מחלקת המחקר באגודה למען הלהט״ב בישראל סיכמה את הפעילות הפרלמנטרית למען הקהילה הגאה בכנסת היוצאת. השורה התחתונה: מתוך 3,000 הצעות חוק, רק אחוז אחד (30 הצעות) עסק בקהילה הגאה. ועוד שורה לא מחמיאה: כ-55 אחוז מחברי הכנסת קיבלו ציון נכשל או לא מספיק על פעילותם בתחום. אבל היום, ערב בחירות, ההומואים והלסביות נמצאים תחת מתקפת חיזור של הרשימות. האם הפוליטיקאים עובדים לחינם, או שיש מי שעדיין מאמין להם?
בין המהלכים הפרלמנטריים שנבדקו בדוח ניתן למצוא את הצעת ״חוק הפרשנות״ שעוסקת בהגדרת אפליה על רקע נטייה מינית; ״חוק זכויות התלמיד״ שעוסק באיסור אפליה מטעמי זהות מגדרית; הצעת חוק ״מרשם האוכלוסין״ שמתייחסת לרישום בן או בת זוג כהורה.
בישראל ביתנו, כולנו והבית היהודי לא שובצו נציגי להט״ב ברשימות לבחירות הקרובות. גם ברשימה המשותפת אין נציגים כאלה, וגם לא התייחסות לזכויות הקהילה. זאת למרות שדב חנין מחד״ש, חבר ברשימה המשותפת, מקבל שוב ושוב ציונים לשבח בקהילה על פעילותו למען שוויון זכויות. הוא אחד, וברשימה חברים גם בעלי אוריינטציה אסלאמית, כך שמישהו היה צריך כנראה לוותר.

בבית היהודי התמודדו במערכת הבחירות עם מתקפה מצד הקהילה. זאת בעקבות הסרטון בו הציגו המתמודדים בפריימריז את דעותיהם נגד נישואים חד-מיניים והכרה בזכויות הקהילה. ״מי שדוגל בנישואים חד-מיניים, שלא יצביע לבית היהודי״, ויתרה מראש איילת שקד על הקול. ההתקפה כללה עמוד פייסבוק מזויף ל׳תא הגאה בבית היהודי״, הפרעות של חברי הקהילה במהלך כנסים של המפלגה, והצפה של תגובות בעמוד הפייבסוק של נפתלי בנט.

קצת מביך
בפאנל פוליטי של קהילת הלהט״ב, לפני כשלושה שבועות בתל אביב, התחייב שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לפעול למען חברי הקהילה הגאה. ״יש לאפשר לחברי הקהילה לקיים חיי משפחה, כולל נישואים, זו זכות אנושית של כל אדם״, אמר יעלון. ״חובתנו לאפשר להם לגדל ילדים, לחיות, להתפרנס ולתרום לחברה הישראלית. אני מקווה שבכנסת הבאה יחוקקו חוקים שיאפשרו לממש זאת״.
עורך הדין אמיר אוחנה, מועמד מספר 32 ברשימת הליכוד לכנסת ויושב ראש התא הגאה במפלגה, מסביר כי ההצהרה של יעלון מבטאת שינוי שעובר הליכוד בשנים האחרונות ביחסו לקהילה.
״הליכוד היא המפלגה היחידה שבה הומו מחוץ לארון זכה במקום ברשימה בפריימריז״, הוא אומר. ״לא מרצ ולא מפלגה אחרת. זה מראה על שינוי משמעותי. ראש הממשלה הוא זה שתמך באופן גלוי והצביע בעד חוק הפונדקאות ואפשר לו לעבור. גם חוקת הליכוד שונתה ונוסף לה תיקון האוסר אפליה על רקע נטייה מינית״.

