בועדת הבחירות המרכזית החל מרתון דיוני הפסילות של מועמדים ורשימות המתמודדים בבחירות לכנסת ה-20 כשבמרכז הסערה עומדת שאלת פסילתם של חנין זועבי וברוך מרזל.


מהר מאוד התפתחה מהומה בוועדה, במהלך דיון הפסילה של ח"כ חנין זועבי. נציגי מפלגות הימין התנפלו בקריאות זעם על ח"כ זועבי לאחר שאמרה בנאומה כי היא אינה מבינה מדוע היא צריכה לעמוד כאן לפסילה ולא אנשי הימין התומכים לדבריה בהרג פלסטינים ובטרנספר.

"את צודקת. את צריכה להיות בבית סוהר", קרא לעברה שרון גל מישראל ביתנו.

עו"ד איתמר בן גביר קרא: "אדוני השופט. למה אתה לא קורא למשטרה לעצור אותה? למה אתה לא נותן הוראה לשים עליה אזיקים?"

ח"כ אלי ישי נעמד מול השופט סלים ג'ובראן ואמר: "בושה וחרפה. היא תומכת בחטיפה וברצח של חיילים ואזרחים".

אחד מחברי הועדה, נציג הליכוד עו"ד יעקב מצא, קטע את דבריה ללא הרף וצעק לעברה: "מה את עומדת כאן  ומחייכת. הידיים שלך טבולות בדם של חיילים על המרמרה".

בן גביר: "את טרוריסטית".

זועבי: "לא הבנתי במה מאשימים אותי. אנו לא חושבים שמדינה יהודית יכולה להיות דמוקרטית. תראו מה קורה פה. המציאות היא עדות לכך. לוין ומילר לא הביאו אפילו ציטוט אחד שבו אני קוראת למאבק מזויין כי אין. אני דווקא דוגלת במאבק עממי. אני ובל"ד מתנגדים לפגיעה באוכלוסיה אזרחית. בנוסף, אני מצהירה שהמאבק העממי כמו גם הלחץ הבינלאומי הם דרכים לגיטימיות. מה עוד הרגיז את ליברמן? שאני תומכת בלחץ בינלאומי. לחץ כזה מול ממשלה סרבנית הוא האופציה היחידה. אני קוראת ללחץ בינלאומי מעל במת הכנסת. אכן אני קושרת בין אלימות לכיבוש שהוא מקור מעגלי הדמים. זו עמדתי. זו עמדת הקהילה הבינלאומית".


זועבי נואמת. צילום: מרק ישראל סלם

לקראת סוף דבריה עברה ח"כ זועבי לדבר בערבית. עו"ד יעקב מצא מהליכוד אמר: "אני רק פוחד שזה יגמר באללה אכבר ובפיצוץ". לאחר מכן זועבי תרגמה: "אנחנו, ברשימה המשותפת, נשים במצור את המדיניות הגזענית, את החוקים הגזענים שלכם ואת המנטליות הפשיסטית והשובניסטית שלכם". 

עוד אמרה זועבי: "אני חושבת שהימין לא השלים עם סגירת התיק של משט המרמרה. אני צריכה לדרוש לפסול אותם ולי יש את כל הסיבות הדמוקרטיות והאנושיות בעולם. מי שטוען שהריגת 2200 אנשים בעזה מקומו לא בפרלמנט, הוא תומך בטרור. מי שלא מגנה הרג 13 אזרחים ערבים באוקטובר 2000, אותו צריך לפסול. מפריע להם שאני פלסטינית ורוצה להמשיך ולהיות פלסטינית גם בתוך הכנסת. להתנהג להרגיש ולהאבק כפלסטינית, תוך התבססות על עקרון האזרחות השווה. זה מה שמפריע לכם. לכן התיק שלי הוא על השאלה האם אני אזרחית רשאית להיות פלסטינית המזדהה עם העם שלי במאבקו נגד הכיבוש למען הצדק וגם לתבוע אזרחות שווה. זאת השאלה?".

