מספר הנסיעות בקווי הרכבת גדל ב-2014 בשיעור של 7.5% והסתכם בכ-48.5 מיליון. כך מסר היום (ראשון) מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, במסיבת עתונאים בה הוצג סיכום נתוני אשתקד ותכניות הפיתוח לשנים הבאות.
מפילוח הנתונים עולה, שמספר הנסיעות היומי עומד על ממוצע של כ-200 אלף. על רקע הטענות על שיבושים בלוחות הזמנים, צפריר ציין ששיעור הדיוקים בזמני היציאה וההגעה של הרכבת עמד על שיעור גבוה של כ-95%.
 "תוצאות 2014 מוכיחות, כי מימוש יעדי השירות ובכללם אחוזי הדיוק, ניקיון הרכבות ותחנות הנוסעים, הביאו לעלייה בשביעות רצון הלקוחות ולעלייה בביקושים ולרווחיות", ציין עוד צפריר. לדבריו, מחודש יוני 2014 מפעילה הרכבת לוח זמנים חדש, ששינה לחלוטין את אופן הפעלת הרכבות. במסגרת זו, נוספו עשרות רכבות ובחלק מהקווים שונו שעות הפעלתן.
 

כיום מופעלות 451 רכבות ביממה, לעומת 200 בלבד ב-2000. צפריר ציין שהצפי הוא להמשך פיתוח מואץ בתנועת הנוסעים ברכבות. "ב-2018 נסיע 70 מיליון נוסעים בשנה ב-860 רכבות ביממה", הוא הודיע.

השנה תוקם תחנה נוספת בנתניה וישודרגו 6 תחנות

"בשנה זו אמור להתחיל לפעול הקו המהיר לירושלים ועד אז ייכנסו לפעילות קווים נוספים, בהם רכבת העמק", ציין עוד צפריר, "הושלמה כרייתן של כל המנהרות בקו לירושלים, כולל צמד המנהרות הארוכות בארץ, באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת. לצד זה, הסתיימו מרבית העבודות ההנדסיות לצורך הנחת המסילות בקו (למעט הגשר בכניסה לירושלים, מ.כ)", הוא הסביר. לדבריו, הממשלה הבאה תצטרך להחליט אודות מקורות המימון להנחת מסילת הרכבת לאילת. הפרוייקט עצמו יבוצע על ידי חברת נתיבי ישראל. 
צפריר הודיע עוד שבמהלך השנה הקרובה תוקם תחנת "ספיר" של הרכבת בנתניה וישודרגו שש תחנות. לאחרונה נחתם הסכם לרכישת תדרים מהמדינה, שיאפשר את הגברת תנועת הרכבות. להערכתו, המכרזים לחשמול מסילות הקו לירושלים, ייצאו בקרוב. ב-2018 אמורה להתחיל לפעול הרכבת המהירה לירושלים.
צפריר הודיע על הגברת האכיפה בקווי הרכבת, לנוכח תופעה רחבה יחסית של "מתפלחים" – נוסעים שאינם רוכשים כרטיס טיסה, או שנוסעים ליעד רחוק במחיר כרטיס ליעד קצר. על פי ההערכות, מדובר בכ-6% מהנסיעות והפירוש המעשי הוא אובדן הכנסות של כשלושה מיליון נסיעות בשנה (על פי הנתון השנתי של של 48.5 מיליון נסיעות).

9,000 מקומות ישיבה חדשים

היקף הסובסידיה של המדינה לרכבות הנוסעים עומד על כ-1.3 מיליארד שקל בשנה. "רק הקווים בנימינה-תל אביב ואשקלון-תל אביב הם רווחיים. המחיר הריאלי של כרטיס לרכבת שנמכר ב-15 שקלים הוא 40 שקלים", הבהיר צפריר.
לאחרונה נוצרה בעיה תזרימית ברכבת, לאחר שהמדינה לא העבירה חלק מהתחייבותה. צפריר ציין שלאחר בירור הובטח שבקרוב יועברו כל הכספים. בינתיים, עוכבו תשלומים לספקים גדולים. במקביל לגידול במספר הנסיעות, ב-2014 גם נרשם גידול של כ-12% בהובלת המטענים ברכבות המשא והסיכום הכולל עמד על כ-7.5 מיליון טון, שהניבו הכנסה של כ-169 מיליון שקל.
 
צפריר מסר, כי במהלך 2014 נקלטו ברכבת ישראל 72 קרונות דו-קומתיים נוספים, המותאמים לעידן החשמלי, שהוסיפו כ-9,000 מקומות ישיבה חדשים.
צפריר הודה שיחסי העבודה בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים קשים ביותר. "עם העובדים היחסים מעולים, אבל עם הוועד היחסים מאוד בעייתיים. אינני מבין מדוע הפעילות שלהם פוגעת בעובדים", הוא טען.