"ההתנהלות האישית של נתניהו מחליאה, אורח חייו הנוכחי של נתניהו מלמד שהוא מנותק באופן מוחלט מהצרכים ומהבעיות הבסיסיות של הציבור״, יורה היועץ האסטרטגי אייל ארד. ״בעיקר מוזר לי הטיעון של ׳כולם ככה', ששמעון פרס נהנתן לא פחות, זה מזכיר לי את הילדים שלי שאומרים לי 'אבל כולם ככה', ואז אני אומר 'ואם כולם יקפצו מהגג גם אתם תקפצו?'. אהוד אולמרט הורשע בשוחד, אז עכשיו כולם יכולים לקחת שוחד? זו בהחלט שאלה שצריכה להשפיע על כוונות ההצבעה שלנו. מי שזה לא מוצא חן בעיניו שלא יצביע עבורו״. ארד, הקמפיינר המיתולוגי, היה אחד האנשים המקורבים ביותר לנתניהו במשך כעשור, עד שנתניהו נבחר לראש ממשלה ב־96', וכעת אחראי בשנה וחצי האחרונות להתארגנותה של תנועת הרוב החדש, הקוראת להחלפת הממשלה.

במשרדו בתל אביב, ביום שבו פורסם הסרטון מעורר המחלוקת של מושיק גלאמין המסייר בבית ראש הממשלה בחברת שרה נתניהו, ארד אומר שהוא עדיין לא הספיק לצפות בסרט, אם כי הוא כבר בקיא בכל ניואנס שלו. מאז שדרכיהם נפרדו, ארד הקפיד לא להתבטא נגד נתניהו, פה ושם הוא רמז ש״יש לו בעיות אופי, בעיה באישיות, יש לו אישיות פזיזה, חוסר יכולת לעמוד במצבי לחץ וחוסר יכולת לקבל החלטות. הוא לא מתאים להיות ראש ממשלה״. בסרטה של ענת גורן, ״כל אנשי הקמפיין״, ארד, שהיה יועץ במטה הבחירות של אהוד אולמרט, אמר על נתניהו: ״אני רוצה להוריד אותו לגמרי, הוא מדמם במים, נשים לו את הרגל פה ונלחץ, זה הופך להיות הספורט הלאומי עכשיו, יש פה הזדמנות לפרק לו את האמ־אמא של האמא שלו״. עכשיו הוא יוצא מהצללים שעטפו אותו לקרב גלוי נגד ראש הממשלה עם כל העוינות והטינה, כאילו לא עברו ליטרים רבים של מים בנהר מאז שחלפו 18 שנים מעבודתם המשותפת.
לבחור אחרת

״אני שמאלני?״, שואל ארד עוד לפני שהוא מתיישב, ״בגיל 16 נכנסתי לחיים הפוליטיים בליכוד כשמנחם בגין עמד בראש הליכוד, אחר כך עבדתי עם נתניהו בליכוד, רק בגלל עמדותי הפוליטיות חלק גדול מהעבודות היה בהתנדבות, אז איך אפשר להגיד שאני שמאלני?״.
איך באמת?
״נתניהו בחלק מההתבטאויות שלו מלבה את השיח הזה של ההבדל בין ימין ושמאל וקובע שכל מי שמתנגד לו הוא שמאלני קיצוני תומך בדאע״ש עוכר ישראל ובוגד שצריך לתלות את עצמו. הטוקבקים, שחלקם נכתבים בתשלום על ידי מי שלא אוהב את מה שאני עושה, כותבים עלי שאני שמאלני או כמו שהם אוהבים לכתוב: 'סמולני', או שכותבים עלי שאני מתנגד לנתניהו רק כי אני שונא את ראש הממשלה״.

"חוסר הבנה בדמוקרטיה". נתניהו (צילום: אבשלום ששוני) 


ואתה לא שונא אותו?
״אני לא שונא את נתניהו, לדעתי הוא אדם מוכשר שסטה מהדרך הליברלית, יש לי הערכה מאוד נמוכה לכישורי המנהיגות שלו, רואים את זה בביצועים ובהתנהלות, בשביל מה שאני אפרט, מבקר המדינה כבר פירט. בתחום של המנהיגות יש אצלו חולשה גדולה מאוד, אריק שרון תיאר את נתניהו כלחוץ ונלחץ. בניגוד לקוריאה הצפונית, בישראל גם אזרח שלא מביע את אהבתו למנהיג הדגול זכויותיו לא נשללות״.
 
