עבור הירושלמים שהשתתפו אתמול במדגם הבחירות של מעריב, הנושא המדיני הוא החשוב ביותר במערכת הבחירות הנוכחית לכנסת - כך עולה מתשובותיהם של רוב המצביעים בקלפי הנודדת. ואכן, מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו מנצחת במדגם עם 26.85% מהקולות, מה שמאשש את הדימוי של הבירה כעיר של ליכודניקים.



במקום השני במדגם ניצב הבית היהודי 15.1% ובמקום השלישי המחנה הציוני עם 13.09%. הפתעת המדגם היא מפלגת יחד של אלי ישי שזוכה ל-10.07% אחוז ועוקפת את ש"ס, שקיבלה 8.05%. אחריה ברשימה עלה ירוק שמפתיע עם 5.37% - מקום אחד לפני יש עתיד ולפיד שהסתפקו ב-5.03% מהקולות.

מרצ ויהדות התורה זוכות לשיעור דומה של 4.36% ואחריהן, במקום נמוך למדי, כולנו של משה כחלון עם 3.36% מתוך 298 משתתפי המדגם. במקום האחרון ניצבים ליברמן וישראל ביתנו עם שני מצביעים בלבד שנתנו להם את קולם.
 
רבים מהעוברים והשבים אמרו שהם מאוכזבים מעצם קיום הבחירות, ובעיקר סקפטיים ולא מאמינים שאי מי מהפוליטיקאים יצליח להביא איזה שהוא שינוי. ובכל זאת, רובם ילכו ב-17 במרץ להצביע ובירושלים, כמו בירושלים, יש גם מי שמסרב לקחת חלק בבחירות ובמדגם בגלל שהוא "מצביע רק לזה שיושב למעלה".

תחנה 1: שוק מחנה יהודה

קלפי המדגם הוצבה כבר בשמונה בבוקר בשוק מחנה יהודה. יובל כהן, שהגיע לקניות וסידורים בעיר, נכנס אל מאחורי הפרגוד, מצביע ואומר שבבחירות האמת "ההתלבטות שלי היא בין מרצ לבית היהודי. נכון שזה נשמע מוזר", הוא מוסיף אוטומטית, "אבל מהבחינה המדינית - הדעות שלי הן הבית היהודי, ומהבחינה החברתית אני מרצ, כך שאין לי מושג עדיין מה אצביע".
 
נמרוד זית בן ה-18 מסיר את אוזניות הענק מראשו ואומר: "אני מרגיש שאין בשביל מי להצביע. כולם פוליטיקאים שמנסים למכור לנו דברים ולא לעשות כלום. לדעתי, הנושאים הכלכליים והמדיניים חשובים באותה מידה, ואני מודה שקצת נמאס לי מביבי, שרק מנסה לשמור על הכיסא שלו". 

ובכל זאת למי תצביע?
"אני לא יודע. זו הפעם הראשונה שמותר לי להצביע, ואני מקווה שעד הבחירות אחליט".
תחנה 2: התחנה המרכזית

"תגיד עלה ירוק", מבקש בכניסה לתחנה המרכזית נער שעוד לא הגיע לגיל 18 מאחד המצביעים, שממהר לעיסוקיו אך נעצר להצביע ולהשפיע. הוא חושב שרק הנושא המדיני חשוב, "כי בחברתי כולם אותו הדבר". אבל בשונה מרוב המתעניינים בנושא המדיני שסיפרו לנו למי יצביעו, הוא ייתן את קולו דווקא ליאיר לפיד. "פעם הייתי ליכודניק, אבל אחרי שראיתי את ביבי וההתנהלות שלו – רק לפיד".


 בהחלט יכול להרשות לעצמו לחייך. צילום: מתוך יוטיוב
"איזו מפלגה ימנית יש?" מתעניינת אישה מבוגרת שמשתתפת במדגם. "מפלגה שתשמור על ארץ ישראל, שהיא שלנו", היא מחדדת את השאלה. ציון שרעבי, נהג אגד שיצא לעשן סיגריה מחוץ לתחנה, חושב ש"הליכוד ינצח". חברו, דוד, אומר כי "לפי כל החישובים הקואליציוניים, כנראה שוב הליכוד יהיה בראשות הממשלה, וזה לא בדיוק מה שאני רוצה".
 
גם נלה אליהו משכונת ארמון הנציב מקווה שביבי ינצח. וכמו נתח נכבד ממצביעי הליכוד, היא מסרבת להתרגש מפרשת הבקבוקים ועלילותיה האחרות של הגברת נתניהו. "זה מהומה על לא מאומה", קובעת אליהו, "אני לא יודעת מה היא עשתה. לכאורה, נשמע שהתקשורת חוגגת על זה כי מצאו על מה לדפוק את ביבי מחדש, אבל צריך לחכות ולראות מה יחליטו השופטים בעניין".
תחנה 3: כיכר דניה

בכיכר שבבית הכרם מצביע יצחק פילוסוף, איש משרד החוץ לשעבר והיום גמלאי בן יותר מ-90. "אני עוד לא יודע מה חשוב לי בבחירות האלו, ובאופן כללי חושב שזו טעות שבכלל הלכו לבחירות. שיהיה בהצלחה ליאיר לפיד. אבא שלו היה איש יקר וחבר שלי". 
 
רבקה יפרח, תושבת השכונה, מודיעה שתצביע לבית היהודי ומציינת כי "פה אין הרבה הבית היהודי, אבל זה מה שאני רוצה". "תן לי את הליכוד" מבקש שמעון, איש לח"י לשעבר. "אני לא רוצה את ביבי, אבל רק הליכוד יכול - אז אני שם ליכוד".