התאונה המחרידה בדרום מעלה מספר שאלות קשות בנוגע לתפקוד משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.


מדוע לא הוגבל קטע כביש 31 לתנועת רכב כבד שנושא מטען חורג?
גם כך, כביש 31 הוא כביש דו-מסלולי צר וללא גדר הפרדה בין הנתיבים. במסגרת העבודות שמבוצעות במקום, הוצר הכביש עוד יותר באמצעות גדר בטיחות זמנית שמשמשת באתרי עבודה, אבל לא הוגבלה תנועתם של כלי רכב כבדים בכלל, ובפרט של כלים שנושאים מטען חורג.
 

שר התחבורה ישראל כץ הגביל את אפשרויות התנועה של משאיות על כביש מספר 1 בדרך לירושלים (עוד לפני תחילת העבודות הנוכחיות שם) כדי למנוע עומסי תנועה שיכבידו, בין השאר, על תנועת הח"כים והשרים, אבל לא הגביל את התנועה של רכב כבד במוקדי סיכון.

האם הסימונים בשטח תואמים את התקנות?
על פניו, צילומים מזירת התאונה מגלים שקטע הכביש שבו התרחשה התאונה אינו מסומן בהתאם להנחיות הסימון של אתרי עבודה. נכון לאתמול גם לא הוצב שם כל השילוט הדרוש באתרי עבודה.

מדוע עדיין לא הסתיימו העבודות בשטח?
כביש 31 מצומת להבים ועד לים המלח נכלל בתוכנית "נתיבי ישראל" שעליה עיקר גאוותו של שר התחבורה כץ. הוא מהווה חלק מתוכנית העבודה לשנים 2010-2006.
 
בשלב מאוחר יותר העבירו אנשי משרד התחבורה את האחריות לקטע שבין צומת להבים לצומת שוקת, שבו התרחשה התאונה, לאחריות חברת כביש 6. זו אמורה הייתה לסיים את העבודות עד לחודש אוגוסט 2014, כמה שנים לאחר מועד הביצוע המקורי, אבל עדיין במהלך השנה שעברה.
 
מדוע לא הוקם צוות נטול פניות לחקירת עומק?
בתאונות קשות ורבות נפגעים מקובל למנות ועדת חקירה מקצועית שמטרתה לבחון את כל הסיבות שתרמו לתאונה, בנוסף לאשמת הנהגים. זאת במטרה למצוא דרכים שיצמצמו את הסיכויים לתאונות דומות בעתיד. צוות כזה צריך להיות מקצועי ונטול פניות.
 
מנכ"ל משרד התחבורה הורה אמנם על הקמת "ועדת בדיקה", אולם הוא העמיד בראשה פקיד של משרד התחבורה. כלומר, הוא מבקש בעצם לחקור את עצמו בעצמו. אפשר להמר מראש שאין סיכוי שוועדה מסוג זה תמצא אחראים למחדלים בקרב עובדי המשרד. לכן גם אין סיכוי למצוא את המחדלים האמיתיים.
 
בהתאם לחוק שמתוקפו קמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולמסקנות ועדת שיינין שהמליצה על עצם הקמת הרשות, אמורה הרשות לבצע לכל הפחות עשר חקירות לעומק של תאונות דרכים בשנה.
 
בפועל, בשמונה השנים שבהן היא קיימת, הרשות מעולם לא עמדה ביעד הזה. רוב ועדות הבדיקה נמנעו מלהסיק מסקנות שנוגעות לאחריותם של אנשי משרד התחבורה. כמעט אף נוהל או תקנה לא שודרגו עד היום באופן שיצמצם את הסיכוי לתאונות עתידיות.

איך המנכ"ל מעז?
את שיא החוצפה בכל הנוגע לתאונה קבע עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, אשר אמר לחדשות ערוץ 2: "שנים התריעו ושנים אף אחד לא עשה כלום, עד הקמת הממשלה הנוכחית שתקצבה את זה. שר התחבורה כץ עמד איתן מול האוצר שרצה לקצץ את ביצוע הכביש הזה והתוצאות בהתאם". 
 
יצחקי "שכח" לציין שתוכניות לשדרוג צומת להבים שוכבות במשרד התחבורה כבר משנת 2006, וששר התחבורה הנוכחי אחראי לבטיחות בדרכים מאז שנכנס לתפקידו בשנת 2009. 
 
יצחקי גם "שכח" שהוא אישית, כסמנכ"ל בכיר במשרד, היה אחראי על תחום הרכב (ומתוקף זה על המשאית שהייתה מעורבת בתאונה) והכשרת הנהגים (ומתוקף זה הכשרת הנהגים המעורבים) עוד לפני שמונה כמנכ"ל המשרד.