משרד הבריאות אישר לתת קנאביס רפואי ל־40 ילדים הסובלים מדיסטוניה וספטיות, הפרעות תנועה המתרחשות בעיקר בקרב חולים הסובלים משיתוק מוחין או ממחלות גנטיות אחרות. התרופה תסופק במסגרת מחקר שייערך בקרוב בבית חולים וולפסון בחולון ונועד לבדוק את יעילות הסם בהקלה על הכאבים והבעיות המוטוריות שמהם סובלים הילדים.


אם התרופה תימצא יעילה, היא צפויה להיכנס לרשימת ההתוויות המזכות ברישיון לקנאביס רפואי, הכוללת כיום בין היתר אפילפסיה בילדים, סרטן, טרשת נפוצה, פרקינסון וכאבים כרוניים בכלל האוכלוסייה.

"כיום לא קיים טיפול טוב מספיק למחלות ולכאבים החזקים שמלווים אותן", אומרת ד"ר לובובה בלומקין, מנהלת מרפאה להפרעות תנועה בילדים בבית חולים וולפסון, שמובילה את המחקר בשיתוף עם חברת תיקון עולם ופרופ' צבי בנטואיץ, "יש תרופות שמקלות על הכאבים אבל הן בעלות תופעות לוואי קשות".

את הרעיון לטפל באמצעות קנאביס קיבלה ד"ר בלומקין לאחר שטרשת נפוצה, שמלווה גם היא בהפרעות תנועה דומות, נכנסה לרשימת המחלות המאושרות לטיפול בקנאביס. "ראינו שזה מקל גם על הפרעות התנועה והכאבים שהן מסבות, ומכאן עלתה ההשערה שזה יועיל לחולים נוספים, גם במקרים אחרים מלבד טרשת", הסבירה, "הילדים שצפויים להשתתף במחקר הם במצב מאוד קשה. הם לא יכולים ללכת לבד ובחלק מהמקרים אפילו לא לשבת בכוחות עצמם. נבדוק אם הקנאביס משפר הן את התנועה והן את איכות החיים של הילד הפגוע - אם הוא רגוע יותר, אם הוא מסוגל לתקשר עם הסביבה, אם ישנה עלייה בתיאבון ובמשקל ואם היכולות המוטוריות משתפרות".

לדבריה של ד"ר בלומקין, עד כה היו הניסיונות בתחום מעודדים: "בין המטופלים שלי יש שלושה ילדים שקיבלו אישור מיוחד ממשרד הבריאות ומהוועדה המאשרת מתן קנאביס רפואי, הם מטופלים בו כבר כמה חודשים והתוצאות נראות חיוביות מאוד. לא נעשה מהפך - הם עדיין מתקשים בתנועה,  כי מדובר בילדים שסובלים מפגיעות משמעותיות מאוד, אבל אין ספק שהם נעשו הרבה יותר רגועים ומתעניינים בסביבה, פחות בוכים ויותר מחייכים. זה גם מקל מאוד על המשפחות. אני מקווה שנראה תוצאות דומות גם במחקר הזה". במסגרת המחקר יחולקו הילדים לשתי קבוצות, וכל קבוצה תקבל סוג שמן קנאביס אחר - שניהם מופקים מזן שמפיקה חברת תיקון עולם, המכונה "אבידקל". הילדים, בטווח הגילים שנתיים עד 18, יקבלו את הקנאביס הרפואי במשך חצי שנה, ולאחר מכן יגובשו המסקנות - בהתאם לתגובותיהם לטיפול.