מחר, שבועיים בדיוק לפני יום הבוחר, ייצאו לדרך תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה. לצד הסיסמאות, המסרים הקליטים ומנגינות הרקע המוכרות, יככבו כמו תמיד גם הרשימות הקטנות והבלתי מוכרות, שיכניסו גם למערכת הבחירות הזאת מעט חן.


בהגרלה שנעשתה במשרדי ועדת הבחירות המרכזית נקבע כי את יום השידורים הראשון תפתח רשימת המחנה הציוני ותסגור ״יץ״ (התקווה לשינוי). את יום השידורים האחרון, ב־15.3, תפתח רשימת ״נץ״ (פרח, שפע ברכה, חיים ושלום) ותסגור ש״ס.

תשדיר הבכורה יתמקד רובו ככולו בדמותו של יו״ר רשימת המחנה הציוני והמועמד מטעמה לראשות הממשלה, יצחק הרצוג. במטה המפלגה הסבירו אתמול (ראשון) כי ינסו להציג אותו כ״מנהיג אחראי ושקול שלא בורח מהתמודדות עם נושאים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים״.


על פי החלטת הצוות האסטרטגי בראשותו של ראובן אדלר, הוחלט להבליט את הרצוג על פני שאר המועמדים, ובכלל זה ציפי לבני. עם זאת, במפלגה ממשיכים להכחיש כי הוחלט להצניע את נוכחותה ברשימה. ״אנחנו רוצים לנצל את התשדירים כדי לחשוף את הרצוג בפני הציבור״, התעקשו במטה.

בליכוד רמזו השבוע מהו הכיוון שבו יתמקדו התשדירים, כשהעלו לרשת סרטון המשווה בין ראש הממשלה בתקופת מלחמת ששת הימים, לוי אשכול, לבנימין נתניהו. הסרטון ביקש להראות כי נתניהו איתן בדעתו לצאת לנאום בקונגרס האמריקני, כפי שאשכול היה בשעתו איתן בדעתו לצאת למלחמה למרות התנגדות הבית הלבן.

רשימת ״כולנו״ בראשות משה כחלון צפויה לתקוף את הליכוד בסרטוני התעמולה, כשאחד המסרים המרכזיים יהיה כי ״לא כחלון עזב את הליכוד, הליכוד עזב את כחלון״.

בסרטון חדש שהוציאה לאחרונה הרשימה, מוצג כחלון כממשיך דרכו האמיתי של מנחם בגין. ״רוב בוחרי הליכוד מבינים שצריך לחזור לדרך שרואה בני אדם, דרך שרואה את הצדק, דרך שנוהגת בצניעות״, אומר כחלון בסרטון, כשעל המסך נראית אישה מחטטת בפח אשפה אל מול שלט ענק עליו מתנוססים פניו של ראש הממשלה נתניהו.

"בגיל 17 הצטרפתי לליכוד", אמר כחלון בתשדיר, "הליכוד של בגין היה הבטחה למציאות אחרת. הוא היה בית. ליכוד שלא שכח מעולם את האדם שמפרנס את משפחתו".

סרטוני התעמולה של "יש עתיד" ימשיכו את הקמפיין עד כה ויתמקדו בהצגת הישגי המפלגה בממשלה האחרונה. "בסוף של יום, אנשים רוצים לראות מה עשו בשבילם ומה עוד יעשו", אמר אתמול נציג מהמפלגה. הוא אמר כי התשדירים ייגעו בסוגיות כמו סיוע לניצולי שואה, תמיכה בעסקים קטנים, שוויון בנטל ותעסוקת חרדים.

בנוסף טענו ב"יש עתיד" כי התשדירים לא יעסקו בהכפשות של רשימות אחרות ולא יכללו רק פוליטיקאים. "אין לנו גימיקים, אין לנו מפורסמים בסרטונים או סרטונים מגניבים שתוקפים אחרים. הסרטונים שיעלו הם של אנשים אמיתיים, שמספרים איך השינויים ש'יש עתיד' הובילה שינו את חייהם", אמרו במפלגה, "נכון, זה שונה, זה לא מנסה להצחיק או להגחיך, אבל זה מדבר על מה שחשוב לאזרחים".

הרשימה המשותפת תציג בתשדיר הפתיחה שלה סרטון שבו יראו פניהם של המועמדים המובילים ברשימה, ובכלל זה היו"ר איימן עודה, אחמד טיבי וחנין זועבי. ברקע יישמעו מילות שירו של המשורר סמיח אלקאסם בערבית: "אני ערבי פשוט, אוהב את כל העמים, למרות כל הכאב. אני ערבי פשוט, ואני רוצה שלום, ואני במולדתי בזכות, ומקומי כאן וסופי כאן ותחייתי כאן, וסלעים מונחים על גבי אך לא התכופפתי".

בש"ס ובמפלגת "יחד" בראשות אלי ישי מתכוונים להשתמש בתמונותיו ובקולו של הרב עובדיה יוסף, כשכל מפלגה תטען כי היא ממשיכת דרכו. בש"ס, מלבד המשך מורשת מר"ן, יעמוד במרכז התשדירים "קמפיין השקופים" אותו מוביל אריה דרעי זה שבועות מספר.

התשדירים ישודרו בימים א־ה בערוץ 1 בשעה 22:30, בערוץ 2 בשעה 23:00 ובערוץ 10 בשעה 16:00.