שבוע לאחר ששנת הלימודים החלה, הערב (ראשון) משרד החינוך הודיע כי החל ממחר מי שגם סוף סוף ישובו לספסל הלימודים הם כ-17.5 אלף תלמידי מועצת אל קסום, לאחר שהושגו הסכמות תקציביות בין המועצה האזורית אל קסום, הנותנת שירותי חינוך לתלמידי תושבי הכפרים הלא מוכרים בנגב, לבין משרד החינוך.



במשרד החינוך הודיעו כי המשרד, בראשותו של המנכ"ל, שמואל אבואב, הגיע לסיכום עם המועצה בנושא הסעות ובינוי והדגישו כי "המשרד ימשיך להשקיע משאבים בפזורה כדי להעניק לתלמידים שוויון הזדמנויות, ולהגדיל את הסיכוי שלהם להשתלב בעתיד בעולם ההשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה". מנגד, במועצת אל קסום אומנם ברכו על כך שהתלמידים יחלו ללמוד, אבל הדגישו כי הושגו הבנות זמניות בלבד. "לאחר משא ומתן אינטנסיבי הושגו הבנות זמניות בלבד בין המועצה לבין משרד החינוך, זאת לאחר שהמועצה פעלה על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בילדים, שעד היום לא פתחו את שנת הלימודים בכפרים הבלתי מוכרים".



עוד מסרו ממועצת אל קסום, כי "נכון לשעה זו סוכם כי המועצה תקבל מידית תקציב חלקי ותסייע למשרד החינוך במתן שירותי חינוך לילדים תושבי הכפרים הבלתי מוכרים בחודש הקרוב. במהלך 30 הימים הקרובים תגבש המועצה יחד עם משרד החינוך הסכם ארוך טווח שייתן מענה לדרישות המועצה על מנת שזו תוכל להעניק לילדים שירותי חינוך מיטביים".



"מצפה שמשרד החינוך לא יסכם את העניין בפלסטר רגעי"


סלאמה אל אטרש, ראש המועצה האזורית אל קסום, התייחס לכך ואמר כי "אני מצפה שמשרד החינוך ייתן מענה אמיתי, הסכם ארוך טווח שכולל מענה לצרכים הקיימים בשטח ולא יסכם את העניין בפלסטר רגעי לחודש הקרוב. אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת שהילדים שלנו יקבלו את שירותי החינוך הראויים להם, כמו כל ילדי ישראל״.



כזכור, שנת הלימודים נפתחה במגזר הערבי בישראל כמעט כסדרה, למעט התלמידים תושבי הכפרים הלא־מוכרים בנגב, לאורך כביש 31 בגלל מחלוקת בין המועצה האזורית אל קסום, שנותנת שירותי חינוך לתלמידים אלה, לבין משרד החינוך. תושבי המועצה אף מחו על כך ברחבת משרד החינוך בבאר שבע.



האגודה לזכויות האזרח עתרה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בשמם של שלושה תושבי כפרים לא־מוכרים בנגב והמועצה לכפרים הבלתי מוכרים, בדרישה שבית המשפט יורה לשר החינוך ולמועצה האזורית אל קסום לפעול מידית לפתיחת שנת הלימודים. בעתירה נטען כי חוק לימוד חובה בא להבטיח חינוך חינם זמין ונגיש לכל ילד וילדה.



באגודה לזכויות האזרח מסרו הערב כי "חבל שהיה צורך בעתירה לבית משפט כדי לגרום לגופים האמונים על חינוך להבין שאי אפשר לקחת ילדים כבני ערובה ולנהל מאבק על גבם. אנחנו שמחים שהתלמידים ישובו מחר לבית הספר, ומקווים שלא יהיה צורך בהתערבות משפטית נוספת כדי להבטיח שזכויותיהם הבסיסיות של התלמידים יכובדו".