אולי זה שמו המשודרג של המקצוע שהוסב מכבאי ללוחם אש, מה שממנגט את הצעירים הישראלים ואולי היציבות התעסוקתית המובטחת עם שכר הוגן כבר מתחילת העבודה. בכל אופן, על 240 משרות בלבד שמציעה נציבות כבאות ארצית לשנתיים הבאות (138 השנה ו-102 ב-2016) מתמודדים השבוע לא פחות מ-8,280 מועמדים. בחישוב פשוט: .

בפאתי מגרש החנייה של איצטדיון הכדורגל בראשון לציון התקבצו היום (ראשון) כ-1,500 מהמועמדים שהגיעו ליום הגיבוש. במהלך השבוע ייבחנו כל המועמדים. 
המתח ניכר היטב על פניהם של החולמים על שירות ככבאים. ורובם התאמנו לקראת מבחן המיון הראשון, שכלל ריצת 2,000 מטרים בזמן מקסימלי של 8.26 דקות (למועמדות לא היתה הגבלת זמן) ובהמשך, לעמדת המתח, שם עליהם היה לבצע עליות וירידות עם ידיהם ותחת עיניהם הבוחנות של הבוחנים ולסיום, היה עליהם לעמוד בביצוע 35 שכיבות שמיכה תוך דקה. התנאים הבסיסיים לקבלה ליום העיון, היו 12 שנות לימוד והיעדר רישום פלילי. 

רק כמחצית מהמועמדים שרדו את מבחני הכושר. רובם נפלו בריצת ה-2,000 מטרים, כאשר לא עמדו ביעד הזמן המקסימלי. היו שחלום הכבאות התנפץ עבורם על חודן של שניות בודדות.  מי ששרד את יום הגיבוש הראשון, יזומן בפעם הבאה ל"מבחן אומץ" שיכלול טיפוס על סולם גבהים והפעלת אביזרים, במטרה לאבחן גישה טכנית. 



