מנחם לא רצה להגיע לאספת הבחירות של חבר הכנסת יעקב פרי ממפלגת יש עתיד שהתקיימה ביום שלישי ב"בית בכפר" בגדרה, בית לדיור מוגן. "הייתי אומר לכולם 'אל תתווכחו, שמרו את דעותיכם, תחיו את חייכם'", הסביר. "הפוליטיקאים בכל מקרה לא יעשו כלום אחרי שייבחרו. הם רק רוצים לשבת על הכיסא".



מנהל המקום, בנג'י בר-און, עוד ניסה לשכנע אותו להגיע כדי להשתתף במשחק הדמוקרטי. "בשביל לפעול למען האזרחים המבוגרים, הם צריכים לשמוע אתכם", אמר לו. לא עזר, הסרבן נעדר מהמפגש.



כך או כך, האולם המהודר התמלא ביותר מ-100 קשישים. מפלגת "יש עתיד" מינתה את פרי, שמחר יחגוג את יום הולדתו ה-71, לאחראי על מצביעי הגיל השלישי. בישראל חיים למעלה מ-800 אלף איש מעל גיל 65. תעשו בעצמכם את החשבון כמה זה במנדטים.



"אתה מרגיש לפי השאלות מי בקהל מתלבט ומי כמעט אפוי", פרי הסביר אחרי שסיים את דבריו. "אני אומר לך שהקמפיין של יש עתיד הוא המסודר והמאורגן מכל המפלגות. כל חברי הכנסת, כולל יאיר לפיד, משובצים ערב ערב. אין כמעט מקום שאנחנו לא מגיעים אליו. לא בוחרים קהל מסוים. הייתי ברמלה והיו איזה 150 חבר'ה שהייתי משוכנע שהם מעוז ימני, ליכודניקי. נשאו אותי שם על כפיים. הייתי אתמול בקיבוץ שובל של השומר הצעיר וחשבתי מרצ פלוס והקהל היה קשוב. אני לא יכול להגיד ש-100% יצביעו בשבילנו, אבל אנחנו מצליחים להטות את הכף".



פרי, בניגוד לכמה מחברי כנסת ממפלגתו שגם אם ילכו מולכם ברחוב אין סיכוי שתזהו, סוחב אחריו רשימת ארוכה של תארים שישר פותחת דלתות אצל הנוכחים. "צריך עזרה?", הוא פנה לאחד היושבים באולם, שהתקשה להשתיק את צלצול הסלולרי. "אני מומחה", הזכיר שגם שם היה כמנכ"ל חברת סלקום.



לא משקר את עצמי



מבוגר אחראי, קול קטיפתי, פרי, שר המדע, הטכנולוגיה והחלל לשעבר, החל לעבור על רשימת המסרים. דגש חזק על לא הספקנו, לא נתנו לנו. יש לנו רשימה של משימות ורפורמות רק תנו את הזמן.



אחת הנוכחות שאלה עם מי הם ישבו בממשלה הבאה. פרי, שהבטיח שלא יברח מאף שאלה, גם אם היא קשה, ענה. "מרכז שמאלה", אבל מיד הוסיף. "בפוליטיקה למדנו שאסור לפסול או להחרים אף אחד. יכולות להיות התפתחויות בבחירות והקהל הישראלי יודע להפתיע. יש כאלה שטוענים שנתניהו ירצה לעשות ממשלת אחדות, יפנה להרצוג ויציע לו להצטרף. אני פחות מעדיף את האופציה, אבל יכול להיות שהיא פחות גרועה ממשלת ליכוד-בנט-חרדים".



הקהל הקשיב לפרי, שאל שאלות, דווקא פחות בנושאים הקשורים בגילם המתקדם ויותר בענייני המדינה הבוערים. מרים רייטר בת ה-91 שואלת על מבצע "צוק איתן". "בעיני זה היה כישלון, איך לא ידעו על המנהרות?", שאלה. רייטר, מסתבר, הצביעה ליכוד כל חייה אבל בבחירות האחרונות הלכה עם יש עתיד. "התאכזבתי מביבי לא בגלל שהוא לא נבון, אלא בגלל ההתנהלות שלא מצאה חן בעיני", היא מסבירה. "יאיר לפיד שכנע, הצבעתי עבורו וגם הוא אכזב, אבל פרי הסביר היום מה לא עבד ויש סיכוי שאצביע שוב עבורם. פוליטיקאים באופן כללי מאוד מאכזבים עם כל השחיתות שמסביב. לא רואה באף מפלגה משהו טוב".




"אתה מרגיש לפי השאלות מי בקהל מתלבט ומי כמעט אפוי". פרי ודיירי "בית בכפר" בגדרה. צילום: אריאל בשור



מישהו שאל אם הוא יכול לייעץ לנתניהו, על סמך ניסיונו העשיר. פרי עובד יפה על הרושם. "אני מכיר את נתניהו 25 שנה", סיפר. "אחרי שפרשתי מהשירות ביקש ממני יצחק רבין ז"ל להיות מתאם ראש הממשלה לענייני שבויים ונעדרים. בנובמבר 95' רבין נרצח ועבדתי עם נתניהו. אני יכול להגיד שהוא איש מוכשר ואינטליגנטי. יש לו ראייה מאוד רחבה ויכולת ניתוח מעמיקה, שלא לדבר על אנגלית וכושר נאום. רק שהאיש לא הזיז אבן אחת, לא בתחום החברתי, לא בתחום הכלכלי ובוודאי לא בתחום המדיני. צורת החיים שסיגל לעצמו לא נאותה מבחינתי. כמנהיג אני מצפה שתהיה קצת יותר ענווה, צניעות".



אף שהמפגש נערך שעתיים לאחר שפורסם דוח מבקר על בית ראש הממשלה, פרי בחר שלא להיכנס חזיתית בנושא, ואמר לנוכחים שהוא לא תומך בקמפיינים שליליים. כשהקהל התפזר הסביר. "אני בעניין הזה מאוד חד", אמר. "מה שמוגדר בתחום הפלילי היה צריך להיחקר ומה שבתחום הראוותני, בזבזני, צריך להיות מטופל. אני לא מבין איך נעלם מעיניה של ועדת הכספים שההוצאות עלו. מישהו צריך לתת את האישור, מדובר בכספי ציבור. אלה דברים שצריך לבדוק, אבל אני לא חושב שבבחירות צריך להתעסק בהם. הקמפיינים מתרכזים היום פחות במהות ובתוכן ויותר ברכילות. מסתבר גם שחלק גדול מהציבור, שמצביע לביבי, פחות מתרגש ואני אומר את זה בלשון המעטה".



תוך פחות משעה פרי סיים את המפגש. מגדרה הוא יצא לחוג בית בגבעתיים. ככה הוא עושה מדי יום. במהלך האספה סיפר שכשפרש מהשב"כ בכלל לא רצה להיות פוליטיקאי. חשב שאי אפשר לשנות סדרי עדיפויות וגם שאולי הוא סובל מרגישות יתר. לפיד היה זה ששכנע אותו לקפוץ פנימה. "פוליטיקה היא סיפור מאתגר, מעניין ולפעמים גם מתסכל", אמר. "מי שלא מוכן לעבור תסכולים, שלא ייכנס. אני שלם. אם לא הייתי שלם, לא הייתי כאן. אני לפחות את עצמי לא משקר".