מה לגבי ההנחה שמצביעי ליכוד רחוקים מהליברליות הזו?
״זו סטיגמה ישנה שצריך לנפץ. היא כבר לא נכונה. זו אינה מפלגה חד-גונית ושמרנית כפי שהיא נתפסת. התא הגאה הוקם בליכוד רק בשנת 2011 וכיום יש בו כ-400 חברים שהתפקדו לליכוד״.
אדי, תושב תל אביב והומו מוצהר החי עם בן זוגו, מספר כי יצביע עבור הליכוד: ״יש לנו בקהילה כוח פוליטי, אבל חלק מהמפלגות שוכחות שההגדרה הזו היא לא היחידה שלנו כבני אדם. יש לנו פרמטרים אחרים שלפיהם אנחנו מצביעים. ברור שהקמת תא כזה במפלגה מקלה עלי להצביע ליכוד, אבל זו הייתה הבחירה שלי גם בלי התא. החיזור של המפלגות אחרי חברי הקהילה קצת מביך בעיניי, כאילו השוויון או הדמוקרטיה מתחילים ונגמרים בקהילה הגאה״.
ברשימת המחנה הציוני לא שובץ נציג מוצהר של הקהילה. זאת למרות המפגשים הרבים שמקיימים נציגי המפלגה עם הציבור הגאה. בחודשים האחרונים שמועות על אחד מחברי הכנסת במפלגת העבודה שנמצא כביכול בארון ומסתיר את זהותו המינית. ברשתות החברתיות התווכחו האם ראוי לחשוף אותו, וכאן הסתיים בערך הדיון בנושא.
הערב (שני) תציג ציפי לבני בפאב ה״אוויטה״ בתל אביב, המזוהה עם הקהילה הלהט״בית, פרק מיוחד במצע המפלגה העוסק בקהילה הגאה. זו אינה הפעם הראשונה שלבני מגיעה ל״אוויטה״ לפגוש את חברי הקהילה. גם לפני הבחירות הקודמות היא קיימה שם מפגש פתוח.
מרב מיכאלי קיימה אתמול מפגש עם חברי הקהילה ב״אמזונה בר״ בתל אביב. גם סתיו שפיר עורכת מפגשים דומים, ולא רק בעיר ללא הפסקה.
״החיזור אחרי הקהילה, אם הוא לא מגובה בעבודה פרלמנטרית, מבחינתי הוא לא מעניין״, אומר רני, טרנסג׳נדר מאזור המרכז, המתכנן להצביע למחנה הציוני. "אני מאוד מעריך מפלגות שפועלות בתחום, ועדיין יש לי גם עליהן ביקורת. יש עוד דברים להתעסק בהם חוץ מזכויות הקהילה. לי לא אכפת אם יש או אין נציג הומו או נציגה לסבית במפלגה. להפך, אני אפילו מעדיף שלא יהיה, אבל שהמפלגה תהיה ליברלית באמת. שלא תבחר ׳נציג׳ כדי להיראות כזו״.
המצע החדש של המחנה הציוני מציין בין היתר קידום הכרה רשמית בזוגיות של בני זוג מאותו המין והשוואה מלאה של זכויותיהם.

