החשש הגדול לקראת הסערה הגדולה, שהחלה בחלקה היום (שלישי) וצפויה להגיע לשיאה מחר עם שלג ברחבי הארץ, סופות ורוחות חזקות, גורם לכל הגופים בארץ, מצה"ל, דרך משרד החינוך ועד לעמותות, להיערך לקראתה. במשטרה נערכים לסגור את הדרכים המוליכות לירושלים, בצפון כבר החלה כוננות של כוחות הביטחון ושל התושבים, והצטיידות מרובה במוצרי מזון וגז.



לקראת שעות הצהריים מזג האוויר נהיה אף יותר קיצוני והחלו רוחות חזקות. בדרום הארץ, בכל המרחב שמדרום לעיר אשדוד ועד אילת, כבר מתחוללות סופות חול ואבק אקראיות והמשרד להגנת הסביבה מזהיר כי בשעות הקרובות, עד אחרי תחילת הגשמים בשעות הערב, זיהום האוויר בדרום בעקבות תנאי מזג האוויר הוא גבוה מאד וצפוי להתפשט עד אחר הצהרים גם למרכז הארץ, בעיקר ברצועת החוף שבין חיפה לאשדוד.



מומלץ לחולי לב וריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון שלא לשהות בחוץ בשעות הקרובות. התנאים לזיהום האוויר הגבוה יימשכו עד מחר בעקבות זרימות אוויר דרומיות-מערביות המסיעות אבק רב מצפון אפריקה לאזורנו. המשרד להגנת הסביבה מספק בין היתר התראות שוטפות לנהגים על זיהום האוויר באמצעות אפליקציית "ווייז".



מסוקי היסעור בכוננות: אתגר אדיר



טייסות מסוקי היסעור נכנסו לכוננות חילוצים לקראת הסערה הגדולה המתקרבת. בשבועות האחרונים נערכו מספר תרגילים המדמים תרחישי חילוץ במצבי מזג האוויר קיצוניים. הטייסים ידרשו לא רק לשמש כמחלצים אלה גם להתמודד עם המראות, נחיתות וטיסות במזג האוויר הסוער.

"כל פעולת חילוץ של מסוקי הסער מצריכה נחיתה בשטח או ריחוף בגובה נמוך מעל פני השטח", מסביר סרן מ' מהטייסת, "במהלך החורף יש בגבהים הנמוכים שבהם אנחנו פועלים עננות כבדה מאוד, מה שהופך את המשימה למאתגרת ומורכבת יותר".

סרן מ' הסביר כי הראות הלקויה מקשה מאוד על תהליך החילוץ ומקשה עליהם לנוע לכיוון המחולץ, כשבדרך כלל נבחנים מסלולים חלופיים בהתאם להערכת מזג האוויר כשביום רגיל המסלול נבחן לפי המרחק ולא התנאים. בטייסת מנוסים מספיק כדי לאתר את המסלול הבטוח בדרך כלל על ידי איתור "חור" בעננים מצב שבו ניתן לטוס בגובה נמוך יחסית. או במקרי קיצון הטייס נעזר במכשור של המסוק וסומך על השעונים. הטייסים קוראים לאזרחים: "קחו אחריות ושמרו על עצמיכם".


סיכון גדול של הטייסים. חילוץ מסערה. צילום: דובר צה"ל

מבצע "טיפת חום": "תבדקו ותעזרו לשכנים המבוגרים שלכם"

לקראת הסופה, מדגישים בעמותות אשר דואגות לאוכלוסיות החלשות, כי יש צורך אדיר בעזרה לאנשים ומשפחות ברחבי הארץ. עמותת 'חסדי נעמי' מפעילה קו מיוחד, בו מתנדבים אנשי מקצוע 
וחשמל לעזור למשפחות, קשישים וניצולי שואה, אשר סובלים מבעיות חירום בבתיהם במהלך הסערה, אך כיוון שהם לא יכולים לשלם על השירות, פשוט נשארים כך. כמו כן מבקשים בעמותה, כי במידה ואתם גרים סמוך לאנשים הזקוקים לעזרה, אפשר לבדוק מדי פעם את מצבם ולראות האם הם צריכים עזרה.
 