מהיכרותך עם נתניהו אתה מתפלא כשאתה רואה את הנהנתנות והבזבוזים או שזה האדם שהכרת?
״אני לא חושב שמישהו מופתע, אלה סיפורים שמוכרים כבר שנים, חבל שזה קורה דווקא בישראל, הטרנד של המנהיגים בעולם הוא להוכיח צניעות. המנהיגות היא שירות ולא זכות לנהנתנות. בצה״ל המח״ט ישן עם אנשיו ואוכל איתם, זו הישראליות בעיני״.
 
יכול להיות שאם היית כותב ספר על משפחת נתניהו, כמו שעושה כעת שעיה סגל שהיה אחד המקורבים ביותר של נתניהו, היית מסייע להחלפת השלטון מהר יותר מאשר באמצעות פעילותה של התנועה החדשה?
״זה לא עניין אישי, והבחירות הן לא על הרכילות של אורח החיים שלהם או של מערכת היחסים שלו עם אשתו, אלא על דמותה של המדינה״.
 
נתניהו שב ואומר שמי שמתנגד לו מנסה להדיח ראש ממשלה מכהן.
״לראש הממשלה יש חוסר הבנה בסיסי בדמוקרטיה. חלק מהסיפור הדמוקרטי הוא שמדי פעם השלטון מתחלף. האם נתניהו ב־96' ניסה להפיל את שמעון פרס שהיה ראש ממשלה מכהן או ניסה להציג אלטרנטיבה? הבחירות מתקיימות על השאלה האם אנחנו מרוצים מהדרך שבה השלטון הנוכחי מתנהל, וזאת בדיוק מהות הדמוקרטיה.
 
״ראש הממשלה כנראה חושב שהוא שולט מתוך זכות אלוהית שניתנה לו ושעצם הניסיון להחליפו איננו דמוקרטי ולכן מותר להכפיש את מתנגדיו. הבעיה שלנו כמדינה דמוקרטית היא שאפילו חלק מהעיתונאים הליברלים אימצו את הטרמינולוגיה הזאת של הדחת ראש ממשלה מכהן. מה השלב הבא? תתחילו לקרוא לאופוזיציה דיסידנטים?״.
 
ארד לא דיסידנט, אבל בשבוע האחרון העלתה התנועה החדשה שלו אתר אינטרנט הקורא לשינוי, בקרוב נוצף בשלטי חוצות. בדף הפייסבוק של התנועה שני שחקנים, אבי וטלי, תושבי ראשון לציון, הורים לשלושה, מצביעי ליכוד שהתאכזבו מנתניהו, הם כוכבי הקמפיין. ״ביבי בשלטון שש שנים בזכות הקולות שלנו״, טלי אומרת בסרט, ״ובכל זאת לא אכפת לו, ביבי דואג רק לעצמו, לא לנו״. ארד טוען ש״הם התגלמות הזוג הכל-ישראלי״.
 
״סקרים חושפים שמחצית ממצביעי הליכוד אינם מרוצים מהמצב הקיים ומתלבטים לגבי הצבעתם״, טוען ארד, ״70% מהציבור לא מתעניינים בימין או שמאל. זה ויכוח ישן של המאה הקודמת. היום רוב הציבור, אפילו מצביעי ליכוד, תומך בהיפרדות מהפלסטינים ובוויתור על מרבית שטחי יהודה ושומרון, וזה כולל אנשים כמוני שחושבים שיש לנו זכות על השטחים אבל אנחנו רוצים מדינה יהודית. בשוליים יש שמאל קיצוני וימין קיצוני, אבל באמצע רוב עצום שמקבל את הרעיון של ויתור על השטחים. רוב החברה הישראלית רוצה להיות חלק מהעולם המערבי ולא רק בכדורגל או באירוויזיון ואין לה קשר לתרבות אשכנזית או מזרחית, אנחנו לא רוצים להיות מדינה מנודה.
 
״בצד הכלכלי יש תחושה של מחנק, ומרבית הציבור רוצה גישה חדשה ביחסי חילונים-דתיים, במקום הסטטוס קוו הישן. הישראלים היום מאמינים בגישה של חיה ותן לחיות. מלחמת הדת כבר לא מעניינת אף אחד. רוב הציבור מבטא תחושות דומות, הרוב חושב שהמדינה הולכת בכיוון לא נכון מכל בחינה שהיא, ויותר ויותר אנשים מאבדים את האמונה שהעתיד יהיה טוב יותר גם מהבחינה הכלכלית וגם מהבחינה הביטחונית. ישראל מבודדת בעולם, יש לנו צבא חזק אבל רמת האיומים רק הולכת וגדלה, בכל רגע צץ אויב חדש.
 
