הציבור היהודי בישראל (בעלי הדעה, 85 אחוזים מתוכו) חושב שכמעט כל ערבי שלישי בישראל מזדהה עם דאעש. לעומת זאת, למעלה מ-8 מכל 10 מהערבים בישראל חושבים שדעאש פוגע במידה רבה מאוד או רבה בתדמית האיסלאם והמוסלמים.

נתונים אלו עולים ממדד הניכור לשנת 2015, סקר ייחודי ומקיף שנערך על ידי המכללה האקדמית אחוה בקרב המגזר היהודי והערבי במדינת ישראל, באמצעות מכון הסקרים "רפי סמית" בקרב 400 יהודים ישראלים ו-400 ערבים ישראלים, אשר נחשב כמדגם מייצג של האוכלוסיות.
 
כאמור על פי הנתונים, רוב בציבור היהודי חושבים שקרוב ל-30% מהערבים בישראל מזדהים עם ארגון דעאש. בימין חושבים שכ-40% מהערבים בישראל מזדהים עם דעאש, לעומת השמאל שחושבים שרק 14% מזדהים. יהודים דתיים חושבים שכ-40% מהערבים בישראל מזדהים עם דעאש בעוד שבקרב החילוניים חושבים שכ-20% מזדהים.


רוב היהודים והערבים חושבים שלאור אירועי השנה האחרונה חלה הרעה משמעותית ביחסים בין המגזרים. אחד מכל שלושה אנשים מקרב האוכלוסייה הערבית, מרגיש פחות בטוח להסתובב באזורים בהם יש אוכלוסייה יהודית ו-54% מהיהודים בארץ חוששים להגיע ולערוך קניות ו/או סיורים ביישוב ערבי.  
77% מהיהודים בישראל סבורים שהאירועים שקרו בישראל בקיץ האחרון, הביאו להרעה משמעותית ביחסי היהודים והערבים במדינה. 68% מערביי ישראל העידו שחל שינוי לרעה ביחסים בין המגזרים. 
 
חלה עלייה משמעותית באחוז ערביי ישראלי שמזדהים עם דגל מדינת ישראל (55% השנה לעומת 37% בשנת 2014) וירידה באחוז שמזדהים עם דגל פלסטין, גם בקרב ערבים מוסלמים. אחוז המוסלמים שציינו שמזדהים עם דגל פלסטין ירד מ-34% בשנת 2014 ל-8% בלבד כיום. 
חשש גובר
יותר ממחצית מהציבור היהודי חוששים להגיע ליישובים ערביים לצורך קניות, סיורים וכו'. מתוכם האחוז שהעיד על חשש גבוה יחסית היה בקרב האוכלוסייה הדתית (78%) ובקרב בעלי השקפת עולם פוליטית ימנית (71%). בהשוואה למדד הניכור שנערך בשנת 2014- חלה עליה לא מבוטלת באחוז שציינו כי חוששים להגיע ליישובים ערביים. בשנת 2014 41% מהיהודים העידו על חשש לעומת הנתונים של השנה - 54%. 

במגזר הערבי לעומת זאת, 78% חושבים שהציבור היהודי איננו חושש להגיע ליישובים ערביים. בהשוואה לשנת 2014, 1 מכל 3 אנשים מקרב האוכלוסייה הערבית, מרגיש פחות בטוח להסתובב באזורים בהם יש אוכלוסייה יהודית. 41% מקרב הערבים המוסלמים העידו על ביטחון שירד, לעומת 32% מהערבים הנוצרים ו-23% אחרים. 
חלוקים בשאלה האם רוצים להכיר יותר את הציבור הערבי

52% העידו כי יהיו מעוניינים להכיר טוב יותר את הציבור הערבי, וכמחצית העידו שלא. בקרב הציבור הדתי 2 מכל 3 אנשים העידו כי לא מעוניינים להכיר ובקרב החילונים העידו 6 מתוך 10 אנשים שכן יהיו מעוניינים להכיר. בימין שני שליש מהציבור לא מעוניינים להכיר, לעומת השמאל שקרוב ל80% מעוניינים להכיר. בהשוואה לשנת 2014 חלה עלייה כאמור באחוז שציינו שמעוניינים להכיר את אורח החיים של הציבור הערבי מ-38% ל-52%. 
לא רוצים שילדיהם ילמדו עם ערבי