מי שיעבור את יום הגיבוש השני- יגיע לוועדת הקבלה. צילום: אבשלום ששוני


מי שיעבור גם את יום הגיבוש השני, יזומן למבחן השמה במכון חיצוני והעובדים את יום הבחינות הקשה יגיעו לשלב האחרון: ועדת הקבלה.
המאושרים המעטים שיתקבלו לג'וב הנחשק, יעברו קורס של חצי שנה בבית הספר הארצי לכבאות. חלקם יעברו קורס מורכב ומאתגר של שנה, בסיומו ישרתו ביחידה המרכזית המיוחדת של נציבות כבאות והצלה והם יתמקדו במשימות מיוחדות ומורכבות.
התמהיל של המועמדים בהחלט היה מרשים: 220 מתוכם הם קציני צה"ל, משטרה ושב"ס; 670 בעלי תואר אקדמי, 140 הן נשים ו-1,104 הם עולים חדשים. הגיל הממוצע של המועמדים עומד על 27. רובם צעירים לאחר שירות צבאי בסדיר ובקבע, אבל היו בודדים בגילאי 40 ו-50. "על פי החוק אסור לפסול מועמד בשל גילו", הבהירו בנציבות, אבל ההערכות הן שהסיכוי של המועמדים הצעירים גבוה יותר, לנוכח דרישות הכושר הגופני והרצון להכשיר כבאי לטווח ארוך.
הכמות העצומה של המועמדים, שזינקה פי-2 לעומת המיונים הקודמים שהתקיימו לפני כשנתיים, הפתיעה גם את ותיקי נציבות הכבאות. "35 שנים אני משרת בכבאות ולא ראיתי דבר כזה", סיפר מפקד מחוז דרום בנציבות, טפסר משנה משה סוויסה.
להערכתו, הסיבה לנהירה למקצוע לוחם האש נובעת מתנאי העבודה הנוחים יחסית (24 שעות עבודה במשמרת רצופה ולאחר מכן 48 שעות חופשה), השכר הגבוה יחסית למגזר הציבורי – כ-8,000 שקלים נטו בחודש לכבאי מתחיל, לעומת שכר של 5,000 לשוטר מתחיל; הרצון לבנות קריירה במקום עבודה יציב עם בטחון תעסוקתי עד הפנסיה והגאווה של לוחמי האש שקרנם עלתה מאז אסון הכרמל ב-2010. "בהי-טק מרוויחים יותר, אבל בגיל 40 כבר אין לך ביטחון תעסוקתי", הסביר אחד מהמועמדים.
"הכמות הגדולה של המועמדים מחמיאה לנו", ציין בסיפוק ראש אגף ההדרכה בנציבות כבאות והצלה, טפסר בכיר דני ששון, "מאז אסון הכרמל הכבאות השתנתה וגם ההתייחסות וההערכה לתפקיד. גם תנאי ההעסקה היותר טובים גורמים לרבים להגיש מועמדות. מדובר בתפקיד עם הרבה מאוד אתגר אישי. להיות לוחם אש – זה אופי. האינסטינקט של כל אדם הוא לברוח בעת סכנה. לוחמי האש נלחמים בתוך הסכנה".
ששון מאפיין תחרות קשה בין המועמדים. "רואים את המתח וכל אחד מהם רוצה להצליח", הוא ציין.
שמעון לייני, ראש ענף משאבי אנוש, מאפיין סיבה מרכזית נוספת לחלום הישראלי של לוחם אש: "אנשים רוצים להיות מסודרים לטווח ארוך ומחפשים יציבות", הוא מסביר, "רואים כאן מועמדים מאוד איכותיים".
ראש אגף משאבי אנוש והדרכה בנציבות, שיקו בר-דב, שפיקח מקרוב על הליכי המיון, העיר: "תענוג גדול. מדובר ביום חג לכבאות. 8,200 זו לא רק יחידת עילית במודיעין. יצרנו גאוות יחידה. אנשים מחפשים תפקיד עם משמעות ועבודה טובה עם ביטחון תעסוקתי וללא תלות בתהליכים שונים במשק".
חיים, 30, ששירת ארבע שנים כקצין בחטיבת כפיר ביו"ש ומאז שחרורו עובד בשיפוצים, הסביר את הרצון בקריירה חדשה ככבאי: "זו עבודה עם ריגוש וסיפוק עצום". עמית כהן, 22, ממעלה אדומים, ששירת בתפקידי שדה בצה"ל, סיפר מה הביא אותו לחולות ראשון לציון: "אני מחפש כיוון עם אקשן ומקום עבודה מסודר". אביחי מסד, 27, מנהריה, שבשירותו הסדיר שירת בהנדסה קרבית ולאחרונה עבד כמאבטח, הסביר: "אני רוצה לבנות לעצמי סוג של קריירה. מדובר בעובדה מאו'ד מכובדת".
יוליה גרשקובסקי, 24 מאילת, שעובדת כיום כקצינת ביטחון בבית מלון בעיר, הסבירה את רצונה לעשות הסבה: "מדובר בסוג של עבודה מאוד אינטנסיבית. צריך לשאוף לגבוה ביותר ואני מקווה להתקבל לימ"ר. המספר הגבוה של המועמדים אינו מרתיע אותי".
כמחצית מהמועמדים נשרו לאחר ריצת ה-2,000 מטרים, כאשר לא עמדו ביעד של 8.26 דקות. "קיבלתי את ההודעה על יום הגיבוש רק לפני שישה ימים. מאז רצתי פעמיים ביום מעפולה לצומת מגידו, אבל זה לא הספיק. הייתי צריך חודש של הכנות", אמר בעצב רונן חן, 34, מעפולה. "קשה להתכונן בפרק זמן כל כך קצר ואני מאוכזב, אבל גם בפעם הבאה אגיש מועמדות למיונים. אני רוצה להיות לוחם אש", הבטיח סטס פורטנוי, 26, אף הוא מעפולה.