ברשימה המשותפת מאמינים שישיגו 15 מנדטים לאחר ספירת הקולות לכנסת ה-20 וכבר חילקו לתקשורת את מועדי ההצבעה של כל 15 המועמדים הראשונים ברשימה.



בשעות האחרונות שלפני הבחירות, מנסים לשכנע את אלו שאינם מעוניינים להצביע. על פי הערכות, מדובר בכ-30 אחוזים שמתנדנדים ועוד כעשרה אחוזים שמחרימים מבחינה אידאולוגית או דתית.


ברשימה מבינים כי ישנה התעוררות בימין הישראלי בשעות האחרונות ועל כן עובדים מסביב לשעון על מנת להביא יותר מ-65 אחוזים של בעלי זכות בחירה לקלפיות: "העבודה תהיה בצורה אינטנסיבית ביום הבחירות", אמר ל"מעריב אונליין" פעיל הרשימה, סאמי עלי, "מדובר באנשים מתוסכלים שאיבדו אמון במערכת, או שלא רוצים להצביע מתוך אי-אכפתיות או מתנדנדים".


בינתיים, מנהלים ראשי הרשימה והמועמדים חוגי בית וסיורים כמעט לבית לבית ביישובים הערבים ברחבי הארץ, ונפגשים עם אנשים מובילים שעשויים להוציא יותר מצביעים לקלפיות במה שמכונה "הקריאה האחרונה לצאת ולהצביע".

בנוסף, נערכו בשעות האחרונות ישיבות הערכה לגבי יום הבחירות, כולל עזרה לאלו שאינם יכולים להגיע לקלפיות, ואיך אפשר לסייע להם ולהביאם לממש את זכות הבחירה שלהם. בין היתר, החל כבר בשעות הצהריים מסע הבאתם של כמעט אלפי הסטודנטים הערבים הלומדים בירדן. ברשימה המשותפת דואגים לסטודנטים להסעה מאורגנת מהאוניברסיטאות לכפרים שלהם, כאשר גם דואגים להחזירם בתום ההצבעה.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, ביקר כבר את הסטודנטים הערבים באוניברסיטת ירמוכ. "כל קול חשוב", אומרים ברשימה המשותפת. "יש חשיבות לממש את זכות הבחירה".

המועמדים לכנסת מטעם הרשימה המשותפת כבר יודעים לאן הם אמורים להגיע לאחר שיממשו את זכות הבחירה שלהם. לכל אחד נבנה מסלול שעליו לפעול לפיו, כאשר המיקום הגאוגרפי של כל מועמד נלקח בחשבון בבניית תוכנית העובדה של יום הבחירות. בין היתר, לוקחים בחשבון מוקדים שאחוז ההצבעה בהם היה נמוך בבחירות הקודמות. לדוגמה, מראר, ג'יסר א-זרקא, שאחוז ההצבעה בהם לא עלה על 56 אחוזים. בנוסף, לאחר שוועדת הבחירות דחתה את הבקשה להסיע את תושבי הכפרים הבדואים הלא מוכרים, בנו ברשימה המשותפת תוכנית להביאם לקלפיות.

בתוך כך, חברת הכנסת חנין זועבי, מראשי הרשימה המשותפת, התראיינה אמש לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני. במהלך הראיון אמרה זועבי: "אני חלק מפרויקט לשחרור לאומי, והכנסת היא אמצעי מאבק, כמו המאבק האזרחי והעממי".

חנין הוסיפה כי "הובלנו חוקים למען החברה הפלסטינית בתוך ישראל באמצעות חברי כנסת ששהו בקואליציה. אבל המטרה של נוכחותנו בכנסת הישראלית היא לפתוח את הסוגיות הפלסטיניות. אנחנו פלסטינים ואנחנו פועלים למען המולדת שלנו".

זועבי התייחסה לתחזיות של הבחירות הקרובות ולאפשרות של הפלת שלטון הליכוד: "אנחנו לא רוצים להיות תלויים באף אחד", אמרה. "הקמנו את הרשימה המשותפת כדי להגביר את הכוח שלנו. אנחנו לא קוראים להצביע לחבר ציוני, אנחנו מגדילים את כוחנו כרשימה ערבית משותפת שתחזק את האחדות שלנו בכנסת ומחוץ לכנסת".

לדברי זועבי, לגבי הסוגיה הפלסטינית אין הבדל בין המחנה הציוני לליכוד. "אנחנו מחזקים את כוחנו הפוליטי בתוך הכנסת הישראלית ואת האחדות שלנו, במטרה שעוינות כפי שראינו בעזה לא תוכל לחזור על עצמה", הוסיפה זועבי. "אנחנו נחושים להפיל את ממשלת נתניהו לאחר הפשעים שביצעה ברצועת עזה".
גורמים במגזר הבדואי מסרו כי אלפי אזרחים בעיקר משבט אל-עזזמה באזור עבדה וגם מאזור אל-פורעה שליד ערד לא יממשו את זכות הבחירה שלהם, בשל העובדה שהם מצביעים במרחק רב מבתיהם. לדוגמה, מאזור עבדה התושבים צריכים לנסוע עד שגב שלום, מרחק של 75 ק"מ, על מנת לממש את זכותם.