ראשי המפלגות המתמודדות לכנסת, מלבד הליכוד והמחנה הציוני, התעמתו היום (חמישי) באירוע שקיים ערוץ 2, הראשון מזה 15 שנים ונגעו בסוגיות העקרוניות להם במערכת הבחירות הקרובה.
החלק הראשון של העימות כלל הצהרה של דקה מפי כל מועמד, שמונה במספר, ולאחר מכן התקיים עימות בין שניים מהמועמדים בכל פעם.

כחלון: "במקום לפיד הייתי מתפטר"


בנושא משבר הדיור התעמתו שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, ומשה כחלון, יו"ר סיעת כולנו. כחלון תקף את לפיד בחריפות: "אני מאשים את כל הממשלות, אבל בואו לא נשכח שבשנה וחצי האחרונות מחירי הדירות עלו בשבעה וחצי אחוזים, 170 אלף שקל. נמחקו כאן שתי שכבות גיל שהתרחקו מדירה".
 
לפיד לא התרגש והשיב: "כל מה שאנחנו אומרים נמצא בדוח הדיור, נבנות ברחבי ישראל 112 אלף יחידות דיור, לא דיבורים, מגפיים בבוץ. אלמלא היו עוצרים אותנו, הירידה במחירי הדיור היתה מתממשת".
 
כחלון: "כשלפיד אומר שנבנו 7500 בקרית גת, אתם יודעים כמה מפתחות נמסרו? 7300 יחידות, נמסרו מפתחות. אתה תוך דקה פתרת את משבר הדיור. יש כשל חמור, אתם גרמתם לנזק חמור".
 
לפיד: "ניסע ביחד לקרית גת, כי בונים שם. אני לא צריך נתונים, אני בשטח, הלכתי לראות. בונים שם כמו בכל הארץ, לא צריך לקרוא עיתונים, אלא לבנות ולראות בשטח. צריך לצאת מהמשרד ולראות מה נבנה".
 
כחלון: יש פערים בינינו, בגלל זה לא הלכנו ביחד. לא תשמעי ממני סיפורים כשר האוצר. אני אומר אני במקומו קם ומתפטר.

במהלך העימות כחלון העלה בעמוד הפייסבוק שלו, השוואה בין פעולתיו לפעולות שר האוצר לשעבר.

 

 זהבה גלאון מול בנט: "אתה זורה פחד"

בנט החל את העימות עם גלאון במחמאה מסוייגת: "זהבה, יש לה יושר להגיד שהיא בעד חלוקת ירושלים וחלוקת הארץ. אחרים לא אומרים את זה, אבל אין דבר כזה רק הסכם שלום. אני לא אתן שטחים לערבים. עשינו מה שביקשו מאיתנו, גירשנו יהודים, העברנו את זה לאבו מאזן, ומאז המעמד שלנו מדרדר. אנחנו לא מספחים את הערבים בשטחי A ו-B .אני מדבר על מעלה אדומים, על אריאל ועל עלי".
 
גלאון ניסתה להשיב במטבע דומה ואמרה: "הוא מתנהג ביושר כשהוא אומר שהוא רוצה לספח 4-5 מיליון. אתה טומן את הראש בחול. אתה יודע שהמדיניות הזאת הובילה אותנו למצב בעולם קשה. צריך להגיד ביושר – מי שאומר שאפשר להמשיך ולשלוט בעם אחר בלי חלוקה, משקר את הציבור ולא מתכוון להגיע לשם. אני לא מבינה את ההבדל בין לבני לנתניהו אם היא גם לא רוצה לדבר על חלוקת הארץ". 
 
אך המחמאות על יושר הדדי לא נמשכו זמן רב והביקורת החריפה לא אחרה להגיע: "נשמע יפה מה שהיא אומרת, אבל זה לא נכון. הסחר עם אירופה עלה בשנה האחרונה בעשרה אחוז. מדינה פלסטינית תרסק את ישראל. עם רקטה אחת השבתנו את נתב"ג. בגלל השטות של השמאל. לא יבואו לכאן אנשי עסקים, לא תהיה תיירות, כמו לפני עשר שנים בגלל שהשמאל. אנחנו במזרח תיכון חדש לדאעש, לג'הבת אל נוסרה. צריך להסתכל בעיניים. מה שיהיה בעזה ולבנון. אם לא נהיה חזקים מאוד לערכים, יהיה רע מאוד. יהיה בידוד לאומי – העולם בז למי שקורעת את בירתה. העולם מעריך מדינה שעומדת על שלה", אמר בנט.
 
גלאון השיבה: "אתה מהלך אימים, זה מה שאתה עושה הכי טוב. אתה זורה פחד. התשובה היחידה שלך היא לייצר קו מול המדינות האיסלאמיות המתונות. צריך ללכת על היוזמה של הליגה הערבית, צריך לשים לב למרקם שקורה כאן. אל תספר לי על הכוונות שלי. יש לכם קהל שמפוזר, אתה רוצה לחזק את הציבור הזה, אתה משקר לציבור כשאתה אומר שאין סיכוי".
 

דרעי מול לפיד: "מי אתה שתחליט אם אוכל להתמודד או לא?"

