הסערה סביב פרס ישראל רק מתגברת:  במחנה הציוני הוחלט הערב (חמישי) להגיש בג"צ בנוגע "להתערבותו הבוטה של ראש ממשלת ישראל בנושא מינוי והחלפת השופטים בוועדת פרס ישראל", כלשון ההודעה. עוד הערב תגיש המפלגה פנייה  ללשכת ראש הממשלה ובימים הקרובים יוגש הבג"צ בנושא.



ביינתיים  הצטרף עוד שם לרשימת המסרבים לקחת חלק בפרס ישראל היוקרתי, והפעם מדובר בסופר המוערך דוד גרוסמן. גרוסמן התייחס הערב בערוץ 10 לסיבות שהניעו אותו למהלך: "זה בא בתגובה לפסילת השופטים בפרס ישראל לספרות ולמסע ההסתה של ראש הממשלה כנגד בכירי המדענים והאמנים בישראל. זהו  מחטף ציני של ראש הממשלה ואני מסרב לשתף עם זה פעולה". 



כזכור, הסערה החלה בפסילת המינויים של אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד, שני חברים בוועדת השופטים לפרס ישראל לספרות, שקיבלו הודעה כי לא יוכלו לשמש חלק מהוועדה, מה שגרם לתגובות מכל קצוות הקשת הפוליטית.



עמוס עוז: "נתניהו לא רוצה להחליף את הוועדה, הוא רוצה להחליף את הסופרים" 



ביינתיים התייחס היום גם הסופר עמוס עוז לחילופי הדברים בוועדת פרס ישראל: ״נתניהו לא רוצה להחליף את הוועדה, הוא רוצה להחליף את הסופרים, את השופטים. האמת שהוא היה רוצה אפילו להחליף את התקשורת".
באירוע תומכים במפלגת מרצ בהוד השרון תקף עוז גם את מפלגת העבודה ואמר: "יש לי בעיה עם מפלגת העבודה ששינתה את שמה ל״מחנה הציוני״. לא הבינותי למה צריך להחליף את השם כדי להתחנף למחנה הימין. מה זה, כל העם צבא? לא הבנתי את הצורך העצום להכות בברזל ולצעוק ״גם אנחנו ציונים״ כאילו הציונות של רבני הגבעות מובנת מאליה ושלנו מוטלת בספק. הציונות שלהם היא לא ציונות, היא תיאוקרטיה. אני לא מבין את הצורך להחליף את השם אלא אם יש עניין אסטרטגי שמוביל אותם לרצות שאף ערבי לא יצביע עבורם.״

גם ראש הממשלה לא נשאר חייב וכתב אמש בדף הפייסבוק שלו כי "לפני למעלה מ-60 שנה, החלה מדינת ישראל להעניק פרס מיוחד - פרס ישראל - לאזרחים שהצטיינו בעשייה, פרצו דרך ותרמו תרומה משמעותית למדינת הלאום שהקים העם היהודי בארץ ישראל לאחר אלפיים שנות גלות".
 
נתניהו: "פרס ישראל חייב לייצג את כל חלקי העם"


נתניהו הוסיף כי "הרכב הוועדה שבוחרת את הזוכים בפרס ישראל חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית. ואולם במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה״ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם".
 
נתניהו סיכם ותקף: "מצב זה, שבו קבוצה קטנה וסגורה בעלת עמדות קיצוניות מעבירה את המקל מיד ליד ושומרת על השליטה בבחירת מקבלי פרס ישראל, חייב להשתנות. כי פרס ישראל הוא של כל עם ישראל. הוא נכס לאומי שלנו. ופרס ישראל חייב לייצג את כל חלקי העם. נשים וגברים. אשכנזים וספרדים. דתיים וחילונים. יהודים ולא יהודים. ותיקים ועולים חדשים. ישראליות וישראלים ממגוון דיעות ועמדות המשקף את כל חלקי העם".