השבתת מערכת החינוך מהווה אתגר קשה במיוחד עבור משפחות תלמידי החינוך המיוחד. הוריהם של הילדים, בתמיכת הפסיכולוגים החינוכיים, חשים כי משרד החינוך לא מעניק פתרון אמיתי למצוקתם. אתמול פנו 17 ארגוני הורים וזכויות למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, בדרישה לקיים התאמות לתלמידי החינוך המיוחד במצב הנוכחי.

בנוסף, הם מבקשים שייכתבו הנחיות ברורות להתנהלות של ועדות הזכאות והאפיון, שאחראיות על אופן שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בעקבות המצב, ועדות אלו נערכות לרוב בדיון מפוצל, שבו ההורים ואנשי המנהלה יושבים בחדר אחד, בעוד הפסיכולוגים ואנשי החינוך המיוחד, שאמונים על הערכת התפקוד של הילד - מצטרפים בשיחת ועידה. יצוין כי הפסיכולוגים החינוכיים, המאוגדים בפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בישראל, טוענים כי הם הודרו מדיוני ועדות הזכאות: "ילדים עם לקויות למידה קשות, הפרעות קשב וריכוז קשות ואף אוטיזם בתפקוד גבוה, צפויים להיפגע ממהלך זה, שעשוי למנוע מהם לקבל את סל הזכאות במתכונת הזו של הוועדות", נמסר מטעם הפורום.

מנכ''ל משרד החינוך. קיבל פנייה דחופה מארגוני ההורים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מנכ''ל משרד החינוך. קיבל פנייה דחופה מארגוני ההורים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

התסכול בקרב גורמים אלו רק התעצם אתמול, לאחר שחלק מההורים לילדים עם צרכים מיוחדים טענו כי התבשרו שגם הם עצמם לא יוזמנו לדיונים. בקואליציית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים טוענים: "מדובר בהתנהלות בלא סימוכין בחוק, המנוגדת אפילו להוראות שהוציא משרד החינוך בנוגע לשעת חירום זו".

ממשרד החינוך נמסר: "על רקע ההנחיות החדשות בנושא נגיף הקורונה, וחששם של הורים רבים להגיע אל ועדות הזכאות (שבסמכותן לקבוע את שיבוצו של התלמיד למוסד חינוכי), החליט משרד החינוך להמשיך את עבודת החברים באופן מקוון. החלטה זו נבעה מהרצון להבטיח את זכותו של התלמיד לשירותי חינוך מיוחד. במשרד מבינים את הקושי שעמו מתמודדים ההורים, אך מסבירים כי השתתפותם חשובה מאוד להמשך הטיפול בילדם. אי-קבלת החלטה עלולה להותיר את הילד ללא מסגרת חינוכית תואמת וללא תוכנית טיפולית אישית".


צילום: הדס פארוש, פלאש 90