עוד יום של אבק ואובך לפנינו, עם ציפייה לגשם שיגיע מאוחר יותר וישטוף את החול. מערכת מזג האוויר שפוקדת אותנו החל אתמול, הביאה איתה הבוקר (רביעי) שיא חדש של זיהום אוויר ושמיים אפורים.



החל משעות הצהריים המאוחרות צפויות לרדת כמויות גדולות של גשם, בתחילה בצפון הארץ ובערב גם במרכז, דבר שאמור לשטוף את האבק והחול שהצטבר ביומיים האחרונים.



בעקבות מזג האוויר הסוער והרוחות החזקות, שדה התעופה באילת נסגר הבוקר להמראות ונחיתות, ובכך הוא מצטרף לשדה דב שנסגר כבר אתמול. בשל כך, כל הטיסות הפנים ארציות בוטלו עד להודעה חדשה. באתר בניה בחיפה נפל עגורן. 




תל אביב, הבוקר. צילום: יואל מילר



בעקבות מזג האוויר, מומלץ לכל מי שסובל מבעיות אסטמה או נשימה, להימנע במידת האפשר מלצאת אל מחוץ לבית וכמובן שלא לערוך כל פעילות ספורטיבית. 



החזאי, דני רופ, דיבר הבוקר בגלי צה"ל ואמר: "בשעות האלו יש הפחתה מסויימת ברמות זיהום האוויר בדרום הארץ. במרכז אנחנו כרגע בשיא האובך. יש היחלשות מסויימת ברוח, יחסית לאתמול בלילה. בהמשך היום תהיה התחזקות של הרוחות וצפויים גשמים מקומיין מחדרה וצפונה. הרוח דוחפת את המשקעים צפונה ולכן רוב הגשם כרגע הוא שם. בחצי השני של היום הגשם צפוי להכנס לאיזור החוף המרכזי, השרון וגוש דן".



האובך הכבד ששרר אתמול גרם להגבלת הראות ולעומסי תנועה כבדים בגוש דן, ועשרות אזרחים אף טופלו על ידי צוותי מד"א לאחר שהתלוננו על קשיי נשימה. חזאית השירות המטאורולוגי בבית דגן, רינת רחמים, מסרה אמש כי הגשמים צפויים להתחיל לרדת בצפון ולהתפשט למרכז. בשעות הבוקר יימשך האובך הכבד באזור המרכז, ועל פי התחזית ייעלם רק כאשר הגשמים יתפשטו דרומה בשעות הצהריים.


אובך כבד. צילום: אבשלום ששוני
בשירות המטאורולוגי הזהירו שהרוחות יתחזקו עד למהירות של 100 קמ"ש, בעיקר באזורים הסמוכים לחוף. גובה הגלים יגיע עד לעשרה מטרים ובחרמון ובפסגות הרי הצפון צפוי שלג.
הטמפרטורות יצנחו במהלך שעות היום ויהיה קר מהרגיל. בירושלים יהיו היום בערב כ-2 מעלות, בצפת – 0, בבאר שבע – 6, בחיפה – 7 ובתל אביב – 9 מעלות. בשעות הערב צפוי להמשיך לרדת שלג בחרמון, בצפון רמת הגולן ובפסגות הרי הצפון והמרכז. בנוסף, קיים סיכוי לשלג בצפת ולשלג קל באזור ירושלים.


נתיבי איילון, הבוקר. צילום: לירון סובול
מזג האוויר הסוער יימשך גם מחר וביום שישי. בחרמון ימשיך לרדת שלג וקיים סיכוי לשלג גם בפסגות הרי הצפון והמרכז. בצפון ובמרכז ימשיכו לרדת גשמים לפרקים, ובשירות המטאורולוגי העריכו כי קיימת סכנה מפני הצפות בערים שלאורך מישור החוף. בעיריית תל אביב הקימו סוללות עפר בגובה של כארבעה מטרים לאורך החוף לנוכח החשש מפני הצפות במסעדות ובבתי הקפה.
בשבת הסערה צפויה להיחלש בהדרגה וצפויים גשמים מקומיים בצפון ובמרכז. לקראת מוצאי שבת הסערה תחלוף, אבל ייתכן שכבר ביום ראשון תיכנס לאזור מערכת חורפית חדשה.
במשטרת התנועה, במד"א, בשירותי הכבאות וההצלה, בחברת החשמל וברשויות המקומיות הכריזו על כוננות מיוחדת לקראת סופת הגשמים והרוחות. בחברת החשמל הודיעו אמש שמוקדי השירות יפעלו במתכונת חירום ויתקבלו אך ורק פניות בנושאי תקלות ודיווח על מפגעים.


סערה בראש הנקרה. צילום: ארז גל-עוז
צוותים מתוגברים של חברת החשמל נערכים לטיפול בתקלות הרבות העלולות להתרחש כתוצאה מקריעת כבלי חשמל. בנוסף קוראים בחברת החשמל לציבור להסיר ולפנות מהגגות ומהמרפסות חפצים העלולים לעוף בעקבות משבי הרוח החזקים ולפגוע בקווי חשמל סמוכים. "אם מבחינים בעצים או עמודים שאינם יציבים ועלולים ליפול, או ענפים שעלולים לגעת בחוטי חשמל – יש לדווח על כך מיידית", ביקשו אמש בחברת החשמל. 
גם משטרת התנועה הודיעה על היערכות בכוחות מתוגברים לנוכח מזג האוויר הסוער. במשטרה הבהירו שבהתאם לתחזית השירות המטאורולוגי, ייתכן כי צירי תנועה ייסגרו מבעוד מועד ולא תתאפשר נסיעה בהם. לנוכח האובך הכבד וסופות החול פנתה אתמול המשטרה לנהגים בבקשה להקפיד על הדלקת אורות ולהתאים את מהירות הנסיעה  לתנאי הדרך והראות. במשטרה הדגישו כי לנוכח הראות המוגבלת חל איסור על עצירה בשולי הדרך ובמקרה של תקלה במהלך הנסיעה יש לעבור רגלית אל מעבר למעקה הבטיחות. 
גם ברשות שדות התעופה ובנמלים נערכים לקראת הסערה. בנמל אשדוד הודיעו שספינות שפריקתן תסתיים יוצאו לים ובמקומן יוכנסו אוניות אחרות. במקביל, יחוזקו חבלי האוניות העוגנות ויערכו בדיקות למנופים. 
ברשויות מקומיות הגבירו את גיזומי ענפי העצים העלולים לקרוס, אך ההערכה היא שכמו  בסופות הקודמות, קריסות עצים, תמרורים וחפצים יהיו בלתי נמנעות.