הדיון החריף ביותר בעימות נוהל בין יאיר לפיד לאריה דרעי, בנושא הרשעתו של דרעי בשחיתות. לפיד התייחס לנושא ואמר: "אין כאן שנאה כלפי החרדים. לא יכול להיות שמישהו לא יילך לטירונות כי יש כאן מפלגה שעזרה לו. אתה יכול לטעון עד מחר בבוקר, לא היו כאן לימודי ליבה. מה שרצינו לעשות בנושא שיוויון בנטל – עשינו. לא חוזרים אחורה. מה שנעשה נעשה, יש פה מהפך ביחסים בין הדתיים לחילוניים ובסוף תהיה כאן אהבה. אני חושב מה פתאום אנחנו עושים חוק שחיתות, לא יכול לשבת בכנסת, לא יכול להיות ראש עיר.

דרעי השיב בקול רם ורגש ניכר: "ש"ס היא מפלגה שהכי הרבה אנשים שלה שירתו בצבא, 11 אנשים, יותר מה-19 שלו. לגבי ההרשעה – שנתיים שאתה הולך על הראש שלי, לצערי הרב, אם היו קוראים לי אריה אולמרט, לא הייתם עושה את זה. לא היית אומר את זה. מאיפה באה הגזענות הזאת? לפני שרצת לבחירות, היית יושב איתי בבתי קפה".

לפיד הוסיף: "אתה עבריין מורשע, צריך לעזור לך, לשקם אותך". דרעי, נרגש עוד יותר, ענה ללפיד: "אל תחזור לפוליטיקה, אני פונה לציבור, אל תתנשא עליי. אם מסעודה רוצה לתת לי את הקול, מי אתה שתחליט. נתת 5 מיליארד למעמד הנמוך ונתת למעמד שלך".

 
 
דרעי מול ישי: "אם מר"ן היה חי, לא היית מעז לפרוש"
דרעי התעמת גם עם אלי ישי, יריבו הוותיק מהמפלגה, השניים התנצחו על מורשת מר"ן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. יו"ר ש"ס התייחס לפרידה של ישי ואמר: "אם הרב עובדיה יוסף היה חי - אף אחד לא היה מעלה בדעתו לעשות את זה. מר"ן מתבייש בזה שהולכים להרוס לו את מפעל החיים ואנחנו נדאג שמר"ן ישמח". 
דרעי הוסיף ושאל את ישי: "האם היית עושה את זה כשמר"ן היה בחיים?". ישי התחמק ואמר: "אני לא מתעסק בהשמצות, אמשיך את דרכו של מר"ן רק בדרך אחת - הדרך שלי". ישי אמר כי הוא רוצה לשים קץ להבדלים בין כיפה שחורה לכיפה סרוגה: "אני רוצה לעשות משהו חדש ואמיתי, משהו מלכד". 
בעל ברית בלתי צפוי מצא דרעי דווקא ברשימה הערבית המאוחדת. יו"ר הרשימה, איימן עודה הציע לדרעי שותפות, ואמר לו: "נפעל יחד למען השקופים, אני מייצג את האוכלוסייה הכי ענייה והכי שקופה". 


המועמדים באולפן. צילום: דפנה ליאל, טוויטר
בנט לליברמן: תחליט מה אתה, לא לפי איזה יום היום"
בעימות בין בנט לליברמן, העיר יו"ר הבית היהודי לשר החוץ על כך שהוא משנה את עמדותיו חדשות לבקרים: "תחליט מה אתה, לא לפי איזה יום היום", אמר.  במהלך העימות עם בנט, אמר לו ליברמן: "אתה מתנצל סדרתי, התנצלת גם בפני שרה נתניהו". בנט השיב לו: "אני בחיים לא אתנצל על זה שלא אמסור ס"מ מארץ ישראל". לזהבה גלאון אמר ליברמן- "השמאל זה זן נכחד, עוד מעט יהיה אפשר להכניס אותו לתא טלפון". 


בנט מול לפיד: "אתה משקר ומפלג את העם"

לפיד התעמת עם שר הכלכלה נפתלי בנט.  לפיד ביקר את בנט על דבקותו בתמיכה בהתנחלויות מבודדות ביהודה ושומרון.  בנט השיב: "אתה משקר, לקחת 400 אלף ישראל ולפלג אותם מהעם ולהגיד שהם לא שווים, זה לא נכון. אתה נאמת באריאל את נאום הבחירות. אם הם לא יילכו לאריאל, הם יילכו למרכז והמחירים יעלו". 
 
 
גלאון: "עלינו להפסיק לשלוט על עם אחר"
בהמשך פנתה יונית לוי ליו"ר מרצ, זהבה גלאון, ושאלה: "בזמנו שולמית אלוני אמרה שבעד שלום היא מוכנה לחבוש שטריימל. האם גם את מוכנה"? על כך השיבה גלאון: "אני מוכנה לשבת עם כל הגורמים למען שוויון וצמצום פערים, אנו יכולים לנסות למצוא שפה משותפת, אבל עלינו להפסיק לשלוט על עם אחר".

עוד בעימות, אמר דרעי לגלאון: "במקום להתמודד עם השקופים בחברה הישראלית מטאטאים את הבעיה מתחת לשטיח. הנושא המדיני לא על הפרק בשנתיים או בשלוש השנים הקרובות, אין עם מי לדבר עכשיו ואין פרטנר".