יום השואה הבינלאומי צוין אתמול (שלישי) בישראל בעשרות אירועים. האירוע המרכזי התקיים ב"בית חם לניצולי שואה" בחיפה. מאות בני אדם, רובם ניצולי שואה, השתתפו בטקס המרגש שנערך ביוזמת עמותת "יד עזר לחבר" והשגרירות הנוצרית הבינלאומית בישראל. האירוע התקיים במעמד אישי ציבור


רבים, בהם חברי הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד), חיליק בר (העבודה) ושמעון אוחיון (ישראל ביתנו), ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ונציגי השגרירות הנוצרית הבינלאומית.



"הבית החם", שהוא ביתם של כ־ 100 ניצולי שואה שנקלעו למצוקה כספית קרוי על שמו של השר לשעבר יוסף (טומי) לפיד ז"ל, אביו של יאיר לפיד וניצול שואה בעצמו. באירוע נפגש לפיד עם שושנה קולמן (98), ניצולת שואה ילידת בודפשט שבהונגריה, שהכירה אישית את אביו של לפיד משהותם המשותפת בגטו בודפשט.



לפיד מתח בנאומו ביקורת נוקבת על יחסה של המדינה לדורותיה לניצולי השואה. "מדינת ישראל חטאה לדור שלם של ניצולים, שלא יצאו מהמרתף של המצוקה", אמר לפיד. חברי הכנסת בר ואוחיון התייחסו בנאומיהם לעליית האנטישמיות באירופה. "אנחנו, העם היהודי, למדנו לקח לא להיות שוב בגלות. יש היום התגברות של אנטי ישראליות ואנטישמיות, ומול התופעות הללו אנחנו צריכים לצאת ולהילחם", אמר בר.



את השגרירות הנוצרית ייצג בטקס מנהל המדיה בארגון, דיוויד פרסונס. בנאומו הוא התייחס לשתיקתה של הכנסייה והעולם הנוצרי במהלך השואה. "כנוצרי אני שואל, היכן היה העולם הנוצרי והכנסייה, ואף יותר מכך: כיצד כל כך הרבה נוצרים באירופה היו שותפים מרצון לפשעים של היטלר? והאמת היא שזמן רב לפני שהנאצים טבחו ביהודים, אנחנו הנוצרים הכרזנו עליכם כעל ארורים וקראנו לכם רשעים. גם את זה צריך לזכור".



מנכ"ל עמותת יד עזר לחבר, שמעון סבג, אמר בטקס: "אחד השרים אמר לי כי כיום יש על כל חמישה ניצולי שואה עני אחד. אני לא רוצה שיהיה כאן בארץ ניצול שואה - עני אחד".



בתוך כך, כ־900 תלמידי תיכון מכל הארץ נפגשו אתמול בנמל תל אביב עם מאות ניצולי שואה, באירוע שמארגנת חברת הניהול של הנמל זו השנה השנייה ברציפות. בכנס לקחו חלק גם תלמידי תיכון עירוני ה' בתל אביב, שהפיקו סרט תיעודי שבמסגרתו ראיינו ניצולי שואה.