מועצת התלמידים והנוער הארצית הודיעה אתמול (שלישי) על שביתה כללית בבתי הספר העל־יסודיים שתחל היום ותימשך עד ליום שבת. זאת במחאה על כך שיו"ר ארגון המורים רן ארז ביטל את הטיולים השנתיים, צעד שמטרתו ללחוץ על משרד החינוך לאפשר חיסיון משפטי למורים במהלך טיולים שנתיים. יצוין כי השבתת הלימודים אינה כוללת את בחינות הבגרות.



במקביל, מועצת התלמידים הארצית והחברה להגנת הטבע עורכים היום לתלמידים טיולים ברחבי הארץ בחינם. מדריכים מוסמכים של החברה להגנת הטבע, כולל מאבטחים וחובשים, ידריכו את הטיולים בהתאם לכללי הבטיחות של מערכת החינוך ובניהול מוקד טבע של החברה להגנת הטבע. כל המדריכים, המאבטחים והחובשים יעבדו היום בהתנדבות, כחלק מהפעילות למען הטיול השנתי. בטיולים יתקיימו מעגלי שיח, בהם יעסקו המדריכים והתלמידים בחשיבות הטיולים בעיניהם. "לא הגיוני שמחאת המורים והסכסוך יבואו על חשבון התלמידים. אין שום סיבה בעולם שבזמנים כאלה, כשיש משא ומתן, יהיו עיצומים", טענה אתמול יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף, במפגש חירום שהתקיים בבית החברה להגנת הטבע.



במפגש נכחו נציגי החברה להגנת הטבע, בהם המנכ"ל משה (קושה) פקמן, נציגי מועצת התלמידים הארצית, נציגי ארגון ההורים הארצי ונציגים מארגונים נוספים. פקמן אמר במפגש: "אנחנו קוראים לארגון המורים להפסיק את העיצומים ולקיים דיון שפוי ופרגמטי. משרד החינוך יזם תהליך אדיר להוביל לבטיחות בטיולים בשנים האחרונות. טיולי מערכת החינוך הם בטוחים לחלוטין. אני בספק אם יש בעולם מערכת שמפקחת בצורה כזו על טיולים של התלמידים". כזכור, היועץ המשפטי לממשלה בחן את בקשת ארגוני המורים להעניק חסינות מפני העמדה לדין פלילי בגין אירועי רשלנות בטיולים, והוא לא הסכים להעניק חסינות גורפת מפני העמדה לדין באירועים אלה.



מחר יצטרכו ארגון המורים ומשרד החינוך להשיב לבית הדין הארצי לעבודה לאחר שהוצא נגד הארגון צו מניעה מטעם מרכז השלטון המקומי, הדורש להפסיק את השבתת הטיולים לאלתר. הריאלי בסכנה במקביל למשבר סביב הטיולים השנתיים, מתפתח בבית הספר הריאלי בחיפה משבר חמור שמעמיד בספק את עצם קיומו של המוסד החינוכי הוותיק. בית הספר הגיש אתמול עתירה לבג"ץ נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המכהן גם כשר החינוך, נגד מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן ונגד עיריית חיפה.



בעתירה מבקש בית הספר להוציא צו ביניים נגד הכוונה להחיל עליו את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא שכר הלימוד. בעתירה נטען כי יישום החוזר – המגביל את הסכום שמותר לגבות מהורים - פירושו קיצוץ של כ־ 40% מתקציב בית הספר. משמעות הקיצוץ, לדברי בית הספר, היא סגירת המוסד לאחר יותר מ־ 100 שנות פעילות. בעתירה שהוגשה באמצעות עורכות הדין רחל בן ארי, גילי שפר וענת לזר ממשרד עו"ד בן ארי, פיש, סבן ושות', נטען כי כוונת משרד החינוך להוביל לקיצוץ בתקציב בית הספר מתעלמת מהעובדה שהמוסד, בניגוד לרוב בתי הספר במדינה, אינו מתוקצב כלל על ידי הרשות המקומית. מנכ"ל בית הספר, ד"ר יוסי בן־דב, אמר: "בלב כבד ובשל חוסר הוודאות שנוצרה לגבי עתידנו, החלטנו, לראשונה מאז הוקם בית הספר, על דחיית ההרשמה לשנת הלימודים הבאה. לצערנו, משרד החינוך מנסה לכפות על בית הספר, צוותו, תלמידיו והוריהם חוזר מנכ"ל אשר יישומו ללא הידברות והיערכות יוביל לסגירת שערי בית הספר". ממשרד החינוך נמסר כי העתירה טרם נתקבלה. לכשתתקבל, ישיב המשרד בבית המשפט.