העיתונאי דן מרגלית, בעל טור ופרשן בכיר בעיתון ישראל היום, הודיע היום (שלישי) כי הוא מסיר את מועמדותו לפרס ישראל על מפעל חיים בעיתונות.



בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב מרגלית את הדברים הבאים: "ההתערבות הבוטה של נתניהו בפרס ישראל נבלמה, ולדעתי השופטים והמועמדים היו צריכים להחזיר עטרה ליושנה, אך הם סירבו והפרס נותר מזוהם".



"גם השופטים שחזרו - חזרו בהם ופרשו סופית והם נכבדים כנורית גרץ ואחרים. לפיכך הריני מסיר מועמדותי למפעל חיים בעתונות ומודה לכל ממליציי הנכבדים".



בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל הסביר מרגלית את החלטתו: "אני חושב שהשופטים של פרס ישראל שפרשו היו צריכים לחזור בהם. אפשר לסמוך על ניסים קלדרון, אפרים חזן ונורית גרץ שיש להם אינטרגיטי. הם עדיין יכולים לקבל החלטה כראוי. הם יכולים לעמוד גם בפיתויים של החנופה וגם באיומים".



"אך כשהתברר לי בכל זאת שאנשים כה מכובדים מסרבים לשתף פעולה עם מפעל פרס ישראל השנה, זה אומר שהפרס באמת נותר פגום והם לא רצו לתת יד לשפר את הפגמים שרק בנימין נתניהו גרם להם. אז אני אומר שאם הפרס כל כך פגום, אני לא רוצה להיות חלק בזה. פרס שבו ניסים קלדרון לא יכול להיות שופט, אני לא רוצה אותו".




הציוץ של מרגליץ. צילום מסך



עוד קודם לכן, עם חשיפת פרשת פרס ישראל מתח מרגלית ביקורת חריפה על התנהלות נתניהו בפרשה ואמר כי "פסילת שופטים לפרס ישראל אחרי שכבר מונו – ז'דאנוביזם נוסח ביבי".



מרגלית התייחס לפרשת פיטורי השופטים בועדת פרס ישראל ואמר "לפטר חברי ועדה, אני יודע למה זה מוביל. זה מוביל בסופו של דבר גם לפטר את שופטי בג"ץ. אני יודע איך דיקטטורות מתחילות". לאחר מכן הוסיף ופירט: "האיש שמתחיל בהם הוא לא דיקטטור, הוא מתכוון להיות דמוקרט שמתקן דברים, אבל ככה זה מתחיל להתגלגל, אני יודע היטב".



בנוסף התייחס מרגלית לאיבוד הדרך הדמוקרטית במפלגות הימין: "אני תלמידו של מנחם בגין, אני יודע היטב מדוע אסור להתחיל בצעדים כאלה". לדבריו, "הליכוד והבית היהודי כבר מזמן התרחקו ממנחם בגין והמשנה הדמוקרטית שלו של עליונות שלטון החוק וכל שאר הדברים ולכן הליכוד מקבל את העניין הזה שפוליטיקאי מכניס אצבע כזאת עבה לתוך המערכת הזאת. זה אסור".



באחרונה חל קרע נוסף בין מרגלית לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בשעה שמרגלית יצא בתוקף נגד כוונת ראש הממשלה לנאום בקונגרס בארצות הברית.