"ישנו קו חם לכל איש מקצוע שמוכן להתנדב, אנשים מתקשרים וההיענות היא בהחלט מבורכת. יש פעילות מוגברת באיזור בת ים, חולון, ירושלים ותל אביב ואנחנו עוזרים לכל הסניפים להעניק חלוקה של בגדים חמים, תנורים, מוצרי הגנה לחורף. ישנה עלייה של 30 אחוזים בביקוש. מבצע החלוקה נכנס לקצב מוגבר החל מאתמול". מי שמעוניין להתנדב, יכול ליצור קשר ב-4945* או בטלפון 03-6777777.

משה כהן, מנכ"ל העמותה, מסר למעריב אונליין: "ראינו בסופות קודמות שמשפחות נפגעות מתקלות חשמל ואין להן דרך לשלם לחשמלאי. החלטנו להירתם ולסייע ואנחנו משתדלים להעניק סיוע כמה שניתן".   

ויקטור מימון, אשר מתגורר במאהל ארלוזורוב בתל אביב, התראיין היום אצל גיא זוהר ב-103FM וסיפר בכאב על ההכנות שלו לסופה, וגם מספר על עברו - "גרתי בדירת עמידר אך משרד השיכון הוציא אותי משם. אני לא מתכונן לסופה, אני מתכונן למוות." 


  
 

חדרי מצב של משרד החינוך, בחינת הבגרות בספרות לא תידחה


גם במערכת החינוך החלו להתכונן לקראת מצב בו מזג האוויר יפגע בהתנהלות התקינה של המוסדות החינוכיים. מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, הנחתה את מערכת החינוך להיערך לקראת פגעי מזג האוויר הצפויים בהמשך השבוע. במסגרת זו נערך המשרד לפתוח חדרי מצב במחוזות ובמטה בירושלים כדי לעקוב מקרוב אחר הנעשה בשטח ובמקרה הצורך מתן מענה כנדרש.
ככלל מערכת החינוך תפעל כסדרה ותתאים את פעולותיה למגבלות מזג האוויר הקשה המתוכנן.
משרד החינוך מדגיש כי הרשויות המקומיות הן שאחראיות על הערכות החירום ומתן מענה במוסדות. רוב הטיולים אשר מתוכננים בימים אלו, יבוטלו או שהמסלול שלהם יוסט למקום אחר. לתלמידים אשר קיוו כי בחינת הבגרות בספרות, שאמורה להיות ביום חמישי תידחה, צפויה אכזבה, שכן משרד החינוך הודיע כי גם במידה ובתי הספר יסגרו, יינתן מענה לכל הנבחנים.
מוקד טלפוני שמספרו 1-800250025 עומד לרשות ההורים. ניתן לקבל מידע גם באתר האינטרנט ובפייסבוק של המשרד.

מכינים את האפשרות לשלג. צילום: פלאש 90

ספארי: מפזרי חום ענקיים, חימום רצפתי ודאגה לבעלי החיים הקטנים

גם בספארי החלו להתכונן לקראת הסערה, אך מדגישים כי ברמה הכללית הדבר נעשה כבר בתחילת העונה, לקראת ימים כאלו באמצעים כמו תיקון הסככות בשטח האפריקני, והפעלת מערכת החימום בלילה.

שגית הורוביץ, דוברת הספארי מספרת כי "בימים כאלה אנחנו משאירים אותם בתוך בתי הלילה. סביר להניח שמחר ומחרתיים לא ניתן להם לצאת. בימים שאין בהם סופה, אנחנו מחממים עם חימום תת רצפתי, בעיקר אצל הקופים, כי אנחנו לא רוצים שהם ייגעו בתנור חשוף. הרבה פעמים נורא כיף להם לישון על הריצפה המחוממת ולא על הדרגשים שלהם".
 
"כשנעשה מאוד קר, אנחנו שמים את החציר מתחת לחומות גם כדי שיתחממו אחד בשני. מי שבסיכון זה בעלי החיים הקטנים ביותר, גם גורים, גם צבאים, הם יכולים להיפגע, יש להם תנורים טבעיים. מבחינת סיכון, אנחנו מאוד חוששים לקופי האדם. אם לאחד המטפלים יש וירוס, הוא יודע שאסור לו להיכנס אל תוך בתי הלילה". מסתבר כי הקופים גם אוהבים לשתות תה שמחממים אותם.
מתחככים אחד בשני ומתחמים. קרנפים בספארי. צילום: טיבור יגר