מפקד חטיבת גולני, אל"מ רסאן עליאן, עבר אמש אירוע לב. לאחר שחש ברע בהיותו במשרדו בבסיס בעוד הוא מנהל את חלקה של חטיבת גולני בתרגיל המטכ"לי "שומר הארץ" שמתקיים בגדה.



תרגיל צה"ל

אל משרדו הוזעק הרופא היחידתי ולאחר מספר בדיקות הוא פינה אותו לבית החולים, שם נכנס המח"ט לצנתור, ממנו הוא מתאושש וצפוי להשתחרר בשעות הקרובות. עליאן, שרק בקיץ האחרון נפצע במהלך הקרב בשכונת סג'אעייה שברצועת עזה, טופל וחזר להילחם עם לוחמיו נחשב לאחד הקצינים המערכים בצה"ל. 

עליאן פרץ דרך בצה"ל לאחר שמונה על ידי הרמטכ"ל היוצא רא"ל בני גנץ לדרוזי הראשון שמפקד על חטיבת גולני. אל"מ עליאן, בעל עבר מבצעי מכובד הכולל פיקוד על דוכיפת בחטיבת כפיר ומפקד החטיבה המרחבית מנשה.

התרגיל המטכ"לי "שומר הארץ", שנפתח שלשום בלילה בהפתעה, הסתיים לקראת שעות אחר הצהריים. בתרגיל השתתפו כלל החטמ"רים, כלל היחידות מובחרות וגדוד מילואים של אוגדת איו"ש לצד כלל יחידות הצבא למעט כאלו שלא ניתן היה להעבירם לגדה. במהלך התרגיל נבחנה המוכנות של הפיקוד והשטח להתמודדות עם תרחישים רבים באיוש.


מפקד חטיבת גולני, אל"מ רסאן עליאן, אחד הקצינים המוערכים בצה"ל. צילום: דובר צה"ל

"מגן הארץ"

"כל תרחיש שיעלה על הדעת תורגל", מסביר גורם בצה"ל. "חטיפות, אירועים בישובים, הפרות סדר וכמובן כל מה שקשור לתשתיות מבצעיות ובכלל זה גיוס פתע של מילואים וסדיר" הוא מספר. כל המטרות הושגו כולל בגיוס הסדק.

בצה"ל אומרים כי בחלק מהמקרים הגיעו 100 אחוז מהחיילים בחלק רק 70 אחוז מהחיילים. התרגיל החל מהסלמה שנובעת כביכול מהפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לפלסטינים והצהרה על מדינה תחת כיבוש. כתוצאה מזה המון זועם יוצא לרחוב ומשם תורגלו מירב תרחישים שמדמים בין היתר  מהומות שמזכירות אירועים שצה"ל נתקל בהם בעבר כמו באינתיפאדה.

מהפרסות סדר, המשך בחטיפות, טרור של מפגעים עממים שאינם שייכים לארגונים ועד כאלה שכן משתייכים לארגונים. כולל פורעים שמזדהים בין היתר עם מדינה איסלאמית. בצה"ל מבינים שמתחת לפני השטח ישנו עימות מדיני שעלול להיגרר לשטח ולאפר את האיזון וזה היה בדיוק מה שתרגלו.

התרגל נחשב לשלב נוסף במוכנות של פיקוד מרכז שמאז שובו אחים מתכונן להסלמה קיצונית בגדה. ובימים הקרובים יופקו לקחים בדרגי הפיקוד שלאחר מכן ההשלכות של הפקת הלקחים ירד לשטח. הפעם בניגוד לתרגילי עבר הוחלט לבצע את התרחישים בשטח ולא על מפות ופלזמות.

בפועל קלט צה"ל קרוב ל-15 אלף חיילים בשטח שיצאו לפעילות בחלקה גם שימוש באש חיה. בשני תרחישי חטיפה שקיימו בצה"ל מספרים על הצלחה חלקית, בתרחיש אחד הצליחו היחידות המובחרות לחלץ לוחם אחד חי ובתרחיש נוסף חולץ לוחם "ההרוג".