״טלי ואבי הווירטואליים מבטאים את ההתלבטות של הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעבר ליכוד והיום לא רוצים להמשיך ולהצביע לליכוד. למצביעים האלה אני רוצה להגיד שאם אתם לא מרוצים, זה בסדר לעזוב את הליכוד ולהצביע למפלגה אחרת, מבנט ועד מרצ יש מבחר מספיק גדול, לא חייבים לדבוק דווקא בליכוד״.
 
בגן עם שרה
 
הקשר בין ארד לנתניהו שנמשך כעשור, עד שהאחרון נבחר לראש הממשלה ב-96', הסתיים רע כאמור. ארד לא קיבל תפקיד בלשכת ראש הממשלה והקשר ביניהם ניתק, בין השאר אחרי שגורמים שונים טענו כי שרה נתניהו חשדה שארד עומד מאחורי ההתנהלות של נתניהו בפרשת הקלטת הלוהטת. ״למיטב הבנתי זה לא נכון״, ארד אומר, ״וגם אם זה כן נכון, זה לא היה משנה את דעתי״. אגב, הם בילו יחד בגן ילדים משותף בקריית טבעון,
 
״אני מכיר את זה רק מסיפורים, אני לא זוכר אותה מהגן״, אומר ארד, ״בכל אופן אני חושב שלבן הזוג או לבת הזוג צריכה להיות השפעה, אבל הגבול הזה של לגיטימיות הוא גבול מאוד עדין״.
 
ושרה נתניהו עברה אותו?
״השפעתה של בת הזוג צריכה להיות בצנעת המשפחה ולא בפרהסיה, והיא צריכה להתמקד בהתנהלות ולא במהלכים, אבל מי שנושא באחריות זה האדם הנבחר. לא מעניין אותי אם נפתלי שפיצר, בעלה של ציפי לבני, משפיע על מינוי אנשי הקמפיין של המחנה הציוני, מה שחשוב זה מה מחליט האדם הנושא באחריות. אנחנו כציבור צריכים לשפוט אותו. המנהיגות שלו מתבטאת גם בצורה שבה הסביבה שלו פועלת, אבל זה הוא שעומד לבחירה.
 
״כשעבדתי עם שרון ניהלנו ויכוח בנושא מסוים, אני הייתי בדעת מיעוט, שרון קיבל את דעת הרוב. בלילה הוא התקשר אלי ושאל למה אני לא מרוצה מההחלטה שהתקבלה. הייתי בטוח שהוא חושש שלא אבצע את ההחלטה, אמרתי לו שאין לו מה לדאוג, למרות שאני לא מסכים עם ההחלטה אבצע אותה, אבל שרון לא חשש שלא אבצע את ההחלטה, היה לו משהו אחר בראש. אתה יודע, הוא אמר לי, אתה יועץ טוב, אבל אם תעשה טעות תבקש סליחה ותעבור הלאה, לי אין ממי לבקש סליחה, האחריות היא עלי. כך גם במקרה של נתניהו. האחריות עליו״.
 
מהיכרותך עם נתניהו, מה נחשב לבטן הרכה שלו?
״כמי שמנהל קמפיינים, אני רואה את הכישלון שלו בניהול המדיניות בתחום הכלכלי-חברתי כבטן הרכה של נתניהו ושל הליכוד, תחתיו לא רק שמצבנו לא השתפר אלא אף החמיר, וחמור מכך, זה לא כל כך מעניין אותו. גם בתחום הביטחוני הוא לא היה הצלחה מזהירה, מספיק לשמוע מה אומרים עליו ראשי מערכת הביטחון לשעבר. מאיר דגן אמר לפני כמה ימים שהוא לא סומך על נתניהו בנושאי ביטחון, ושכל אחד יחליט על מי הוא סומך יותר, על דגן, יובל דיסקין, כרמי גילון, גבי אשכנזי או על נתניהו״.
 
חילופי האשמות
 
מאז שדרכיהם נפרדו ארד הספיק לעבוד עם ואדים טודור, לאומן אנטישמי שהתמודד על נשיאות רומניה. ״אי אפשר להשוות בין עבודה עם מועמדים מקומיים למועמדים זרים, בחוץ לארץ רמת ההזדהות שלך הרבה יותר נמוכה״, הוא מסביר. ארד עבד עם מפלגת המרכז בקמפיין שהשחיר את נתניהו ועבד עם אריאל שרון בפריימריז לליכוד ובמפלגת קדימה, היה אחד מחברי ״פורום החווה״ ואף היה דובר ההתנתקות.
 
