אני בת 27, נשואה כשלוש שנים, אמא לתינוקת בת שנה ובהריון שני. לא מזמן סיימתי לימודים לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך, ואף שעבודה כגננת היא לא החלום הגדול שלי פניתי לתחום, כי הקשבתי להורי שהמליצו לי ללכת על המקצוע הזה. אני מתלבטת מה לעשות הלאה. עבודה בגן לא מעניינת אותי, והחלום הגדול שלי הוא בכלל להיות מיילדת, דולה, אבל אני מפחדת לעשות את הצעד הזה. מה אתה חושב שכדאי לי לעשות?


"למה אדם צעיר צריך למצוא את עצמו בגיל 27 במקום שהוא לא רוצה להיות בו, לאחר שמשפחתו הפעילה עליו לחץ במקום לעודד אותו להיות קרוב לתשוקות שלו ולדברים שמשמחים אותו? בעיני איום ונורא שבני משפחה לוחצים על אדם צעיר לעשות דברים מסוימים, כי נראה להם שזה 'הדבר הנכון בשבילו'. אני קורא לכל ההורים להפסיק לנהוג באופן הזה. החיים כל כך מורכבים ומסובכים בלאו הכי, אז תפסיקו לייעץ לילדים שלכם עצות אחיתופל.



"אני מבין שעצות כאלה נובעות מדאגה, אבל למעשה הן מובילות את הילדים לסוג של גיהינום. הורים אמורים להוביל את הילדים לבחור בדברים שהכי קרובים אליהם, ללמד אותם ללכת עם האמת ועם הלב שלהם, ולא עם מה שנכון לעשות בהתייחס לשיקולים פרגמטיים יבשים. בטח לא כדאי שעצה שגויה או 'דחיפה' לכיוון לא נכון תגרום לילדים להתרחק מעצמם ולעשות דברים שלא גורמים להם אושר. הורים אמורים לעודד את ילדיהם ולנסוך בהם אומץ וביטחון, לא 'להוריד' אותם.



"חשוב שתביני, ההורים שלנו לאו דווקא יודעים באמת מה נכון בשבילנו. הם יודעים מה מתאים בשבילם. כמעט כל הורה יגיד ממרום גילו כי הוא עשה את כל הטעויות האפשריות בחייו, אז איך ייתכן שהם ידעו מה נכון בשבילך? את יכולה להקשיב להורייך ולקבל מהם עצה, אבל בסופו של דבר את צריכה לבחור רק במה שמתאים לך באמת.



יקירה שלי, לכי תהיי מיילדת. אל תוותרי על מה שמרתק אותך. אם את לא רוצה להיות גננת, למה שתעבדי בזה? לכי לעבוד רק במה שמעניין אותך. מאז שאת קטנה 'הרגו' אותך, הכניסו לך למוח שאת צריכה להיות זהירה ונורמטיבית ולעשות את כל הפעולות הנכונות, לכן ברור שכיום את מפחדת ללכת עם התשוקה שלך. אני מציע לך לנשום עמוק ולהיות אמיצה, כי בסופו של דבר אנשים מצליחים רק כאשר הם קרובים לעצמם ולתשוקות שלהם".





אני עובד כשכיר בחברה בתחום המחשוב, ובידע המקצועי שלי אני גם מתכנת. מחוץ לעבודה יש לי סוג של עסק צדדי קטנטן, שבו אני עושה פיתוחי תוכנה ולוקח מדי פעם פרויקטים שמכניסים לי כסף יפה. כעת אני נמצא בצומת דרכים. אני יודע שאני יכול להתפתח יותר כעצמאי בתחום פיתוח התכנה ולהגדיל את העסק שלי באופן מסיבי, אבל כשכיר המשכורת והתנאים שלי מצוינים ולכן אני מאוד מתלבט אם שווה לי לוותר על כל זה. אני יודע שאם אצליח כעצמאי אוכל להרוויח הרבה יותר, אבל להיות שכיר זה יותר יציב ובטוח. מה דעתך?


"אתה מציין שהעבודה שלך כשכיר היא מעולה מכל הבחינות: משכורת טובה, תנאים מעולים, אווירה טובה ועניין מקצועי. בניגוד להרבה שכירים בתחום ההייטק, מדבריך עולה שאתה לא משלם מחיר אישי כבד על חשבון המשפחה. בנוסף אתה מצליח להחזיק עסק קטן וצדדי, שמעניק לך פרנסה נוספת ובו אתה בוחר פרויקטים מתי שבא לך.



"לאחר שציינתי את כל הנתונים הללו, אני יכול לומר לך באהבה שלא שווה לך לזוז מהמקום שבו אתה נמצא כעת. כי ברגע שאתה הופך להיות עצמאי בתחום הזה, אתה למעשה הופך להיות 'עבד' של העסק. אתה צריך להביא כסף שיספיק למחייתך, מה שאומר שיכולת הבחירה שלך נעלמת ותצטרך לפעמים לקחת גם פרויקטים שלא בא לך עליהם. ברגע שהעסק יהפוך להיות הפרנסה היחידה שלך, אתה תיכנס למירוץ של הישרדות ותגלה שכל ה'פאן' שהיה לך עד כה הלך לאיבוד, והעבודה הפכה להיות טכנית.



"מסיבות אלו אני מציע לך, כאמור, לא לשנות כלום מהמצב שבו אתה נמצא. אם היית מתוסכל מהעבודה שלך כשכיר, אז ברור שלא הייתה שאלה. אבל אתה מתאר מקום עבודה שאותו אתה אוהב, אז למה לוותר עליו?". 






מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"