מפלגת העבודה תקיים מחר (שלישי) את הבחירות המוקדמות, הפריימריז, שבהן יבחרו 48,904 מתפקדי המפלגה את נציגיהם לכנסת ה-20. ברשימה ישולבו נציגים של מפלגת התנועה בראשות ציפי לבני.



שני המקומות הראשונים ברשימה המשותפת שמורים ליו"ר העבודה יצחק הרצוג וללבני. הקרב המרכזי יהיה על המקום השלישי, הראשון בפריימריז, אליו לוטשים עיניים יו"ר סיעת העבודה איתן כבל ויו"ר המפלגה בבחירות הקודמות, שלי יחימוביץ'.

יחימוביץ' מבקשת להיות לא רק האישה הראשונה במפלגה, ולזכות במקום החמישי המשוריין לאישה, אלא גם להיות האישיות הבכירה ביותר לאחר הרצוג, שגבר עליה בפריימריז הקודמים. 


למרות מתיחויות העבר, היחסים בין השניים לקראת ההצבעה מחר טובים. יחימוביץ' אף כתבה בעמוד הפייסבוק שלה "התרגלתם לסכינים בעבודה, קבלו שושנים". הרצוג מצדו כתב כי "שלי היא דמות מרכזית וחשובה ברשימה" והוא רואה בה שותפה בכירה לממשלה שיקים אם ינצח בבחירות.

גורמים בעבודה טוענים כי מתחת לפני השטח מתחולל בשבועות האחרונים מאבק איתנים שבו מבקשים כבל, אראל מרגלית, מרב מיכאלי ודני עטר, ראש המועצה האזורית גלבוע, לדחוק את יחימוביץ' ולמנוע ממנה את הבכורה. כבל עצמו הכחיש וגם יחימוביץ' טענה כי אינה יודעת על רשימות חיסול פנימיות או על התארגנויות נגדה.

גורמים במפלגת העבודה הביעו חשש שאם ייבחר זוהיר בהלול במשבצת המגזר הערבי בפריימריז של המפלגה, הדבר עלול לפגוע קשות בסיכויי המפלגה בבחירות. "אישית אני מחבב את בהלול, אבל הוא עשה ואמר כמה דברים שהליכוד בלי ספק ישתמש בהם נגדנו במידה וזוהיר ייבחר", אומר גורם בכיר ב"עבודה".

"בהלול תמך פומבית במשט החיזבאללה לעזה, הוא יצא נגד צה"ל ב"צוק איתן" והשווה את הנפגעים הערביים ליהודים קורבנות הנאצים, הוא הסכים לרוץ לראשות עיריית עכו מטעם התנועה האיסלמית ובל"ד, ולפני שהצטרף לפריימרז ב"עבודה" ניהל מגעים לעמוד בראש הרשימה המאוחדת של המפלגות הערביות. ח"כ מירי רגב מהליכוד כבר תקפה אותו בתקשורת כ"סוס טרויאני שתומך בגורמי טרור והטיף למרד ואינתיפאדה". ייתכן שח"כ רגב מגזימה, אבל בתעמולת הבחירות הליכוד כידוע אינו בוחל באמצעים, והוא עלול להוריד לנו מנדטים על סמך הדברים שזוהיר אמר. אני חרד מהאפשרות שמצביעים יברחו לנו בגלל שזוהיר יהיה ברשימה”. 

בתגובה לדברים מסר זוהיר בהלול: "
 
מתפלא שיש במפלגת העבודה מישהו שמנסה לדוג במים העכורים. הוא או הם פשוט מפחדים. אני יודע שאני מאתגר לא מעט אנשים שאינם מוכנים להתמודד עם האינטלקט שלי אלא מנסים להשמיץ ולהכפיש. רוב מה שנאמר בכתבה מצוץ מהאצבע. מעול םלא הרגשתי את מועמדתי לראשות עיריית עכו, ומעולם לא התבטאתי כפי שנאמר אלא רק אמרתי שהחרמות שכמה מהישראלים הכריזו כנגד הערבים במהלך מבצע צוק איתן הזכירו את מה שעשו שעשו ליהודים במהלך שנות השלושים בגרמניה. מה רע בזה? האם זה לא נכון? אז אנא התמודדו עם האינטלקט שלי ואל תוציאו את דברי מהקשרם. מפלגת העבודה בוחרת אנשים בעלי יושרה ואינטלקטואלים ולא חנפנים ושקרנים".
 


ב"עבודה חוששים שהוא יפגע במפלגה". בהלול. צילום: אריק בנדר

לעשירייה הראשונה מבקשים להיכנס מרגלית, עמר בר לב, איציק שמולי ומיקי רוזנטל. מזכ"ל המפלגה חיליק בר משוריין במקום השביעי.
בעקבות הפריימריז בליכוד, מתחו בעבודה ביקורת על כך שרק שתי נשים נבחרו שם בין עשרים הראשונים ברשימה. הרצוג אף אמר כי רשימה שבה מספר הנשים נמוך ממספר הנשים בפרלמנט בסעודיה לא ראויה להנהיג את המדינה. בעבודה מקווים לנציגות נשית הרבה יותר מכובדת. בין עשרים הראשונים יש חמישה מקומות עם הבטחת יצוג לנשים.

על מקומות ברשימה נאבקות מיכאלי, סתיו שפיר ומיכל בירן. מצטרפות אליהן עוד מועמדות, ביניהן איילת ורבין נחמיאס, בהירה ברדוגו ועו"ד רויטל סוויד.
מאבק מעניין מתנהל על משבצת המושבים והקיבוצים, שם מתמודדים עטר, מזכיר התנועה הקיבוצית איתן ברושי ושימי בראון מקיבוץ שפיים. לקיבוצים ולמושבים משוריינים המקומות ה-15 וה-18. מתמודדים נוספים הם עו"ד אלדד יניב והרב הרפורמי גלעד קריב.

לתנועה של לבני שמורים מלבד המקום השני גם המקום השמיני, המיועד לעמיר פרץ, ה-16, ה-21, 24 ו-25. טרם נקבע באיזה מקום ישובץ פרופ' מנואל טרכטנברג. המקום ה-11 עדיין שמור לאישיות ביטחונית, שאול מופז או עמוס ידלין. ההחלטה תיפול לאחר הפריימריז.

הפרימריז יתנהלו מחר ב-400 אתרי הצבעה ב-76 ישובים ברחבי הארץ. הם ייפתחו בשעה 10:00 ויינעלו ב-22:00. התוצאות יתפרסמו ביום רביעי. 
אתמול ביקר הרצוג במטה המכין את הפריימריז. ברמז עבה לאירועים שליוו את הבחירות בליכוד, אמר: "הבחירות יערכו בפיקוח ועדה בראשות השופט יעקב שמעוני".