36% אחוז מיהודי ישראל אינם מסכימים שילדיהם ילמדו בבתי ספר מעורבים בהם לומדים גם יהודים וגם ערבים. בקרב אוכלוסייה הדתית, רק 15% מסכימים לעומת 80% מהחילונים שמסכימים. בימין רק 35% מסכימים לעומת השמאל - 98%. בהשוואה לשנת 2014, לא חל שינוי משמעותי בממצאים לעומת השנה.

רבע מהמשיבים היהודים ציינו כי רוב ערביי ישראל נאמנים למדינת ישראל, כשליש חושבים שרובם לא נאמנים. בציבור הדתי פחות מ-1 מכל 10 אנשים ציין שרוב ערביי ישראל נאמנים למדינה, בעוד שבקרב הציבור החילוני 1 מכל 3 אנשים ציין זאת. בקרב יהודים בעלי השקפה פוליטית ימנית רק 9% חושבים שרוב ערביי ישראל נאמנים למדינה, זאת לעומת השמאל ש-53% סבורים  שרוב הערבים נאמנים למדינה. 

בהשוואה לשנת 2014, חלה עלייה באחוז החושבים שרוב הערבים נאמנים לישראל מ -14% ל- 25% בהתאמה. - במגזר הערבי לעומת זאת, 45% סבורים שרוב הציבור היהודי חושבים שערביי ישראל לא נאמנים למדינה. 

8 מכל 10 אנשים מהמגזר הערבי (81%) סבורים שעל מנת לשלב יותר את המגזר הערבי בחברה הישראלית, יש לשלב שר ערבי בתפקיד ביצועי בממשלה. בציבור היהודי לעומת זאת, 66% סבורים כי אין צורך לשלב שר ערבי בתפקיד ביצועי בממשלה. בציבור היהודי דתי רק 11% הסכימו לעומת 42% מקרב החילוניים. בימין 14% הסכימו לעומת השמאל שהייתה הקבוצה בה הרוב הסכים – 64%. 
למרות הכל, רוצים דו קיום

שני שליש (66%) מיהודי ישראל סבורים שיש סיכוי לדו קיום בין יהודים לערבים בארץ. כמעט 9 מכל 10 מערביי ישראל חושבים שיש סיכוי דו קיום גם כן (87%). 51% מקרב יהודים בעלי השקפת עולם פוליטית ימנית העידו שיש סיכוי לדו קיום, לעומת 88% מבעלי השקפת עולם שמאלית שחושבים שיש סיכוי לדו קיום. 
 
פרופ' עליאן אלקרינאוי, נשיא המכללה האקדמית אחוה: "מדד הניכור מציג בצורה ברורה  את ״תרבות הפחד״ המאפיינת את התנהלותה של החברה הישראלית התנהלות שהולכת ומעצימה בעתות משבר. סקר מדד הניכור מהווה תמרור אזהרה לממשלה החדשה אשר תיכנס לתפקידה בעוד מספר שבועות - חומרי התבערה השומרים על אש הפחד הם הסטריאוטיפים והדעות הקדומות שמקורם בחוסר היכרות  עם האחר המעצימים את החסמים הפסיכולוגים ומלבים את תרבות הפחד בה אנו חיים. לכן השינוי חייב להיות הן ברמה המוסדית והן ברמה התודעתית ולהשתקף בשיח הציבורי. אני תקווה כי תוצאות המדד בשנים הבאות יציגו וישקפו מציאות טובה יותר".

הסקר, שייחשף במלואו ב"כנס אחוה ה-2 לשונות ורב תרבותיות – הכלה בעתות משבר",  אשר ייערך מחר.