מי נהנה מיום שבתון ומי חייב לעבוד ביום הבחירות?


בהתאם לחוק יסוד הכנסת, יום הבחירות מוגדר כיום שבתון, במסגרתו לא ניתן לחייב עובד להופיע בעבודה. זאת, למעט רשימה של שירותים המוגדרים כציבוריים. שירותים אלה יפעלו כסדרם, ובהם אפשר לחייב עובדים לעבוד.



באילו שירותים ציבוריים מדובר?
ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה רשימה של שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם ביום הבחירות והם, בין השאר: שירותי תחבורה, תחנות דלק, מסעדות, בתי קפה, בתי מלון, שירותי התקשורת למיניהם, מפעלי מים וחשמל, תחנות דלק, תיאטראות, בתי קולנוע, עיתונות, רדיו, טלוויזיה, הובלה של פירות, ירקות וחלב, חנויות לממכר מזון (בשעות הבוקר), כוחות הביטחון ושירותי קבורה.

כמה משתכר מי שחייב לעבוד ביום הבחירות?
לפי הסכמה בין ההסתדרות וארגוני המעסיקים, הוראות שנקבעו בתקשי"ר לעובדי המדינה ופרשנות של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, נוצר נוהג המחייב את המעסיקים לשלם לעובדים ביום הבחירות שכר של 200%. אפשרות נוספת היא תשלום שכר רגיל לעובד בתוספת צבירת שעות חופשה בעד שעות עבודתו ביום זה.


האם יום שבתון הוא על חשבון המעסיק או שהעובדים מאבדים יום חופש?
בחוק יסוד הכנסת נקבע כי יום הבחירות לכנסת הוא יום שבתון שבו לא עובדים ולא ינוכה לעובד יום חופש על כך. על המעסיק לשלם לעובדו שכר יומי רגיל עבור יום השבתון (כאמור – מבלי שיעבוד בפועל), בתנאי שהעובד מועסק אצלו לפחות 14 יום.

האם יש לעובד זכות לסרב לעבוד ביום הבחירות?
עובד שמועסק במקום שאינו מנוי ברשימת המוסדות והשירותים שיפעלו כסדרם, אינו חייב לעבוד ביום הבחירות ואי אפשר לחייבו.

אם אני רוצה לעבוד ביום השבתון, האם יש לי אפשרות בחירה או שזה נתון להחלטת המעסיק?
אין איסור על עבודה ביום זה והעובד והמעסיק יכולים להגיע להסכמה ביניהם על עבודה ביום הבחירות. אך גם במקרה זה, עבור עבודתו ביום הבחירות יקבל העובד שכר של 200% לפחות.
הכותב הוא מומחה לדיני עבודה, ממשרד עורכי דין מורה־טובים ומסדה־כהן

הביא לדפוס: אבירם זינו