״אם שרון היה היום ראש ממשלה המדינה הייתה נראית הרבה יותר טוב. אחרי ההתנתקות הוא תכנן את הקדנציה הבאה שלו בקפידה. רצה לעסוק בענייני פנים אחרי שבשנים הראשונות שלו כראש ממשלה לדעתו מדיניות החוץ התייצבה, אם כי קשה לדעת מה הוא היה עושה אחרת. פעם אמרתי לאולמרט שבמהלך הקדנציה שלו כראש ממשלה יבואו אליו אנשים ויגידו לו שרון היה עושה ככה ושרון היה עושה אחרת, אבל אף אחד לא באמת יכול היה לדעת איך שרון היה מגיב מפני שהוא היה אדם לא צפוי. הוא התייעץ עם הרבה אנשים אבל בסוף החליט לבד״.
 
עם ציפי לבני הוא עבד במפלגת קדימה. ״היא בהחלט יכולה להיות ראשת ממשלה, התחושה שהליכוד מעביר שלפיה רק אדם אחד יכול להיות ראש הממשלה איננה קשורה למציאות, יש פה יותר מאדם אחד שיכול להיות ראש ממשלה״.

שרון רצה להיות בפרונט. ארד עם ראש הממשלה המנוח (צילום: ראובן קסטרו) 

מועמדים שנתפסו בעיני הציבור כראויים כמו גבי אשכנזי איכשהו יצאו מהמשחק.
״נתניהו ואנשיו מנסים להשתיק כל ביקורת ציבורית נגדם בכל דרך אפשרית ובראש ובראשונה על ידי האשמות שווא. במקום להתייצב מול הציבור ולתת דוח על מעשיהם ועל מחדליהם הם מנסים להכפיש את מבקריהם. במקום שנתניהו יסביר מדוע מחירי הדיור עלו ומדוע הוא נכשל במטרה המרכזית של מניעת פצצה גרעינית מאיראן, הוא שואל אם יריביו הפוליטיים לגיטימיים. ראיתי איך הם התנהגו נגדי לאחרונה כשניסו להאשים אותי בכך שאני קשור לפרשיות של עמותות מהעבר. אני מניח שפעולות דומות ננקטות גם בדרך של הפחדה ושל השתקה נגד כל מי שרוצה למתוח ביקורת על ראש הממשלה, אבל אותנו אי אפשר להשתיק ואי אפשר להפחיד. נמשיך למתוח ביקורת על נתניהו״.
  
נתניהו כקורבן
 
ארד כאמור היה אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו, הם הכירו כשארד היה סטודנט לתואר שני בתיאולוגיה בניו יורק ונתניהו היה שגריר ישראל באו״ם. נתניהו מינה את ארד לדובר המשלחת באו״ם. ״אני המום כשאני נזכר בתקופה שלי באו״ם, כמה ישראל הייתה אהודה אז וכמה אנחנו מבודדים היום. הייתי אחרון הפקידים הזוטרים במשלחת באו״ם, נשלחתי לדיון מטעם מדינת ישראל באחת הוועדות, הייתי בטוח שאף אחד לא ידבר איתי, שאולי רק האמריקאים יעשו לי טובה וידברו איתי, וגם זה רק בשירותים, הייתה לי תחושה שאנחנו מדינה מצורעת, התיישבתי במקום הקבוע שלנו, בין איטליה לאירלנד, ולהפתעתי בהפסקה ניגשו אלי המון נציגים, שאלו מי אני, בירכו אותי, קיבלתי הזמנות למסיבות בבתים פרטיים גם מנציגים של מדינות אויב. היינו מקובלים ונערצים, עכשיו אנחנו הולכים לכיוון של עם מבודד״.
 