איתן כבל, יאיר לפיד ומיכל רוזין. צילומים: דני מרון

לא ריאלי
עודד פריד, מנכ״ל האגודה למען הלהט״ב בישראל, סבור כי החיזור של המפלגות נובע גם כתגובה למה שעולה מהשטח בשבועות האחרונים, בעקבות היחס של הבית היהודי.
״בשנים האחרונות אנחנו רואים שינוי בהתייחסות של המפלגות לקהילה הלהט״בית״, הוא אומר. ״אנחנו מתכוונים להמשיך ולפעול כדי שהחיזור הזה, והמילים האלו, יהפכו למעשים בכנסת ה־20. לא ייתכן שבשנת 2015, להט״בים עדיין יופלו בחוק״.
מסקר שערכה האגודה לאחרונה עולה כי מעל מחצית מהישראלים מעוניינים לראות את המפלגה שלהם תומכת בזכויות הלהט״ב. באגודה השיקו אתמול קמפיין, ״תזכרו אותנו בקלפי?״, הפונה לכלל הציבור בבקשה להצביע רק למפלגות שתומכות בשווין זכויות מלא עבורם.
דוח האגודה מצביע על מרצ כמצטיינת בפעילות הפרלמנטרית בנושא הלהט״ב. ניצן הורוביץ, הומו מוצהר, עמד בראש. הוא הודיע על פרישתו, ובמקומו הוצבה נציגות מהקהילה רק בעשירייה השנייה.
גם מיכל רוזין זכתה לניקוד גבוה. ״הנושאים האלה נמצאים על סדר היום שלנו ולא רק כמס שפתיים״, היא אומרת. ״יזמנו פאנלים וכנסים לקהילה הלהט״בית, וגם את יום הגאווה בכנסת. שוויון בכלל ושוויון לקהילה נמצאים על סדר היום שלנו תמיד. אני עדיין לא רואה, למשל, את חברי הליכוד מביעים עמדה בעד הקהילה״.
יעל גרמן מיש עתיד זכתה בעבר באות יקירת ״איגי״ (ארגון הנוער הגאה) על פעילותה למען נוער גאה בזמן כהונתה כראש עיריית הרצליה. הפעילות למען הקהילה הגאה, היא אומרת, היא חלק אינטגרלי ממצע המפלגה ושאיפתה לקדם ערכים של שוויון, ולא מדובר בחיזור לקראת בחירות.
״מרגע שהקמנו את המפלגה, אנחנו פועלים לטובת הקהילה״, אומרת גרמן. ״כך גם הצבענו בכל הצעות החוק הרלוונטיות. למשל, בהצעת חוק הפונדקאות, הצעת החוק של עדי קול לשוויון בנקודת זיכוי, והצעת חוק של עפר שלח למניעת אפליה על רקע מגדר. למרות שהבוחרים שלנו באים ממרכז המפה הפוליטית, ואינם בהכרח קהל היעד של חוקים אלה, אנחנו מחויבים לשוויון, לא רק לפני בחירות. במובן הזה יש עתיד היא עוף מוזר בפוליטיקה״.
למרות ההצהרות, המצב ברשימה שונה. יש עתיד הציבה את זהורית שורק, נציגת הקהילה, רק במקום ה-19, הלא ריאלי כיום על פי הסקרים. ואולם ד׳, תומכת לסבית של המפלגה, לא מתכוונת לשנות את אופן הצבעתה.
״מרגע שיש עתיד קמה, יש בה התייחסות ברורה לקהילה שלי״, היא אומרת. ״יש בי תחושה שגם נשים כמוני, שלא חיות במרכז הביצה התל אביבית ולא פעילות מאוד, זוכות לייצוג״.
בדוח של האגודה בלטו, עם ציון שלילי, חברי הכנסת של יהדות התורה וכן אורית סטרוק מהבית היהודי. עוד נכתב בדוח, שאיילת שקד סייעה לעצירת חקיקה למען הקהילה, וכי נפתלי בנט חסם באופן פעיל חקיקה לטובת הקהילה בממשלה.
אור מרוני, הבעלים של ״אור תקשורת ופרסום״, חיה עם בת זוגה. היא אומרת ש״אני מדברת בשם עצמי, אבל יודעת שהרבה להט״בים ימניים מחקו את בנט בגלל ההתבטאויות שלו״.
מרוני שימשה בעבר כראש המטה של עוזי אבן, חבר הכנסת ממרצ, ההומוסקסואל המוצהר הראשון שנבחר. היא מכירה בחשיבות של מועמדים מקרב הקהילה בכנסת: ״אני מאוד מעריכה את העובדה שאוחנה נבחר לרשימת הליכוד. כנראה שהוא עושה עבודה טובה. אני אשת שמאל, אבל מאוד מעריכה את הפתיחות בליכוד״.
אולי דווקא הדוגמה של אבן, שכיהן רק במשך שלושה חודשים וחצי, היא הטובה ביותר לדרך הארוכה שעשו חלק מהמפלגות ביחסן לקהילה. במהלך ההשבעה שלו, החרימו חלק מחברי הכנסת הדתיים והחרדים את הטקס. נסים זאב (ש״ס) נכח וקרא קריאות ביניים: ״בושה, חרפה, תועבה״. השר דאז שלמה בניזרי אמר כי הומוסקסואליות היא ״מחלת נפש״.
גם היום אין בשורה גדולה בש״ס. בדוח האגודה היא עדיין מדורגת בתחתית הרשימה.