דבריה התקבלו במחיאות כפיים על ידי אנשי הרשימה המשותפת שנכחו באולם. במקום התפתחה שוב מהומה במהלכה קרא אחד מאנשי הרשימה המשותפת "זבל" לעבר אחד מחברי הוועדה. סדרנים ואנשי משמר הוזעקו כדי להוציא אותו מהאולם ובמקום כמעט והתפתחה קטטה אלימה.


ישי בדיון. צילום: מרק ישראל סלם

בפתח הדיון קרא יו"ר הועדה, שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, לחברי ועדת הבחירות להפעיל את סמכות הפסילה רק במקרים קיצוניים.


"בשנים האחרונות מפתחת מסורת. הועדה מונעת השתתפות מתוך הנחה שבג"צ יהפוך את ההחלטה. מצב זה אינו מכבד לא את ועדת הבחירות, לא את הכנסת ולא את בג"צ שכן הוא גורר את בית המשפט לקלחת פוליטית", אמר השופט. "על הוועדה לפסול רק במקרים קיצוניים, כמוצא אחרון, כנשק יום הדין השמור אך ורק לאותם מקרים שלא ניתן להתמודד אתם במסגרת הכללים הקבועים בדמוקרטיה", אמר השופט בדברי ההקדמה. הוא ציין כי צריך מסה קריטית של ראיות כדי שבגצ יאפשר פסילה של מועמד או רשימה. 

ראש בראש: חנין זועבי וברוך מרזל מסבירים למה אסור לפסול אותם


זועבי מגיעה לדיון. צילום: מרק ישראל סלם



עוד אמרה: "היועמ"ש סבור כי חלק מההבטאויות קשות ומטרידות ואפילו עלולות להתפרש כתמיכה בארגון טרור אבל בחינת הראיות העלתה שלא ניתן לקבוע שמדובר בראיות מרכזיות ודומיננטיות בפעילותה של חברת הכנסת. לא ניתן לומר בוודאות שאלה פעולות מרכזיות במשנתה ובפועלה של חברת הכנסת".



ראשון העותרים, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), פתח את הדיון בהציגו את הדרישה לפסילתה של ח"כ חנין זועבי. אין זה עניין של ימין ושמאל. זועבי עוסקת במתן לגיטימציה לארגוני טרור והפכה לחברי כנסת מטעמם. את עמדת ישראל ביתנו הביע גם המועמד שרון גל שאמר: "ברור לכל בר דעת שאין ספק שחנין זועבי עברה כל קו אדום אפשרי. אנו לא מדברים רק על מעשה אחד אלא על הצטברות של מאסה קריטית של דיבורים ומעשים".



בנוסף אמר גל: "בניגוד לאחרים שאמרו דברים קשים היא עשתה מעשה. היא עלתה על משט טרור. היא היתה חלק ממנו. זועבי לא משרתת את הציבור שלה. צריך לגרום שהיא לא תהיה חלק מהפוליטיקה הישראלית. בית המשפט כבר הוציא בעבר כרטיס צהוב אדמדם לזועבי. הגיע הזמן להוציא לה כרטיס אדום. כשאמרה שהחוטפים של הנערים אינם טרוריסטים היא תמכה בטרור. גם כשקיבלה הזדמנות אחר הזדמנות היא לא משנה כיוון וממשיכה בהסתה ובתמיכה בטרור".




שרון גל בדיון בוועדה. צילום: מרק ישראל סלם


בשם ישראל ביתנו עלה להציג את הבקשה לפסילת זועבי גם שאדי חלול, ערבי נוצרי הפעיל בועד למען גיוס בני העדה הנוצרית לצה"ל. הוא אמר כי זועבי פועלת בגישה של אלימות ואיומים כלפיו וכלפי אנשי הועדה. לדבריו מקומה בכלא ולא בכנסת.

את בקשת הליכוד לפסול את חנין זועבי הציג ח"כ יריב לוין. הוא תקף את היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שמתנגד לפסילת זועבי ואמר כי חוות דעתו שגויה והיא נראית יותר כביטוי של אזרח מוטרד. יש כאן צבר מדהים של פעילות שכולה ממוקדת הן בתמיכה בטרור והן לשם שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

במהלך דבריו של ח"כ לוין נכנסה ח"כ חנין זועבי לאולם ומיקדה אליה את תשומת לב המצלמות.