ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, נאם בעצרת בכיכר רבין, בנוכחות רבבות בני אדם, שכותרתה "ישראל רוצה שינוי" שמבקשת להחליף את שלטון ראש הממשלה בנימין נתניהו בבחירות הקרובות, ואמר בהתרגשות רבה כי "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים, אבל האויבים אינם מפחידים אותי - אני מפחד מההנהגה שלנו".

"אני מפחד מהיעדר החזון ומאובן הדרך", אמר דגן, "מאובדן הנחישות. מאובדן דוגמא אישית. אני מפחד מההססנות והקיפאון. ואני מפחד מעל הכל ממשבר המנהיגות.  משבר מנהיגות שהוא החמור ביותר שהיה כאן עד היום".

דגן הזיל דמעה על הבמה בכיכר רבין כשסיפר על סבו שנספה בשואה: "במהלך כל שנות שירותי, נשאתי עימי ממקום למקום, את תמונתו של סבי מצד אימי, הכורע ברך מול חיילים נאציים, דקות לפני שנרצח על ידם בדם קר - רק בשל היותו יהודי" וטען כי הגיע "ללא אספירציות אישיות, מבלי לחפש תפקיד וללא טינה או מרירות. המפלגה היחידה שאני שב ומתפקד אליה מידי יום היא מדינת ישראל".


המארגנים כינו את ההפגנה כמשויכת לשמאל-מרכז, הערב בכיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני

 
ראש המוסד לשעבר טען כי במבצע "צוק איתן" לא היו שום הישגים ואמר כי "במשמרת של נתניהו ניהלה ישראל את המערכה הארוכה ביותר מאז מלחמת השחרור. שהכניסה את העורף תחת אש. במשך קיץ שלם ישבו אזרחי ישראל במקלטים בזמן שנורו לעברם אלפי רקטות".

הוא סיכם את המבצע האחרון ואמר: "שילמנו מחיר דמים כבד עבור מערכה שהסתיימה באפס. אפס הרתעה, אפס הישגים מדיניים. מערכה שרק הניעה לאחור את גלגלי השעון עד לסיבוב הלחימה הבא".

ההמונים משולהבים בעצרת בכיכר רבין .צילום: אבשלום ששוני
 
במתקפה חסרת תקדים על נתניהו אמר דגן כי "יש לנו מנהיג שנלחם רק במערכה אחת: המערכת להישרדות הפוליטית של עצמו. בשם המלחמה הזו הוא מדרדר אותנו למדינה דו לאומית ולסופו של החלום הציוני".
 
"אני לא רוצה מדינה דו לאומית. אני לא רוצה שנהפוך למדינת אפרטהייד. אני לא רוצה לשלוט בעוד שלושה מיליון ערבים", הוסיף דגן ואמר כי "יש בהחלט אלטרנטיבה טובה יותר. במערכת הפוליטית יש אנשים שליבם במקום הנכון, שמאמינים בצורך להחזיר את השפיות, להפסיק לפחד ולהפחיד ולקחת אחריות לגורלנו".

מיכל קסטן קידר, אלמנתו של סגן אלוף דולב קידר ז"ל, שנהרג במבצע "צוק איתן" אמרה על בימת הנואמים כי "הממשלה שלנו מסתמכת על חוזקו של הצבא, ונמנעת בכל הכוח לסיים את סכסוך הדמים. כן, גם אני חושבת שהמלחמה בקיץ היתה מלחמת "אין ברירה", אבל זה לא אומר שהיא היתה בלתי נמנעת".

"אם המנהיגים שלנו היו עושים שלום", אמרה קידר, "ולא רק אומרים שידינו מושטת לשלום, בזמן שהם רק מתאמנים למלחמה, אני מאמינה שדולב היה יושב איתי עכשיו על הספה, צופה בעצרת הזאת בטלוויזיה, ונרדם איתי מחובק מול הטלוויזיה".

קידר הוסיפה וביקשה מהבוחרים להצביע למי שינסה למנוע את המשך הלחימה ואמרה: "אני, בקיץ האחרון, איבדתי את אהבת חיי במלחמה, ובאתי הנה כדי לבקש מכם, כשאתם הולכים לקלפי, תצביעו למי שינסה למנוע את המלחמה הבאה לפחות, למי שמוכן לעשות כל מה שאפשר, כדי לחסוך הרוגים נוספים.

בעקיצה על אמירתו של ראש הממשלה הוסיפה קידר: "כן אדוני ראש הממשלה. מה שחשוב זה החיים עצמם. אבל אי אפשר לדבר כל הזמן על איראן, ולעצום עיניים מול סכסוך הדמים עם הפלסטינים, שעולה לנו כ"כ הרבה דם".

המשטרה חסמה עד לשעה 23:30 לערך את צירי רחובות מרכזיים מסביב לכיכר הרבין. הרחובות שייחסמו לתנועה: אבן גבירול לשני הכיוונים בין שאול המלך לארלוזרוב, פרישמן מכיכר מסריק לאבן גבירול, שדרות דוד המלך מויצמן לאבן גבירול, גורדון משלמה המלך לכיכר רבין, רחוב מלכי ישראל ייחסם לתנועה משד' חן עד לבן גוריון, שדרות בן גוריון ורחוב הדסה ייחסמו לתנועה משלמה המלך לאבן גבירול, רחוב בלוך, ייחסם מארלוזרוב לאבן גבירול.

בעצרת נראו שלטים של מפלגות רבות והונפו בעיקר שלטים בהם נכתב: "ביבי הביתה", "מהפך" ו"ישראל רוצה שינוי". הקהל בכיכר מאד משולהב והגיב בקריאות - "רוצים מהפך" ואחד מהמארגנים אמר כי "זו העצרת הגדולה ביותר, גם ביחס לעצרות של שנות ה-90". גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיע להשתתף בעצרת, והוא משמש כראש המטה של המחנה הציוני בעיר.