במשפט קצר המחיש אתמול רן משה מבאר שבע את הסיפור של הבחירות האלה. משה, מובטל בן 48, לא חסך ביקורת מהפוליטיקאים שאכזבו אותו. הדברים שאמר נשמעו בפני נציגי הקלפי הנודדת של "מעריב" בכל הנקודות שבהן הוצבה. קרוב לוודאי שיישמעו גם ביישובים הבאים אליהם תגיע. "כולם מבטיחים לפני הבחירות, אבל לא עושים כלום אחריהן", אמר משה מול קריית הממשלה בבירת הנגב. "הם רק מחממים את הכיסאות, לא דואגים לאנשים הפשוטים. אני שם פתק לבן ובגדול". 

מספר צעירים שעמדו בסמוך והמתינו לתורם להצביע, הוסיפו הערה משלהם: "למה לבן? תשים ירוק, עלה ירוק. זה הכי טוב". התוצאות בקלפי הנודדת אתמול לא הניבו הפתעות מרעישות. כמו בתוצאות האמת של הבחירות לכנסת הנוכחית, גם בקלפי של "מעריב" הליכוד עם נתניהו מנצח, ובהפרש גדול. 36% מהמצביעים בחרו בליכוד ורק 15% במחנה הציוני של הרצוג ולבני ו-9% לבית היהודי של בנט. 
 
בשמאל יוכלו לשאוב מעט (מאוד) אופטימיות מהעובדה שבבחירות הקודמות הליכוד יחד עם ישראל ביתנו קיבל 38%, בעוד שהעבודה קיבלה 8% והתנועה 5%. כלומר, לפי התוצאות בקלפי "מעריב", המפלגה של הרצוג ולבני עלתה ב-2%, בעוד שהליכוד, הפעם לבד, ירד ב-2%. הבית היהודי, שבבחירות הקודמות קיבל 12%, בקלפי "מעריב" זוכה ל-9%.
 

נתון בולט נוסף הוא שבבחירות האחרונות ש"ס קיבלה בבאר שבע 13%, בעוד שבקלפי "מעריב" היא מגיעה ל-5% בלבד. יחד של אלי ישי 2%, כמו עלה ירוק, וישראל ביתנו, הפעם לבדה, 3% בלבד.
 
נפילה קשה במיוחד נרשמה ליש עתיד של לפיד. בבחירות האחרונות הרשימה גרפה בבאר שבע 11% ואילו בקלפי "מעריב" 4% בלבד.
מרצ והמפלגה הערבית המשותפת זכו כל אחת ב-2% ואילו יהדות התורה באחוז בודד.


יאיר לפיד, הנפגע העיקרי: ירד מ-11% לפחות מ-4% 

נתון בולט עוד יותר הוא שיעור המצביעים שלא יודעים להחליט. 13% מהמצביעים בקלפי "מעריב" לא יודעים למי להצביע ושמו פתק לבן. זהו חלק גדול ומשמעותי המהווה הוכחה נוספת למבוכה וחוסר האמון של המצביעים כלפי השחקנים במגרש הפוליטי.
 
רבים מהעוברים והשבים אמרו שהם מאוכזבים מעצם קיום הבחירות, ולא מאמינים שמי מהפוליטיקאים באמת יצליח להביא שינוי. ובכל זאת, רובם אמרו שילכו להצביע.
תחנה 1: תחנה מרכזית
בשעה 9:00 בבוקר הוצבה הקלפי הנודדת בכניסה לתחנה המרכזית, בסמוך לתחנת הרכבת ולקניון הנגב. רחמים יונה (70) היה הראשון להצביע. "אני בוחר בבית היהודי" הבהיר. "הערבים לא רוצים שלום".
 
במקום נוצרה די מהר התגודדות והחל ויכוח עז. "אני בטוח לא בוחרת ביבי", אמרה גברת שלפי גילה, שבעה מלא מעט הבטחות. "מה הוא עשה? הוא הרס את היחסים עם ארה"ב. הלוואי שהוא לא ייבחר".
 
אבי הדתי ניסה לשכנע אנשים לחזור בתשובה ולהניח תפילין. "תצביעו רק לדרעי וש"ס", ביקש. אלעד אדרי, בן 36, לא מתלבט. "כחלון הכי מתאים, בגלל שהוא אומר את מה שיש לו בלב", אמר. "הוא יפתור את בעיות הדיור והמסים. אני מעדיף שבנט יהיה ראש הממשלה כי הוא הכי נורמלי. ביבי כבר עשה את שלו". 
 
"שימו לכולנו של כחלון", ביקש צעיר מקומי. "אני מקווה שהוא יהיה הפתעת הבחירות, כמו לפיד של הפעם הקודמת". אבל כולנו של כחלון קיבלה בקלפי "מעריב" רק 4%.
 
ככל שחולף הזמן, מספר המתלבטים הולך וגדל. דנה, בת 28, לא מבינה למה צריך את כל הקונצרט הזה. "הבחירות האלה מיותרות, מה שהיה הוא מה שיהיה", אמרה. "מבחינתי, כולם לא טובים. אני לא מאמינה לאף אחד".  כמה נהגים מתחנת מוניות סמוכה שביקשנו מהם להצביע סירבו בתוקף. "הבחירות לא מעניינות אותנו", אמרו, "אף אחד לא מתאים".
תחנה 2: קריית הממשלה
11:00 בבוקר ואנחנו מול קריית הממשלה והיכל בתי המשפט. חתך העוברים ושבים מגוון. אוכלוסיה מכל הסוגים.  אבי יפרח, בן 32, לא משנה את דעתו. "אני מצביע רק לליכוד, כי אין אלטרנטיבה אחרת", הכריז. "אין תחליף לביבי".
 
גם לדני בן דוד, שהגיע משדרות לקניות ולסידורים בקניון, אין ספקות. "אני תושב שדרות, ואני מצביע לביבי", הצהיר. "מבחינת ביטחון הוא הכי טוב, אבל חבל שאין לנו מישהו שיוכל לטפל ביוקר המחיה".
 
מנגד מבהירה שרה ליכטנברג בת ה-62 שאחריה עוד יצטרכו לחזר. "אני עדיין לא יודעת במי לבחור", אמרה. "אני מתלבטת. זה המצב הכי גרוע שהיה לנו במדינה מאז שהוקמה".
 
כמה אזרחים מהמגזר הבדואי שעברו במקום סיפקו אף הם הפתעה קטנה. "נצביע ש"ס", הם הבטיחו, "כי רק ש"ס תדאג אצל הביטוח הלאומי". 
עוברים לצפון
הקלפי הנודדת תעבור בשבוע הבא לצפון, לחיפה. בבחירות האחרונות גם שם הליכוד וישראל ביתנו ניצחו בהפרש ניכר. יהיה מעניין לראות אם הפעם כיוון הרוח ישתנה או שתהיה זו עוד עיר גדולה שבה הליכוד, לפחות לפי תוצאות קלפי "מעריב", יצבור כוח.