בקרב קהל מצביעי ליכוד מובהקים, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכול להיות שקט גם אחרי דוח מבקר המדינה על מחדל ענף הדיור שיתפרסם היום. את הדוח הקודם על הוצאות מעונותיו, החמור כשלעצמו, הוא צלח היטב אצל אוהדיו, והם אף טוענים שהמבקר והתקשורת רודפים אותו. השאלה הגדולה היא מה יעשו המתלבטים, וכאן נראה שיש לליכוד סיבה לדאגה. לפי תוצאות קלפי ״מעריב״ בערי השפלה, ברחובות ובנס ציונה, על דוכן המנצחים יעמוד יצחק הרצוג ולא נתניהו. 

ההפרש אומנם קטן, אבל בכל זאת קיים. בשתי ערים אלו גרף המחנה הציוני 24% מהקולות (כ-29 מנדטים) בעוד שהליכוד הגיע ל-22% (כ-26 מנדטים). מי שעוד רשמה הישג נאה היא הבית היהודי, שעבורה הצביעו 14% (כ-17 מנדטים). גם לכולנו יש נוכחות נאה - 8% (כ-10 מנדטים) ואילו יש עתיד מסתפקת ב־7% (מעט יותר מ-8). ההפרש בין שתי הגדולות אומנם קטן, אבל יחסית לתוצאות בבחירות הקודמות בשתי הערים, מדובר בהתגשמות התחזית שיו״ר המחנה הציוני אוהב להכריז עליה - מהפך.
 
בבחירות קודמות העבודה זכתה ב-15% בלבד בערים אלו, פחות מהמפלגה המאוחדת הליכוד-ביתנו, שגרפה כ-25%. התנועה הצטרפה לקואליציה של הליכוד, אבל הפעם היא עם העבודה, תחת השם המחנה הציוני, וזה אכן נראה אחרת. הנפילה הגדולה, לפי הקלפי הנודדת, שייכת ליש עתיד, שמידרדרת מ-23% (ממוצע של שתי הערים) ל-7% בלבד. ש״ס התחזקה מעט ותעבור את אחוז החסימה (בקושי) ואילו יהדות התורה שומרת על כוחה ומגיעה לחמישה מנדטים. משיחות עם המצביעים בקלפי הנודדת עולה כי יוקר המחיה והשתוללות מחירי הדיור מטרידים בעיקר את הצעירים. את אנשי גיל הביניים והמבוגרים מטריד יותר המצב הביטחוני־מדיני.
 
תחנה 1: רכבת רחובות


הנקודה הראשונה שבה הוצבה אתמול הקלפי הייתה בתחנת הרכבת בקריית המדע ברחובות. ״אני רוצה שינוי״, הבהיר שלומי גל, ״בתקופת העבודה היה יותר טוב. הייתי ליכודניק, ועכשיו הגיע הזמן לשנות״. אברהם לוי, שמצביע עבור משה כחלון, הסביר: ״אני רוצה שינוי כלכלי, וכחלון הוכיח את עצמו״. אליהו כמל לא מתכוון לשנות את דעתו בגלל מה שהוא מכנה ״העליהום שהתקשורת עושה לביבי. יוקר המחיה חשוב, אבל החלטתי לחזור לליכוד כשראיתי מה עושים לביבי בתקשורת״.
 
למירל רזניק, כנר מנס ציונה, היה הסבר דומה: ״הנושאים החברתיים והביטחוניים חשובים מאוד, אבל אני רוצה להצביע לבעלי מקצוע״. גם יחיא מלכיאל מראשון לציון מודאג בעיקר מהמצב הביטחוני. ״הביטחון והכלכלה מאוד חשובים. ביבי ייצג הכי טוב את המדינה ואני תומך בו״.

יאיר לפיד מרבה להתהדר בעובדה שבניגוד למפלגות אחרות, אין איש בסיעתו שנפתחה נגדו חקירה פלילית. בעיניו של נועם מחיפה, שבא לבקר ברחובות, יש לכך חשיבות רבה. ״האנשים ברשימה של לפיד טובים ואני מאמין בהם״, אמר. חיים יעקב, תושב האזור, בוטח דווקא באנשים של הרצוג ולבני. ״אני מאמין באנשים ברשימת המחנה הציוני שיילחמו ביוקר המחיה״, אמר, ״לכן אצביע להם״.
 
תחנה 2: שוק רחובות

הנקודה הבאה שבה הוצבה הקלפי היא ברחוב הרצל, סמוך לשוק. שוב רואים בקרב המצביעים את ההתלבטות בין ביטחון מדיני לביטחון כלכלי־חברתי. ״אני מתלבטת בין כחלון לבנט״, אמרה צעירה מקומית. ״הנושא הביטחוני חשוב מאוד ובנט עושה ולא מדבר, אבל אמא שלי ביקשה ממני להצביע לכחלון כי הוא יוריד את מחירי הדירות״.
 
ארז מתלבט בין שני היריבים הגדולים, לפיד וכחלון. ״לא החלטתי״, הוא אומר, ״הכי חשוב לי שיורידו את מחירי הדיור המטורפים״. ענת הייתה מצביעה לבית היהודי ללא היסוס, אבל לא תעשה כך בגלל הגישה של המפלגה לקהילה הגאה. ״אני תומכת בעמדות המדיניות של בנט״, היא אומרת, אבל בגלל הקמפיין נגד ההומואים אני לא מסוגלת להצביע לבית היהודי״.
 
תחנה 3: קניון נס ציונה

בתחנה השלישית, ברחבת הקניון בנס ציונה, הרצוג ולבני היו חוגגים. שלום, תושב רמלה, אומנם הבהיר כי הוא חרותניק עוד מימי מנחם בגין, יצביע ליכוד ואף דוח מבקר לא ישנה את דעתו, אבל עידית שהגיעה דקה אחריו הייתה החלטית לא פחות. ״הנושאים הכלכליים־חברתיים הם החשובים ביותר״, היא אמרה. ״שיפסיקו כבר לנפח לנו את המוח על הנושא של איראן. אני הפעם עם המחנה הציוני״. מילים דומות אמרו יעקב ואירית שבאו לקניות: ״רק לא ביבי״.