372 בני אדם מתאבדים בממוצע מדי שנה בישראל ומספר ניסיונות ההתאבדות עמד על ממוצע שנתי של 6,370, כך עולה מנתונים שמופיעים בדוח מבקר המדינה שפורסם היום (שני) על יישום התוכנית הלאומית למניעת התאבדויות. המבקר, מתניהו אנגלמן, מתריע כי "ההתאבדות היא סיבת המוות השנייה בקרב בני הנוער".

מהדוח עולה שרק כ-28% מהרשויות המקומיות מפעילות את התכנית למניעת התאבדויות בתחומן והדבר משתקף בפילוח ההתאבדויות בארץ: בעוד שבתחומי הרשויות המקומיות שהפעילו את התכנית חלה בשנים 2017-212 ירידה של 13 בשיעור ההתאבדויות, בשאר הרשויות נרשמה עלייה של 7%. מאז שצה"ל החל להפעיל תכנית ייעודית למניעת התאבדויות נרשמה בשנים 2018-2006 ירידה של 75% בשיעור המקרים. מהדוח עולה עוד, כי מספר האנשים שהתאבדו בישראל בשנת 2016 לכל 100 אלף בני אדם עומד על 5.4, לעומת ממוצע גבוה בהרבה של 10.5 אנשים לכל 100 אלף איש בעולם.

המבקר מתריע כי משרד הבריאות הקטין בין השנים 2019-2014 ביותר מ-50% (מ-110 ל-51 מיליון שקל) את התקציב שיועד לתכנית הלאומית למניעת התאבדויות והעבירו לתכניות אחרות של המשרד."על משרד הבריאות להוביל הליך של הפקת לקחים עם המשרדים השותפים לתכנית הלאומית למניעת התאבדויות ולבחון את האופן בו יושמה התכנית", ממליצים מחברי הדוח. "עליו גם לשתף את כל המשרדים והגופים השותפים ביישום התכניות ברשויות המקומיות".

המבקר ממליץ עוד שמשרדי הבריאות ובטחון פנים יסיימו את עבודת המטה שתכליתה למנוע החזקת נשק, בידי מי שקיים לגביו מידע לסיכון להתאבדות.

"משרדי הממשלה מנסים להיפטר מהתכנית"

מפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית נמסר בתגובה כי "אין הפתעות בדוח המבקר. התכנית הלאומית למניעת אובדנות הייתה נהדרת בשלבי התכנון, ואף בשלבי הביצוע. רק לא בשלבי ההתנערות.​ מה שהחל בקול תרועה רמה ובהבטחה מלאת תקווה, התמוגג והתאדה. בפועל אנו רואים חוסר תיאום, היעדר שקיפות, אי סדרים בניהול ותקיעת תקציבים. כמו תפוח אדמה לוהט, משרדי הממשלה מנסים להיפטר מהתכנית החשובה הזו. אין מי שלוקח אחריות. אין מבוגר אחראי במשרדים, אין חמלה, אין אנושיות".

"הפרטתו של הטיפול באובדנות הוא אירוע ציני וקשה, וזה לא נתפס לגבי פעילות מחויבת מציאות ומצילת חיים. התוצאה: אלפי אנשים, רבים מהם ילדים ונוער, בסכנת חיים. זה לא צריך להיות ככה. אפשר וחובה לתקצב אחרת ולחזור לתכנית המקורית ולהכניסה לליבת התקציב של המשרדים השונים. אסור לנו להסתפק במציאות העכשווית שבה יש'תכנית' שאפשר לזרוק הצידה בכל עת. אולי הדוח הזה יעיר ויציל חיים".

ד"ר אבשלום אדרת- ראש תחום מניעת האובדנות בעמותת ״בשביל החיים״ מסר בתגובה: "הכשלים בהתייחסות של המובילים במשרד הבריאות הביאו לאובדן חיי אדם בהתאבדויות. מניעת אובדנות היא נושא מורכב ורק שיתוף הפעולה ברמת השרים או המנכ"לים של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, כפי שהיה בתחילת התוכנית הלאומית למניעת אובדנות בזמנה של שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, עשוי להביא לתפנית משמעותית בתחום".

"יש לציין לטובה את משרדי הרווחה והחינוך, שלמרות הקיצוץ המסיבי בתקציבים שיועדו להם בנושא, הם עשו בשנה האחרונה כמיטב יכולתם להפעיל תוכניות משמעותיות למניעת אובדנות, הן בקרב המשפחות השכולות שיקיריהם התאבדו והן בהקמת תוכנית חינוכית למניעת אובדנות במערכת החינוך. כאשר מסתכלים על התנהלות משרד הבריאות , ניתן לומר כי רק הקמת רשות לאומית למניעת אובדנות שתקבל תיקצוב הולם של 50 מיליון שח בשנה למימושן של פעילויות המניעה השונות ותתכלל את כל הפעילות הנדרשת בששת משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, בדומה לנעשה במדינות אחרות, תביא לשנוי משמעותי וירידה דרמטית במספר המתאבדים בישראל".