת הארבע שטבעה אמש בחוף רותם שיזף בעין גב שבכינרת. הילדה הועברה במסוק אל בית החולים זיו בצפת כשהיא במצב אנוש. הצוות הרפואי ביצע ניסיונות החייאה גם בשטח וגם במסוק, כשהיא ללא דופק וללא נשימה. היום נמסר מבית החולים כי על אף מאמצי הרופאים, נקבע מותה של הילדה. 

מוקדם יותר גבר כבן 30 טבע היום בחוף רון בכנרת, זאת לאחר שככל הנראה נפל מסלע אל המים. שוטרי השיטור הימי שהוזנקו למקום איתרו את הנפגע במרחק של כשני מטר מהחוף, קפצו אל המים ומשו אותו החוצה אל החוף. הצוות הרפואי שטיפל בנפגע לאחר מכן ביצע בו פעולות החייאה, אך נאלץ לבסוף לקבוע את מותו במקום.

זירת הטביעה. צילום: דוברות מד


פייסבוק וטוויטר חסמו את חיזבאללה: עמודי הארגון נסגרו
עמודי המדיה החברתית של חיזבאללה נחסמו. הארגון השיעי גינה היום (שבת) בדף הטלגרם שלו את ההחלטה של הנהלת פייסבוק וטוויטר לסגור את העמודים של הארגון וטען כי הדברים נעשו "ללא התראה מוקדמת". הארגון דיווח, כי סגירת העמודים הפתיעה אותם. גולשים שהתעניינו בדיווחיהם הופנו לחשבונות אחרים.

מלשכת השר לביטחון הפנים גלעד ארדן נמסר בעניין זה, כי השר שלח לטוויטר מכתב לפני כשבוע בו נאמר כי אם ברשת החברתית לא יחסמו ארגוני טרור, הם צפויים לחקירה פלילית. ארדן כתב: "מקווה שפייסבוק וטוויטר יתמידו בהחלטה זו, שהיתה צריכה להתממש מזמן. לאפשר לארגוני טרור וראשיהם לנהל חשבונות ולהפיץ מסרים על הפלטפורמה של חברות האינטרנט- זה פשוט סיוע לפעילות ארגוני טרור מוכרזים ועל החברות להחיל זאת גם על חמאס ובאופן מיידי".

נסראללה. צילום: AFP


סיכום תוצאות המונדיאל 
אמש עלו למגרש בשעה 18:00 הנבחרות ניגריה ואיסלנד, למשחק בניצחון מוחץ של ניגריה 0:2. הנבחרת האיסלנדית שרק לפני כמה ימים היממה את ארגנטינה, הייתה חסרת מענה מול ניגריה. לקראת הסיום הם אפילו החמיצו פנדל שניתן להם, וכעת כנראה שיזדקקו לנס על מנת לעלות. בהמשך היום בשעה 21:00 עלו הנבחרות שוויץ - סרביה, למשחק מותח במיוחד, בסופו שוויץ ניצחה את סרביה1:2, כאשר הקול האחרון והמכריע הובקע בדקה ה-90 של המשחק. 

היום בשעה 15:00 הביסה בלגיה את תוניסיה בתוצאה 2:5 והבלגים ממשיכים להיות הנבחרת המרשימה בטורניר עד כה. בלגיה תהיה זו שתפגוש את אנגליה במחזור השלישי והאחרון, במשחק שככ הנראה יכריע את זהות מוליכת הבית. במשחק של שעה 18:00 ניצחה מקסיקו את נבחרת קוריאה הדרומית בתוצאה 1:2 והבטיחה את מקומה בשמינית גמר המונדיאל.