דריכות ומתח רב במערכת הפוליטית לקראת הפרסום מחר של דוח הביקורת המיוחד על משבר הדיור. במטות הבחירות של המפלגות השונות נערכים כבר היום (שלישי) לגלגל את האחריות מהם והלאה ולהשתמש בדוח כקלף לניגוח הדדי.



הדוח מתייחס לשנים 2014-2006, שבהן כיהנו אהוד אולמרט ובנימין נתניהו כראשי ממשלה. בין היתר נבדקו בו משרד ראש הממשלה, מנהל התכנון, מנהל מקרקעי ישראל, משרד הבינוי, השלטון המקומי ואגף התקציבים באוצר.



בליכוד, שבו דרשו לפרסם את הדוח רק לאחר הבחירות, ובלשכת ראש הממשלה, נערכו התיעצויות והנטיה היא לגלגל את האחריות לפתחו של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שמעמדו בסקרים מתחזק. גם במפלגות אחרות נערכו התייעצויות כיצד להגיב על הדוח, אולם היו מי שלא המתינו וכבר הפנו אצבע מאשימה כלפי הגורמים האחראים לדעתם מחדל הדיור.



בכנס המכינות הקדם צבאיות של הציונות הדתית שנערך היום במכינת עצם ביישוב נווה, תקף שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, את שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, והאשים אותו בסחבת שמנעה פינוי של בסיסים צבאיים רבים לטובת בניית רבבות אלפי יחידות דיור. "הצעתי לפנות מחנות צבאיים מחיפה ועד אשדוד", אמר יעלון. "מדובר בעשרות אלפי יחידות דיור. ומי התנגד? האוצר". 



השר סילבן שלום מהליכוד הדף היום, בראיון לירון וילנסקי בגל"צ, את הניסיונות להטיל את האחריות על מפלגתו, ואמר כי כולם אשמים במחדל הדיור. "כל הניסיון להדביק את נושא הדיור לליכוד בלבד הוא פשוט מגוחך, כי כשמדובר על ממשלת אולמרט, ציפי לבני הייתה ממלאת מקום ראש הממשלה אצל אולמרט, והרצוג היה שר אצל אולמרט", אמר שלום, "מעבר לזה, שניהם היו שרים בממשלות נתניהו".



על העברת בסיסי צה"ל לדרום אמר שלום: "עכשיו, כשהעברנו את צה"ל דרומה, זה יביא לבנייה 100,000 יחידות דיור נוספות במרכז הארץ. אותן יחידות דיור, כאשר יהיה היצע הרבה יותר גדול, יביא לבלימת העלייה ולירידה במחירים".



גם יו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון, התייחס היום בקריה האקדמית אונו למשבר הדיור ולדוח המבקר, והפנה את האצבע המאשימה לכיוונה של הממשלה היוצאת."לצערי הדוח הזה לא רלוונטי, כי הוא יתייחס למה שקרה בענף עד שנת 2013, אך הכשל החמור והעמוק בשוק הנדל"ן התרחש בשנת  2014. בשנה וחצי בלבד עלו מחירי הדיור ב-16%. הממשלה כשלה כישלון חרוץ בפתרון משבר הדיור אבל לצערי המבקר לא מתייחס לשנים האלה, לתקופה של הממשלה האחרונה. לכן זה לא רלוונטי להאשים את הממשלות הקודמות והדוח הזה לצערי לא ייתן לנו הרבה ולא נוכל להפיק ממנו יותר מדי."



כחלון הוסיף ואמר: "אנחנו נמצאים בתקופת חירום, נדרשות 150 משכורות כדי לקנות דירה, המצב הזה הוא לא הגיוני ודרושה מנהיגות עם אחריות כדי לשנות אותו". ואילו יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, אמר בערוץ הכנסת כי "אנשים, או שהם פחות מכירים את העובדות או שהם פחות זוכרים אותן. בתקופת כהונתי כיו"ר קבינט הדיור הצלחנו לבלום את עליית המחירים. משבר הדיור קרה לפני שנכנסתי לפוליטיקה. הובלנו תכניות רבות ואילולא הופסקנו באמצע, המחירים היו מוסיפים לרדת. מי שמכיר את העובדות יודע שבשנה וחצי עשינו יותר מבכל העשור האבוד הזה. באוקטובר האחרון אפילו מחירי הדיור ירדו באחוז כי עשינו את הדברים הנכונים. מרגע שנתניהו החליט ללכת לבחירות, המחירים זינקו והעלו את מחירי הדיור”.