יכול להיות שמצבנו לא כל כך גרוע והתקשורת בשנאתה לנתניהו תוקפת אותו גם כשלא צריך?
״הוא יכול לתבוע תביעת דיבה את מי שפוגע בו ללא צדק, אז בואי נבדוק כמה פעמים הוא תבע עיתונאים וכמה פעמים הוא זכה. התקשורת מתייחסת לנתניהו כפי שהתייחסה לראשי ממשלה קודמים. עובדה שלפני ההתנתקות התקשורת החליטה למתן את הביקורת כלפי שרון, כלומר, עד להתנתקות שרון חטף הרבה ביקורת. זה חלק מהמחיר של מנהיגות, לדעת לספוג ביקורת, ואפילו כשהיא לא צודקת. כששרון הלך להתנתקות, חבריו בימין, אנשים שהיו חברים אישיים שלו כמו זמביש וצבי הנדל ואחרים תקפו אותו אישית, אני עוד יכול לראות מול עיני את צבי הנדל אומר שההתנתקות היא תעלול ועומק העקירה כעומק החקירה. אריק נפגע מאוד ולמרות זאת הוא אמר לנו שאסור לנו להתבטא נגד המתיישבים, אנחנו צריכים להסביר למה ההתנתקות חשובה. אני זוכר איך הוא אמר לי: בגלל זה אני כאן, כדי שיהיה את מי להכפיש״.

מתוך הקמפיין של ארד. צילום מסך 
נתניהו טוען שהמתקפות עזות במיוחד.
״יש עיתונאים שלא סובלים אותו, אבל יש גם עיתונאים שמעריצים אותו. בכל עיתון יש ביקורת, אבל יש גם טורים של עיתונאים שתומכים. הוויכוח מפרה את החשיבה של כולנו״.

ובכל אופן המאבק בינו לבין המחנה הציוני צמוד ובסקרים נתניהו פופולרי.
״זו הנחה שגויה. אני לא זוכר ראש ממשלה עם מספרי פופולריות כל כך נמוכים. בסקרים הכי טובים הוא מקבל 26 מנדטים. אצל אהוד ברק סקרים כאלה נחשבו לכישלון. שרון בראש הליכוד הביא לפני עשר שנים 38 מנדטים. זה מנהיג פופולרי. אולמרט קיבל עם קדימה 29 מנדטים, ציפי לבני קיבלה 28״.
 
במחנה הציוני טעו כשלא יצאו כבר לפני חודש נגד נתניהו בתקיפות רבה יותר?
״קשה לייעץ מבחוץ, אבל בחירות הן לא רק בעד אלא גם נגד, ולפעמים עדיף להבליט בקמפיין את חוסר שביעות הרצון״.
 
ליברמן יעבור את אחוז החסימה?
״כן, יש לו סיכוי לעבור את אחוז החסימה ויש לו גם קמפיין לא רע, ארתור פינקלשטיין יודע מה הוא עושה״.
 
מה דעתך על הקמפיין של בנט?
״בבחירות הקודמות היה לו קמפיין מצוין, הפעם אני מתקשה לראות את הקמפיין, הססמה 'לא מתנצל' היא גימיק, אבל לא קמפיין. למה להצביע בנט, כי הוא לא מתנצל?״.
 
ויאיר לפיד?
״הוא היחיד שבאמת עושה קמפיין, הוא מאוד מדויק, מדבר על מה שהוא עשה, איפה הוא לא הצליח ומה הוא מתכוון לעשות, והוא באמת עולה בסקרים״.
 
למי אתה תצביע?
״בדרך כלל הצבעתי לליכוד, עכשיו עוד לא החלטתי, אבל די ברור שמערכת הבחירות הזאת היא משאל עם על נתניהו, אין נושא מרכזי כמו התנתקות או הסכמי אוסלו אלא רק שאלה אחת, האם הבוחר מרוצה מנתניהו. אני חושב שאם אני לא מרוצה מראש הממשלה רצוי להחליף אותו ובניגוד לאנשי נתניהו אני לא חושב שמי שחושב אחרת ממני הוא עוכר ישראל, ואני בטוח שאחרי שהם יסיימו לקלל את הסמולנים, גם הם יבינו שהם לא מרוצים מהדרך שבה המדינה הולכת״.
 
תגובת הליכוד
 
מהליכוד נמסר בתגובה: ״המציאות שמתאר ארד הפוכה. עובדה: אין אישיות ציבו־ רית מבוקרת יותר מנתניהו, כאשר הביקורת עניינית, גם אם נוקבת, ראש הממשלה מברך עליה כחלק חשוב בשיח הדמוקרטי. לעומת זאת, כאשר מדובר בהשמצות, הכפשות והסחת דעת בתקופת בחירות, ברור כי זהו ניסיון נוסף של השמאל להפיל את ממשלת נתניהו והליכוד ולהחליפן בממשלת שמאל כנועה וחלשה עם ציפי ובוז׳י״.