הפזורה הבדואית מציגה: כך מייצרים שינוי בעזרת דו קיום אמיתי

מורות מתנדבות שמעבירות כל שיעור בעברית ובערבית, הפעלות ומשחקים בהפסקות, ושיחות פתוחות עם התלמידים על נושאים אקטואליים, כך מייצרים שינוי בדרום

יעקב בר-און צילום: ללא
חינוך בפזורה הבדואית
חינוך בפזורה הבדואית | צילום: מירי צחי
2
גלריה

לא שקט בנגב. רהט עלתה לאחרונה לכותרות. הפגנות. מהומות. נאומי שטנה. רוחות רעות פלשו למגזר הבדואי ששנים רבות היה מופת לשיתוף פעולה עם המדינה ואף ספג אבדות במערכות ישראל.

בעקבות מותו של תושב העיר, שנורה למוות בעת פשיטה של המשטרה לתפיסת סוחרי סמים, פרצו ברהט עימותים אלימים והבעירו את השטח. במהלך המהומות נהרג תושב נוסף. השבוע כבר דווח כי עיריית רהט מתכוונת להתלונן נגד המשטרה לפני היועץ המשפטי לממשלה, וכן לעודד תושבים לתבוע על נזק שנגרם לרכושם במהלך ההפגנות האלימות בעיר.


א־סאנע מתגוררת בלקיה ובקרוב תתחיל את לימודיה באוניברסיטה. אביה עובד בבניין. יש לה שלושה אחים ואחות. "כשקראו לי לפרויקט הזה, לאחר שסיימתי י"ב, זה היה קצת מפחיד בשבילי", היא מודה.

"כי לא ידעתי איך יקבלו אותנו. מהר מאוד הבנו שלא צריך לפחוד. בכל בית ספר קיבלו אותנו טוב מאוד".

"חשבתי שבבית הספר היהודי לא יקבלו אותי כמו שצריך, אולי בגלל שאני מהמגזר. אולי בגלל הלבוש. אולי בגלל השפה. ההשתתפות שלי בפרויקט שינתה את החשיבה שלי בנושא. עם הפרויקט אני שולטת יותר בעברית. יש לי יותר ביטחון. כשאני באה לבאר שבע, אני כבר לא מרגישה זרה".

לדברי המנהל אל־אסד, פעילות המדריכים המתנדבים בבית ספרו אינה מצטמצמת לשיעורים האמורים. "בהפסקות הם מצטרפים לצוות של בית הספר להפעלות של התלמידים, כולל משחקים שונים", הוא מספר. "אם התלמידים לא קולטים משהו בשיעור, הם יכולים לשאול בהפסקה בלי דיסטנס".

"מפרויקטים כאלה צומחים מנהיגים שמחוללים שינוי", סבור טייטל, איש תנועת הצופים. "אנחנו מקווים שדרך מדריכים כמו עדן וסאנא יתקדם המפגש היהודי והערבי בארץ. יש כאן התחלה של איזשהו תהליך".

תגיות:
חינוך
/
דו קיום
/
הפזורה הבדואית
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף