הסופה שלה מצפים החזאים וחובבי החורף בשבוע האחרון תפקוד מחר (חמישי) את ישראל במלוא כוחה. היא תהיה קצרה, אך קיצונית: הטמפרטורות יצנחו בחדות והשלג ירד גם בהרים נמוכים יחסית. באזור ירושלים צפויות חסימות כבישים, ובחלקים מהצפון בוטלו או קוצרו הלימודים בבתי הספר. הסופה הייתה צפויה להתחיל הלילה, עם שלגים בחרמון ובצפון רמת הגולן.



במהלך היום יתפשט השלג להרי הגליל ולצפת, ועד הלילה צפוי להיערם באזורים אלו יותר ממטר של שלג. לקראת ערב תיצבע גם ירושלים בלבן, וכך גם הרי המרכז, על פי התחזיות ייערמו בפסגות האזור עשרות ס"מ של שלג. בלילה ייתכן שלג גם באזור הכרמל, במצפה רמון ואף בבאר שבע. באזורי המרכז, השפלה, השרון וצפון הנגב לא צפוי שלג והסערה תתאפיין שם בגשמים חזקים המלווים בברקים ובסופות רעמים, במשבי רוחות שיגיעו עד 70 קמ"ש ובגובה גלים של כחמישה מ'.



חזאית השירות המטאורולוגי רינת רחמים ציינה שמזג האוויר הסוער יתאפיין בגל קור בכל הארץ. בירושלים צפויה טמפרטורה של -1, בצפת -3 , בבאר שבע -2, בחיפה מעלה אחת ובתל אביב וגוש דן ארבע מעלות. מזג האוויר הסוער יימשך גם ביום שישי בבוקר. הגשמים יתפשטו עד לאזור הערבה ומזרח הארץ וקיימת סכנת שיטפונות. לקראת הצהריים השלג ייחלש בהדרגה בירושלים, בהרי המרכז ובנגב, אך ימשיך לרדת בעוצמה חזקה בחרמון, בצפון רמת הגולן ובהרי הגליל.



בשישי בערב קיימת סכנת קרה ובמהלך הלילה המשקעים ייחלשו. בשבת ייתכנו גשמים מקומיים בעיקר באזור המרכז ועד הצהריים הסופה החזקה צפויה להסתיים. ברשויות השונות נערכו מבעוד מועד לסופה ולגל הקור: במשטרה הוחלט כי כמו בסופה הקודמת, בהתאם להתפתחויות ייסגרו כבישים. הצפי הוא לסגירת עשרות צירים מרכזיים, בהם כביש 1 וכביש 443. "מי שלא חייב לנסוע בצירים במזג האוויר הסוער – שלא יצא", ביקשו אתמול במשטרת התנועה מהנהגים.




צוותי מד"א בירושלים מתכוננים לשלג. צילום: דוברות מד"א



עשרות אמבולנסים של מד"א עם הנעה קדמית (4X4) ושלשלאות שלג על גלגליהם הועמדו בכוננות. לרכבי החירום של מד"א יצטרפו גם 125 ג'יפים מיחידת הג'יפים המיוחדת של מתנדבי הארגון. בתחנות מד"א יוצבו גם נגמ"שים של צה"ל לטובת פינוי חולים ונפגעים ממקומות שבהם הגישה תהיה חסומה. בחברת החשמל הוכרזה כוננות גבוהה, שבמסגרתה תוגברו מוקד 103 וצוותי השטח של החברה לתיקון תקלות.



רשות שדות התעופה הודיעה כי ייתכנו עיכובים בהמראות ובנחיתות. גם בנמלי הים קיימת היערכות שבמסגרתה חוזקו קשירות של אוניות לרציפים. אחד ממוקדי ההיערכות החשובים בארץ הוא העיר צפת שצפויה לזכות במנות יפות של שלג ובה ממוקם המרכז הרפואי זיו המטפל בתושבי האזור. 25 מפלסות הוצבו כבר היום בעיר כדי לשמור על ציר הגישה לבית החולים, והוחלט כי מהיום יעברו הצוותים הרפואיים לנוהל חירום – וחלקם אף ילונו במקום. המועצות האזוריות בצפון הנחו את התושבים להצטייד במוצרי מזון, בתרופות, בתאורת חירום ניידת ובאתי חפירה. במרום גולן לא יתקיימו לימודים וביישובי צפון הגולן לא תצאנה הסעות למוסדות החינוך. גם בצפת ובירושלים הוחלט על סיום הלימודים בשעה 12:00, וכך גם גם בבתי הספר היסודיים בקיבוצים יראון וסאסא.

מחכים לשלג בכרמל: "כבר לא צריך לנסוע לגליל ולגולן"
תושבי הכרמל מצפים בקוצר רוח לשלג שצפוי להיערם עליו - מחזה שלא נראה כמותו בכל חורף, ואילו בעיריות המקומיות לא היה אתמול זמן לשמוח, והתרכזו בהכנות לסופה החזקה. חסון עמיר, תושב עוספיא, סיפר: "אנחנו רגילים לנסוע לרמת הגולן או לבית ג’אן בגליל כדי ליהנות מהשלג. אפילו כשכבר ירד שלג אצלנו השנה, בסערה של חודש ינואר, הוא נמס לפני שהגיע לקרקע. אם הפעם ייערם השלג - זה יהיה מחזה מקסים ומענג”.

מי שעוד מחכים לפתיתים הלבנים הם כמובן הילדים, שמקווים להרוויח מהם יום חופש. דני מן, תושב שכונת הכרמל, סיפר: “הילדים שלי תמיד מקנאים בילדים מהגולן שמקבלים חופשה, אבל גם בלי קשר ללימודים אנחנו מתרגשים לראות אם השלג יצטבר על הקרקע ואם יהיה אפשר לשחק בו. אנחנו לא רגילים כאן לשלג, מקסימום לברד כבד". בעיריית חיפה הוכן מבעוד מועד ציוד כבד לפינוי שלג ולטיפול בהצפות ובפגעי מזג האוויר, בהם עצים, עמודי תאורה ורמזורים העלולים לקרוס.

במהלך הסערה צפויים לרדת בחיפה כ־ 130 מ"מ גשם, והוא ילווה במשבי רוח עזים. בים התיכון צפויים גלי ענק בגובה של עד עשרה מ', ועוצמתם תורגש בחיפה ובכל אזור החוף. בשל צפי מזג האוויר הפסיקה העירייה עוד אתמול אחר הצהריים לאכוף את תקנות החניה במדרכות המסומנות בכחול־לבן, והיא תוחזר רק עם שוך הסערה במוצאי שבת. מד"א מרחב כרמל העלה אתמול את הכוננות לרמה ב', אחת מתחת לזו הגבוהה ביותר. המשמעות היא איוש מלוא האמבולנסים, הניידות ואופנועי ההצלה בפראמדיקים ובחובשים, תוך פיזורם בשכונות השונות. נוסף על כך, הועמדו בכוננות רכבי אמבולנס מסוג 4X4 עם שלשלאות שלג. צוותי מד"א רועננו בהנחיות לטיפול בפגיעות קור והם יפעלו בשיתוף פעולה עם הגורמים העירוניים והמשטרה לפינוי דרי רחוב למקומות מחסה.