עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה בבינתחומי בהרצליה, הוא אחד האנשים שמכירים את ארגון אונר"א מקרוב. בתור מתאם פעולות הממשלה בשטחים במשך חמש שנים, הוא יצר איתם קשר על בסיס קבוע, וטוען כי הארגון הזה מצד אחד בעייתי לישראל, אך מצד שני, חשוב על מנת לקיים תקשורת אזרחית על מה שקורה ברצועת עזה. בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM הוא סיפר איך לדעתו צריך לפתור את העניין ואף התייחס לאפשרות שהעלה אבו מאזן בדבר קונפדרציה ירדנית-ישראלית-פלסטינית.



חוץ מהיותך אחד מראשי אמ"ן, היית מתאם הפעולות בשטחים. מה אתה אומר על אונר"א?

"יש פה שני רבדים. אחד ברמה העקרונית, אני עבדתי מול אונר"א. זה ארגון מתועב. הוא מנציח את הפליטים, שזה שם קוד לזכות השיבה, שזה אם הוויכוח בניסיון לערער את ישראל בסופו של דבר. אני זוכר שהייתי מתקוטט איתם, הם המציאו את הפייק ניוז. מצד שני, הם בנו מרפאות ובתי ספר, הם מעסיקים מורים בעזה, כשאתה רוצה לדבר עם מישהו על החברה האזרחית ולטובת האזרחים, היחידים שאתה יכול לדבר איתם זה אונר"א. לכן לפרק אותם במכת גרזן - זאת שגיאה".


אז מה הפתרון?
"קודם כל תפגע בהם מדינית. הרי המנדט שלהם מטעם האו"ם אושר, ארה"ב לא יכולה לבטל אותו. דבר שני, ירדן לא תתנער כי זה פוגע בבסיס קיומה. ברמה המדינית, שאתה זורק אלפי תלמידים לרחובות, בלי תשתית, ובלי חלופה, אנחנו בבעיה. רק לזרוק אותם? מה עם המזון, מה עם המרפאות? אנחנו רוצים לשפר את המצב הומניטרית, לא להרע אותו".
אבל זה בדיוק תהליך הדרגתי, לא?
"הם אמרו שאין להם תקציב לעוד חודש ואני מאמין להם משום מה. אתה יודע מה זה שליש מהתקציב? הם לא יחזיקו מעמד. כי בסופו של דבר אונר"א ימשיך, רק שהאמריקאים יאבדו השפעה. איזו תרומה לביטחון יש פה? במימד הפנימי מה שמטריד אותי זה הביטחון. כשמורים מפוטרים, צריך לזכור שיש מאחוריהם משפחות גדולות, והם יעצימו את זה, ויש תלמידים ברחובות, זה בעייתי".
אבו מאזן אמר שמציעים קונפדרציה עם ירדן. רעיון טוב?
"בשביל נישואין צריך שניים. כל רעיון הוא בר מימוש, אבל אני לא רואה את המדינה הפלסטינית עצמאית, שבירתה ירושלים המזרחית. אין שום סבירות להסכם איתם. אנחנו הולכים איתם למדינה אחת. ירדן גם בבעיה, אם יתערער המצב בשטחים, זה עלול להשפיע גם על ירדן". 
אם תקום בירדן רפובליקה פלסטינית, הקייס שלהם ייחלש?
"אני לא רוצה את זה, ראינו מה קורה כשדברים נופלים. ברגע שירדן תיפול, יהיו פה כמויות אדירות של שפיכות דמים. עם כל הכמויות שצה"ל נמצא שם מבחינה מספרית, ירדן מעניקה לך ביטחון בכמות אדירה. זה גבול מסובך להגנה, עוברים עליו שני מיליון איש עכשיו ולא ארבעה מיליון, רק בגלל הקיבולת שלו. כוח זה לא רק צבא. אני רוצה שנרכז כוחות באיראן ולבנון מאשר שם. אין תועלת אם חוסיין ייפול".