כבר בתחילת השבוע התבשרנו שמתקרבת סופה גדולה - ובינתיים היא לא מאכזבת.

הסערה צפויה להתחיל בהמשך היום (חמישי) ובינתיים שלג קל יורד החל מהבוקר בעין זיוון ובאלרום שברמת הגולן, שם נרשמה טמפרטורה של מעלה וחצי. גם בהר כנען שעל מורדותיו בנויה העיר צפת יורד שלג לסירוגין אולם הוא עדיין לא נערם. אתר החרמון סגור החל מהבוקר ושלג יורד באתר לפרקים.

השלג החל להיערם כבר בצפון הארץ וצפוי להתחזק בשעות אחר הצהריים והערב. בהרי המרכז, כולל אזור ירושלים צפוי שלג מעורב בגשם שיתחזק לקראת הערב ויערם על הקרקע. בהמשך השלג צפוי להגיע גם לרמת הנגב ולהרי הנגב, בין היתר גם במצפה רמון, וייתכן שאף לבאר שבע.

בתי הספר באזור הצפון פעלו הבוקר במתכונת מצומצמת יותר. כך בצפת, במועצה אזורית גליל עליון ובכפר ורדים הסתיימו היום הלימודים בשעה 12:00, ובמעלות הסתיימו הלימודים בשעה 13:00. במרום גולן לא התקיימו היום כלל לימודים בבית הספר היסודי אביטל, וכך גם בכל מוסדות החינוך במסעדה, בבוקעתא ובמג'דל שאמס. באזור השומרון לא יתקיימו לימודים מחר.

בשל מזג האוויר וחשש שהדרכים לאוניברסיטת חיפה ייחסמו, תיסגר האוניברסיטה מחר וכל המבחנים מבוטלים. עם זאת הלימודים בקמפוס הנמל יתנהלו כסדרם. השינויים הגיעו אף לירושלים כשבמכללת אפרתה בוטלו הלימודים והבחינות הצפויות היום וביום שישי.


שלג בירושלים. צילום: פלאש 90

המשחקים בליגות החובבניות בכדורגל נדחו

עקב הצפי למזג אוויר סוער במיוחד בסוף השבוע, התאחדות הכדורגל הודיעה על דחיית כל המשחקים בליגות החובבניות, ליגות א', ב' ו-ג' וכן דחיית המחזור בליגת הילדים והנוער. מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רותם קמר התייחס לדחיית המשחקים ואמר: "מזג האוויר הסוער מחייב את דחיית המשחקים . בריאות השחקנים, איכות המגרשים והקושי להגיע עבור הקהל, לא משאירים אפשרות אחרת".

הבוקר הסתיימה ישיבת היערכות לקראת הסערה במרכז הרפואי זיו בצפת. אל"מ (במיל) ד"ר סלמאן זרקא, מנהל המרכז הרפואי זיו סיפר כי בבית החולים הוכנו חדרים לקליטת נפגעים מהיפותרמיה ופגיעות אורטופדיות כתוצאה ממזג האוויר הקשה, וכן חדרים עבור אנשי הצוות שישארו ללון בבית החולים, בהם מנהל בית החולים עצמו. 

החל משעה שלוש אחר הצהריים ייכנס בית החולים למצב כוננות ועבודה במשמרות ארוכות יותר. בשל התחזית הצפויה, חלק מצוות הרופאים יישאר ללון בבית החולים גם לאורך ימי סוף השבוע.

לקראת שיא הסופה הצפויה החל מהיום בצהריים ועד מחר בצהריים, ממליצים ברשות המים להחזיק מנת מים יומית של כארבעה ליטר לאדם, למשך שלושה ימים, וזאת למקרים של תקלות והפסקות מים, גם לצורכי שתייה ובישול. במקומות המיועדים לירידת הטמפרטורה אל מתחת ל-0 מעלות, מומלץ להשאיר ברז מים חמים פתוח, עם זרימה מינימלית, בכדי לסייע למניעת קפיאת המים ולפיצוצים בצנרת. 



גשם בירושלים. צילום: פלאש 90

מפלס הכנרת צפוי לעלות והדייגים חוגגים: "אושר לנשמה"


כחלק מההתכוננות לסופה אתמול הורה מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, שלא לנתק את החשמל לבעלי חוב. בחברה הודיעו כי יכולת ייצור החשמל עומדת על 13.250 מגה-וואט כאשר הצפי היום לעומס הצריכה בשיא, הינו כ-12.000 מגה-וואט. 

היערכות החברה כוללת תגבור גנרטורים ורכבי שטח באזורים מרוחקים ורגישים, ניוד עובדים לתגבור באזור ירושלים והצפון, איוש מקסימלי של מוקדי השירות 103, כוננות מלאה של ציוותי עבודה לתיקונים וציוד כבד הכולל במות הרמה ומנופים ליציאה מיידית לשטח. במקרה של חוטים קרועים או פגיעה במתקני חשמל מתבקשים התושבים להתרחק מהמקום ולדווח לחברת החשמל מיידית בטלפון 103 או למוקד 100 של משטרת ישראל.


הכנרת בהפוגה. צילום: יובל מורן

הסופה צפויה גם להעלות את מפלס הכנרת ואת הסממנים ניתן לראות כבר מאתמול. מפלס הכנרת עלה ב-2.5 ס״מ נוספים מאתמול והוא עומד הבוקר על 212.335- וברשות המים הביעו סיפוק רב בעקבות אירועי הגשם האחרונים. אורי שור, דובר הרשות סיפר כי ברשות מצפים לעלייה נוספת במפלס הכנרת הודות להפשרות השלגים בצפון רמת הגולן, ובזכות הגשמים אשר התחדשו אתמול וצפויים להימשך עד שבת. "מפלס הכנרת צפוי להמשיך ולעלות בימים הקרובים, גם עקב התגברות זרימות הנחלים באגן ההיקוות של הכנרת", הוסיף שור.

בינתיים המרוויחים הגדולים מהסופה הקרבה הם הדייגים שחוגגים את עליית מפלס הכנרת. מנחם לב, הדייג המיתולוגי של נמל עין גב, אמר: "ברגע שרואים את עליית המפלס, זה פשוט מכניס לנו חיים ושמחה ואושר לנשמה. בשבילנו כנרת מלאה היא חיים שלמים שמביאים הרבה תיירים, זה מבורך מכל כיוון שרק מסתכלים. כנרת מלאה זו באמת האשה הכי יפה בעולם, ללא איפור. טבעית ויפהפייה", סיכם לב.